FTM og billedstørrelse i scrapbog

Startet af Lene Engel, 31 Jan 2012 - 11:36

Forrige emne - Næste emne

Lene Engel

Jeg har i længere tid haft problemer med at åbne og især lukke FTM ned. Jeg har Windows 7.
Har kontaktet dansk udbyder Ole Bielefeldt, og sammen fandt vi ud af, at problemet sandsynligvis er billedstørrelserne i scrapbogen. De fylder alt for meget. Jeg har nu lavet en GEDcom fil. Billeder skal minimeres til en størrelse på omk. 2-300 KB og lægges ind igen.
Jeg har billedbehandlingssystemet Paint Shop Pro XII, som imidlertid angiver billedstørrelsen i millimeter og pixel.
Hvordan får jeg dette til at harmonere med KB, og hvordan får jeg overført billederne fra scrapbogen i den gamle fil til scrapbogen i den nye?
Hvis der er nogen der har erfaring med dette, hører jeg meget gerne fra dem.
P.S. En del af billederne har jeg kun liggende i scrapbogen, og kan altså ikke bare scanne ind igen fra de originale fotos. ?
Med venlig hilsen
Lene Engel

Flemming Kristensen

Hej Lene

Hvis du beskærer billedfilen således den kun omfatter valgte person i KB. Nu fylder den ikke så meget.

Har efterhånden gemt så mange KB at de fylder 26GB. Hver enkelt gemt KB består af en billedfil for hver side. F.eks. 
d:\AO\data\kirkebøger\C077\A\011\K01-27-A
Hvor det første er stien og 011\K01-27-A er billedfilen for hele siden, som fylder 317.099

Det er den du skal beskærer i FTM.

Det kan FTM ver 16 som jeg bruger. Du laver en ramme og vælg så beskær, resten giver sig selv.
Du skriver ikke hvilke version du bruger. Jeg har omkring 25.000 personer i en af mine filer, derudover har jeg flere andre filer.

Kører programmet i Win 7 Pro. Når jeg laver en bog starter jeg min gamle bærebar med XP og laver den der, fordi med den nye PC kan det ikke lade sig gøre. Har tidligere været oppe. Andre bruger en printer fil.

Jeg har også en nyrere version i en skuffe, men har valgt den gamle, da jeg synes den kører bedre.

Med Venlig hilsen
Flemming Kristensen

Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Lene Engel

Hej Flemming

Først tak for dit svar. Jeg ser at vi har misforstået hinanden lidt. Når jeg skriver KB mener jeg Kilo Byte og ikke kirkebøger.
Alligevel er jeg glad for dit svar vedr. kirkebogssider og lign. fra AO, for disse kopier fylder jo enormt!
Jeg bruger FTM 2006, da der desværre ikke findes en nyere version på dansk.

Men problemet er stadig hvordan jeg får overført billederne fra scrapbogen i den gamle fil (som senere skal slettes) til mit billedbehandlingsprogram, hvor jeg skal have formindsket billederne inden de lægges ind i scrapbogen i den nye fil.  ???

Med venlig hilsen
Lene Engel

Flemming Kristensen

Hej Lene

Jeg mener ikke du kan trækker billedfiler ud, som er gemt i den fil som FTM laver til dine bøger. Måske med et redigeringsprogran til redigering af Adope filer, som jeg ikke har.

Det Jeg gør er: at på en ekstern harddisk har jeg alle KB og FT. Derudover har jeg alle mine billeder. Det gør computeren hurtigere når der skannes for virus og defrakmenteres, men det er også en god sikkerhed, hvis noget skulle gå galt. Hvis du skal have et billed ind i din scrapbog, tages den herfra, som du altid har sikkerhed for senere. Med FTM kan du let redigere til en passende størelse.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Lene Engel

Hej Flemming

Tak for dit svar.
Jeg er noget bekymret over, hvordan jeg så redder mine billeder fra en fil til en anden.
Måske med det program du nævner. Eller også bliver det nødvendigt , at låne billederne og scanne dem ind påny - surt!

Mvh  Lene Engel

Vibeke Thillemann

Hej Lene

Hvis du har det lille program "Klippeværktøj" på din pc, kan du bruge det. Du kan endda selv bestemme om du vil gemme billedet som jpeg, GIF m.m.

Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Lene Engel

Hej Vibeke

Er det et program , som kan hentes ned gratis eller?

vh Lene Engel

Vibeke Thillemann

Jeg ved ikke om det kan hentes gratis. På min computer lå det bare. Det var vist en slægtsforsker, der på et tidspunkt gjorde opmærksom på Klippeværktøjet.

Nu ved jeg ikke hvilket system, du har, men prøv at klikke på startikonet nede i venstre hjørne og søg på klippeværktøj.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Vibeke Thillemann

Hvis du har Windows Vista kan du kigge på denne side:

http://www.nordjyske.dk/digitalt/pc-klik.aspx?ctrl=10&data=193%2C2960421%2C5%2C3 

her er en lille film, hvis du scroller lidt ned af siden. Der er også et link til et gratisprogram, hvis du har Windows XP.

Har du Windows 7, så kig her:

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/features/snipping-tool 

Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Flemming Kristensen

Hej Lene

Hvotledes har du gemt din slægtsbog. Men jeg prøvede at højreklikke på billedet, derefter på kopier. Billedet kan nu overføres eller gemmes som en ny fil.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Lene Engel

Hej Vibeke

Tak for adresserne.
Jeg har windows7, men ikke den udgave, hvor klippeværktøjet er tilgængeligt!

vh  Lene Engel

Lene Engel

Hej Flemming

Jeg har prøvet at højreklikke og kopiere billederne, men kan ikke få dem lagt ind i "billeder".
Jeg ville gerne have alle billeder lagt i en mappe i "billeder", hvorfra jeg så kunne hente dem ind i mit billedbehandlingsprogram og minimere dem.
Ved du hvordan man kan gøre det?

Vagn Altmann

Hej Lene,

Jeg kender ikke FTM, men prøv at højrklikke på et af billederne og vælg "Gem som" i genvejsmenuen. Nu kan du så forhåbentlig vælge den mappe du ønsker at gemme i.
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Vibeke Thillemann

Du kan evt. prøve at søge med ordet snippingtool i stedet.

Programmet burde være indbygget i windows 7.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Lene Engel

Hej Vagn

Tak for din mail.
Desværre fremkommer intet "gem som",  ved at højreklikke på et foto- så jeg må håbe på at en i dette forum kender til og/eller anvender FTM.

vh  Lene



- og tak til Vibeke

Vibeke Thillemann

Jeg har også FTM og har forsøgt at finde en mulighed der. Man kan godt kopiere et billede i scrapbogen, men man kan tilsyneladende kun sætte det ind et andet sted i FTM. Det er ikke lykkedes mig at sætte det ind i en mappe.

Prøv om du kan finde klippeværktøj/SnippingTool ved at gå i dit C-drev, finde mappen win eller windows. Her skulle der ligge en mappe, der hedder system32 eller sys32 og den den skulle programmet ligge. Du skal kigge efter en fil, der hedder snippingtool.exe

Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Lene Engel

Hej Vibeke

Jeg har fundet klippeværktøjet "SnippingTool" har afprøvet det, og der ser ud til at lykkes, også at få det ind i mit billedbehandlingsprogram.
Du skal have 1000 tak for din hjælp.  :)

Mvh  Lene Engel

Vibeke Thillemann

Hej Lene

Godt, at det lykkedes. Jeg kunne næsten ikke holde tanken ud, at du skulle scanne alle billederne igen.
Held og lykke med det.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann