Fattighuset, Nykøbing. Falster

Startet af Connie winther Christiansen, 05 Feb 2012 - 17:26

Forrige emne - Næste emne

Connie winther Christiansen

Findes der oplysninger om fattighuset Nykøbing.Falster, dets beboere og deres liv.
Jeg er interesseret i perioden ca. 1840-1870.
Hvor kan jeg evt. være heldig at finde oplysninger herom ?

mvh Connie Christiansen
Mvh. Connie Christiansen

Jørn Christiansen

Hej Connie

Velkommen i DIS forum.
Georg Nørregård har i 1982 skrevet et interessant bogværk på to bind "Nykøbing på Falster gennem tiderne". I bind 2 er der en artikel om fattigvæsenet i Nykøbing på siderne 33 til 39.
Lån den på dit lokale bibliotek, den kan evt. bestilles her:
http://bibliotek.dk/vis.php?origin=sogning&field4=forfatter&term4=&term2=Nyk%F8bing+p%E5+Falster+gennem+tiderne&field2=titel&term3=&field3=emne&field1=fritekst&term1=&mat_text=&mat_ccl=&field_sprog=&term_mat%5B%5D=&term_sprog%5B%5D=&field_aar=year_eq&term_aar%5B%5D=
Statsbiblioteket har to sæt til udlån.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Connie winther Christiansen

Tak Jørn,
Kender godt denne bog, har lige lånt den på mit lokale bibliotek.
Desværre er den for upræcis til de oplysninger jeg efterlyser.
Leder mere efter lister, optegnelser, eksakte navne osv.
Men tak for din interesse og svar ,
mvh Connie Christiansen
Mvh. Connie Christiansen

Laila Olsen

#3
Hej,

jeg går ud fra, at du allerede har kigget på folketællingerne for Fattighuset, Torvet 36 i Nykøbing F.

Jeg véd godt, at oplysningerne er lapidariske - men der er dog er folketællinger for 1850 ned direkte adresse. De øvrige folketællinger kræver lidt mere arbejde at finde, men måske kan det alligevel dække dit behov.
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Connie winther Christiansen

Hej Laila,
Tak for svar!
Har kigget i nogle af folketællingerne (hådt arbejde  !)
Har fundet mine aner i en af dem , men der er adressen Fattighuset, Kardemommegaden 17.
Jeg har efterfølgende prøvet at lede efter adressen uden held.
I en anden folketælling refereres til Gl. kirkegård, den har jeg heller ikke lige kunnet finde.
Kan læse i ovenomtalte bog at der har været forskellige fattighuse i byen og at man løbende har bygget nye.
På den måde ændrer adresserne sig jo også.
Da jeg åbenbart har haft aner der har tilbragt en stor del af deres liv,.og i flere generationer på byens fattighuse, er jeg meget interesseret i optegnelser herom.
Hvor kan man evt. spørge?,....Landsarkivet?, lokalarkivet, eller et helt andet sted ?

Bedste hilsner Connie Christiansen
Mvh. Connie Christiansen

Jørn Christiansen

#5
Hej Connie

Nu er du lidt sparsom med oplysningerne, hvilken folketælling refererer du til vedr. Gl. Kirkegård?
Hvis du slår op index i bind 2 af Nykøbing på Falster gennem tiderne, vil du finde 21 sider hvor der er omtalt "kirkegård".
På side 73 i bind 2 står der om Gl. Kirkegård ved Torvet, som blev lukket omkring 1840, den ses på vedhæftede udklip, som er fra side 120 i samme bog.
I 1872 er kirkegården ved det der i dag kaldes Klosterkirken benævnt Gl. Kirkegård, det er på side 189 i samme bog.
I 1898 er der kommet en "ny" gammel kirkegård til ved jernbanen (side 274), det er der Kvickly ligger i dag.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Connie winther Christiansen

Tak Jørn,
For dine oplysninger, du er vist mere "dreven "end jeg?
Må vist lige ind og krydschecke mine oplysninger igen,....men kardemommegaden ?,
den kan jeg ski`ikke finde.
Men, findes der ikke oplysninger/optegnelser om livet i disse fattiggårde ???
Helst den lokale,...eller er det gået tabt ? Hvor skal jeg spørge efter materialet ?
Mvh Connie Christiansen
Mvh. Connie Christiansen

Hanne Olsen

#7
Hej Connie.

Folketællingen Nyk F.  1860 - AO opsl. 23 + 24.  

Har du set den?

Fattighuset ligger i Østergades Rode.
Venlig hilsen
Hanne Olsen
7000 Fredericia