Tydning i Sct. Knuds kirke, Odense

Startet af Marianne Staun Jensen, 04 Feb 2012 - 21:14

Forrige emne - Næste emne

Marianne Staun Jensen

Hej...

Jeg troede at jeg ledte efter en vielse imellem en Laurs Braadt (stavet på MANGE måder) handskemager og en Maren Hansdatter... som forældre til min ane Lauritz Laursen Braadt (døbt i Sct. Knuds kirke i 1708)! Men så dukkede denne vielse op i stedet for og jeg er forvirret som aldrig før, for jeg kan ikke finde denne Anne Sørensdatter død! Så hvem mon er min stam-moder Anne eller Maren?

Sct. Knuds sogn, Odense herred, Odense 1698 - 1741 ops. 4 den 26. februar:

Jeg har lidt problemer med at tyde hele vielsen... og især om den nederste passage hvor der nævnes en Frederich hører med til "min" vielse. Der sidder helt sikkert een der læser det bedre end mig??? Og hvad er de to sidste ord i første linie af vielsen (jeg er altså ret grøn)? og hvad står der efter Handskemager?

Når du så er inde på den bog alligevel, tror du så måske at det er denne Anne der dør her?

Sct. Knuds sogn, Odense herred, Odense 1698 - 1741 ops. 667 linie 9:

Det er svært at tyde hvad der står til venstre, måske har det været fugtigt engang! Lidt længere nede på siden, linie 23 har han et barn der bliver begravet... måske var vinteren hård det år, for han er nævnt igen nederst på næste side, men der tyder jeg det som hans søsters uægte barn der er dødt!

Håber nogen har tid til at hjælpe mig videre!

Marianne Staun Jensen   

Vagn Lind

Hej Marianne

Jeg læser.

D. 26 Febr Fastelavns Søndag blef troloved eftter Forpræchen
Laurs Laursen Brodt Handskemager bag Stolen og Anne
Sørensdatter H M Copulered Søndagen d. 23. April Samme Aar

Hand Hafde sit Pas fra Mag: Frederick
for Egteskaf, hun var en Enche som hafde
boet her i lang Tiid i Byen
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Vagn Lind

Den anden side viser:

D. 19 April blef kast Jord paa Laurs Braadt Handskemagers
afdøde Barne Liig i St: Knuds Kirchegaards 2.den Part. H J---
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Marianne Staun Jensen

Tusind tak for din ulejlighed Vagn Lind!

Jeg har prøvet at google Handskemager bag stolen... og fik en milliard hits ::)

Er der nogen der ved hvad det dækker over??? Han boede på Nedergade, ihvert fald senere!

Og den sidste passage er altså lidt volapyk for mig... Hvilket pas? Og hvor kommer ham Frederich ind i billedet? Er det præsten?

Marianne

Vagn Lind

Undskyld, - her er et eksempel på hvordan et enkelt bogstav kan ændre hele meningen.  :o

Selvfølgelig står der helt tydeligt "bag Skolen"  ::)   ;D
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Vagn Lind

Ang: PAS

Magister Frederick kender jeg ikke personligt, men regner med at han er præst der, hvor LLB er opvokset. Man skulle ved giftermål fremvise "pas" (attest) på ikke at være gift, - hvis enkemand evt. skiftepapirer m.m. Specielt for folk der giftede sig udenfor deres fødesogn.
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Marianne Staun Jensen

Kære Vagn Lind!

Tak for din hjælp... kan godt se at jeg har meget at lære, forhåbentligt har jeg tiden for mig...! Jeg har heller ikke kendt Mag. Frederick personligt  ;)

Jeg må lede videre efter Anne Sørensdatters død/LLB's giftermål med Maren Hansdatter, så jeg kan få fastslået hvem der var mor til min ane Lauritz født 1708!

Der er bare så meget kagen rundt i Laurs Braadt/Laurs Laursen Braadt/Lauritz Braadt osv... at jeg kan blive i tvivl om der er mere end en person indblandet i den samme tidsperiode!

Jeg prøver at rykke over i Vor Frues sogn, da LLB og Maren Hansdatter er begravet her!

Tak for din hjælp!

Marianne

Marianne Staun Jensen

Nå....!

Der havnede jeg så i en blindgyde... Vor Frue Kirke i Odense holdt åbenbart lukket fra 1705 til 1741... Så der var ikke nogen hjælp at hente der!!!

Øv!

Marianne