Maria Johanne Francisca Marx ?

Startet af Tina Paaske, 28 Jan 2012 - 16:24

Forrige emne - Næste emne

Tina Paaske

Hej  :)

Jeg vil gerne finde frem til hvor Maria Johanne Francisca er født og hvor hendes forældre kommer fra.

Jeg ved : Maria gifter sig med Klaus Vilhelm Emanuel Hansen den 10 jul 1897 i frederiksborg slotskirke, på vielsesopslaget (178) står der at de bor Nyhavn 57 kbh, de bor der ikke i 1901, såvidt jeg kan se. Der står ved vielsen, at Maria er født den 16 jun 1856 og datter af bogtrykker Julius Marx og Francisca Jensen (?), begge forældre er døde. Jeg får ingen resultater på ddd eller fs. Jeg har ham på politiets reg. blade, men kan ikke finde frem til hvor Maria er født eller hvor forældrene kommer fra. Er der nogen der kan hjælpe mig videre ?

På forhånd mange tak
Mange venlige hilsner
Tina

Henrik Brandt

Hej,

Der er 2 registerblade på Klaus Vilhelm Emanuel Hansen, har du fundet begge?

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1940360&searchname=polit_simple

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1657078&searchname=polit_simple

På det sidste er Maria med, der står, at hun er født 16.6.1860 i København, ikke 1856.

Jeg har fundet parret i FT 1906, København, Ny Toldbodgade 35, opslag 42: Også her står hendes fødselsdag som 16.6.1860 og fødested København.

Hun kan selvfølgelig have gjort sig yngre pga. den store aldersforskel mellem hende og manden...

mvh Henrik


Mette R Francke

#2

Slettet
Mette R Francke

Tina Paaske

Hej  :)

Jeg havde kun fundet det ene blad i politiregistret, så mange tak for det andet  :) Der kan jeg se at han boede i Nyhavn 25 hos Butybach, det var Maria's navn ved hendes tidligere ægteskab. Men de står der ikke i ft hverken 1890 eller 1901, på nyhavn 25. Har forsøgt at søge på Butybach, uden held.
Jeg har godt set de to forskelle på hendes fødsel, ja måske hun forsøgte at pynte lidt på regnskabet  ;D Der er bare så mange sogne i kbh, hvordan snævrer jeg udvalget ind ?

Mange tak for indsatsen  :)
Mange venlige hilsner
Tina

Thestrup-Bjørn

#4
Her står så, at hun er født i 1857
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1747977&searchname=polit_simple

-----------

København, København (Staden), Strandvejen (Ulige numre), Udenbys Klædebo Kvarter, Strandvejen 49,matr.916 2.Sal, 5, FT-1885, C8510
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Butzbak 38  Gift Huusfader Glarmestersvend Kjøbenhavn
Marie Butzbak 28  Gift Huusmoder  Kjøbenhavn Petrina Butzbak 4  Ugift Datter  Kjøbenhavn
Anna Sørensen 15  Ugift  Tjenestetyende Kjøbenhavn
 
-----------

FT 1901 Nyhavn 57 (ao-opslag 98)

- der står Marie som født 1860


------------

Kunne dette være hendes bror – det ligner en tanke, da han er glarmester som Marias 2 ægtemænd

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2100194&searchname=polit_simple


MEN han er katolik og kan sandsynligvis ikke findes i folkekirkens kirkebøger


København, København (Staden), Lille Istedgade (Ulige numre), Kjøbenhavn Udenbys Vester Kvarter, Lille Istedgade 5,matr.309 Baghus B 4.Sal, 29, FT-1885, C8890
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Carl Julius Marx 59  Gift Husfader  Tydskland - katolik
Anne Marie Marx 52  Gift Husmoder  Kjøbenhavn
Johan Carl Julius Marx 13  Ugift Barn  Kjøbenhavn - katolik
Hans Rasmussen 26  Ugift logerende Arbeidsmand Ørbek Sogn,Veile Amt

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anne Mortensen

I FT 1911

Henrik Rungsgade 25
opslag 53
er Marie ikke nævnt
Klaus er nævnt sammen med Britta Larsen
kan ikke korrekt se deres status - måske U = ugift.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Tina Paaske

Hej  :)
Det er jo helt fantastisk, tusind tak for indsatsen, nu kan jeg komme videre, har fået en del at "tygge" på  :)

Mange venlige hilsner
Tina

Thestrup-Bjørn

#7
- og her bor Hansen uden Maria:

FT1911 Henrik Rungsgade 25 (ao-opslag 53)

Desværre har kontrollanterne skrevet en masse henover, så man kan ikke se, om han er enkemand, fraskilt eller gift.

--------

Glemte lige (som du selv jo faktisk også gjorde), at Marias konfirmationsdato (1873) står ved vielsen i Hillerød 10.7.1897
- måske kan du finde hende via den.


Har du fundet hendes vielse med Butzbach?
Hvis ja, så vær rar at vise os hvor.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anne Mortensen

og her bor Hansen uden Maria:

Se mit indlæg.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Tina Paaske

Hej  :)

Så er jeg kommet lidt videre.

Jeg fandt Klaus med Britta Larsen på Henrik Rungsgade 25 i 1911, jeg synes det ser ud til at de begge står som ugifte. Men så fandt jeg Klaus og Maria på Willemoesgade 89 i 1916 opsl 71, 72 og 73, her står at Maria er katolik.

Så fandt jeg Maria's vielse til Peter Butzbach, Garnisons Kirke 30 okt 1880 opsl 67, Maria's far hedder her J.J.C. Marx og han bor Istedgade 5. Jeg har forsøgt at finde Istedgade 5, men efter 3 kommer 7, og jeg kan ikke se ham der.

Jeg forsøgte også at finde Maria's konfirmation i Hillerød, men der er den ikke.

Mange hilsner
Tina

Anne Mortensen

Måske ??

kbhv, København (Staden), EnghaveVej, Udb.Vester Kvarter, 100, 5, FT-1880, D2936
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:

J. C. Maxen
   54    Gift         Kjøbenhavn
Emma Georgine Maxen   43    Gift         Do [Kjøbenhavn]
August Johan Maxen   23    Ugift         Do [Kjøbenhavn]
E!! Valdemar Maxen   19    Ugift         Do [Kjøbenhavn]
Agnes Emma Maxen   17    Ugift         Do [Kjøbenhavn]
Augusta Hald   68    Enke         Do [Kjøbenhavn]
Henriette Vilhelmina Petersen   17    Ugift         Do [Kjøbenhavn]
P!! Nielsen   24    Ugift         Hanested V. Slagelse
Carl Hansen   20    Ugift         Kjøbenhavn
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Tina Paaske

Hej igen igen :-)

Nej de er vist ikke noget match, men mange tak for vinket :-)

Har fundet Julius i FT fra 1885 Lille Istedgade 1885 - Johan Carl Julius Marx 59 år født i tyskland og hustru Anne Marie Marx 52 født i kbh, barn Johan Carl Julius 13 år født i kbh.
Men jeg har stadig ikke fundet Maria's fødsel.

Igen rigtig mange tak for indsatsen :-)

Mange venlige hilsner
Tina

Thestrup-Bjørn

#12
Ja - det var jo de formodede forældre (og broderen), jeg gav dig i går:

København, København (Staden), Lille Istedgade (Ulige numre), Kjøbenhavn Udenbys Vester Kvarter, Lille Istedgade 5,matr.309 Baghus B 4.Sal, 29, FT-1885, C8890
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Carl Julius Marx 59  Gift Husfader  Tydskland - katolik
Anne Marie Marx 52  Gift Husmoder  Kjøbenhavn
Johan Carl Julius Marx 13  Ugift Barn  Kjøbenhavn - katolik
Hans Rasmussen 26  Ugift logerende Arbeidsmand Ørbek Sogn,Veile Amt


Da broderen er katolik - er Maria det nok også.
Som jeg også skev tidligere, kan du så ikke finde hende i folkekirkens kirkebøger - men skal afsted til København.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Tina Paaske

Hej :-)

Ja det er rigtigt :-)
Jamen så må jeg en tur til København.

Mange tak for hjælpen
Mange venlige hilsner
Tina