Efterlysning af Kirsten Johannesdatter født i Vejrum 25.6.1823

Startet af Bent Sandbæk, 28 Jan 2012 - 11:58

Forrige emne - Næste emne

Bent Sandbæk

Nævnte Kirsten Johannesdatter er født i Vejrum (Hjerm og Ginding Herred) 25.6.1823. Kirkebog Vejrum 1816-1824, opslag 20, nr. 5.

Hun er konfirmeret 22.4.1838 i Vejrum. Kirkebog Vejrum 1823-1845, opslag 99, nr. 2.

Hun er gift 10.10.1852 i Vejrum. Kirkebog Vejrum 1846-1868, opslag 90, nr. 2.
Manden er død 16.7.1856 i Vejrum. De fik 3 børn, hvoraf 2 døde som små. Den sidste - Laurids Pedersen - figurerer som plejebarn hos mormoderen ved FT 1860 i Vejrum, og ham kan jeg efterfølgende følge.

I 1860 var Kirsten Johannesdatter iflg. FT bosiddende i Handbjerg sogn.
Den 3.11.1860 er hun opført på tilgangslisten for Vejrum, jvf. Kirkebog Vejrum 1846-1868, opslag 148, nr. 33.

Derefter kan jeg ikke finde hende - hverken under døde eller som afgang fra sognet.

Jeg er førstegangsbruger af dette forum, og håber at nogle kan hjælpe mig med at komme videre med denne person.

På forhånd tak.

mvh
Bent Sandbæk

Egon Sørensen

God dag Bent!


Velkommen på forum!

Det er mulig at det er hende, se om du kan finde hende født i Vejrum, hvis ikke er det nok den rette

Kirsten, de tog det ikke så nøje med navnene på denne tid.

Navne i FT var jo folks egne oplysninger.


Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Ginding, Ryde, Ryde Sogn, 2 et Huus, 1, Ft 1880, A4346
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Chresten Christensen 66  gift Huusfader  Hjerm Sogn
Kjærstine Johannesen 56   gift hans Kone Væver  Veirum Sogn
Inge Marie Jensen 59  gift   Hjerm Sogn


Mvh.

Egon Sørensen
   

Judith Olsen

Formentlig samme familie i 1870, som Egon fandt i 1880:

Ringkøbing, Ginding, Ryde, Ryde, Ligaardhuus, 36, FT-1870, C8948
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Christensen 56  Gift Huusfader Jordbruger Hjerm
Kjersten Johansen 46  Gift Huusmoder  [ikke oplyst]
Jens Peder Johansen 8  Ugift Barn  [ikke oplyst]
Bergite Pedersen 56  Ugift Logerende [ikke oplyst] K. . ing?? paa Sjelan??
 
--------------------------------------------------------------------------------
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anne Mortensen

Husk at oplyse amtet til dine sogne - gør brug af
http://www.krabsen.dk/stednavnebase/index.php
-------------------

De fik 3 børn, hvoraf 2 døde som små. Den sidste - Laurids Pedersen
Her ville det være fint hvis du havde oplyst Laurids fødselsdato.


Jeg har fundet en Laurids Petersen - tvilling med Christian.
Mor Kirsten Johannesd.
Udlagt fader.

Da du ikke har oplyst navnet på faderen/ægtemanden kan jeg ikke vide om det er det rigtige barn, mor og far  ???

Vejrum 1846-1869
opslag 9
konf. opslag 77
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Judith Olsen

Vielsen mellem Christen Christensen og Kirsten Johannesdatter findes i KB Ryde, Ginding, Ringkøbing 1853-1876, opslag 87 - og den er da vist god nok  ;)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Bent Sandbæk

Citat fra: Egon Sørensen Dato 28 Jan 2012 - 13:54
God dag Bent!


Velkommen på forum!

Det er mulig at det er hende, se om du kan finde hende født i Vejrum, hvis ikke er det nok den rette

Kirsten, de tog det ikke så nøje med navnene på denne tid.

Navne i FT var jo folks egne oplysninger.


Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Ginding, Ryde, Ryde Sogn, 2 et Huus, 1, Ft 1880, A4346
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Chresten Christensen 66  gift Huusfader  Hjerm Sogn
Kjærstine Johannesen 56   gift hans Kone Væver  Veirum Sogn
Inge Marie Jensen 59  gift   Hjerm Sogn


Mvh.

Egon Sørensen

Hej Egon.

Mange tak for hjælpen. Det er helt sikkert den rette - jeg har ikke været god nok til at variere navnet i min søgning.

mvh
Bent Sandbæk
   

Bent Sandbæk

Tak til Egon, Judith og Anne for venlig hjælp, som har bevirket, at jeg har kunnet følge Kirsten Johannesdatter op til og med 1880 (FT Ryde, Ringkøbing Amt).

Desværre er hun derefter så igen væk for mig.

Iflg. KB Ryde(Ringkøbing Amt) 1853-1876,opslag 87 er hun gift 2. gang i 1867 med Christen Christensen.
Iflg. KB Ryde 1877-1891, opslag 103, nr. 10 er han død i 1887.

Iflg. FT 1890(originallister og afskrifter) er hun ikke bosiddende i Ryde i 1890, og jeg kan heller ikke finde hende ved at søge via DDD i hele Ringkøbing Amt med forskellige stavemåder.Desværre findes der ingen registrerede til- og afgangslister i kirkebøgerne for Ryde efter 1876.

Hun fremgår ikke som afgået ved døden i Ryde - jeg har undersøgt kirkebogen fra 1880 og frem til 1923(jeg går ikke ud fra, at hun er blevet over 100 år).
Ligeledes har jeg undersøgt KB for Handbjerg og Vejrum sogne - også for dødsfald - i tilfælde af, at hun er flyttet tilbage til en tidligere bopæl.

Mit mål er at finde ud af hvor og hvornår hun er død, men desværre ser det lidt tungt ud.
Er der nogle, som evt. har et godt råd?

mvh
Bent Sandbæk






Andreas Sejersbøll

Hej Bent

Har du prøvet at søge i flere amter på DDD? Måske er Kirsten flyttet til et sogn i nærheden, men i et andet amt?

Der er også den mulighed, at hun er flyttet hjem til ét af sine børn for så at dø der kort tid efter. Har du prøvet at finde ud af om hun fik børn i sit andet ægteskab, og hvad der blev af dem?

Sejersbøll
Venlig Hilsen
Andreas Sejersbøll
andreassejersboll@gmail.com

Bent Sandbæk

Hej Andreas.

Jeg har søgt i langt de fleste amter i DK via DDD - og med forskellige stavemåder.

Kirsten Johannesen fik et barn mellem 1. og 2. ægteskab med en udlagt barnefader, som ikke er ægtefælle nr. 2.
Dette barn - Jens Peder Johansen - er født i Vejrum, Ringkøbing Amt - KB Vejrum 1846-1868, opslag 21, nr. 4. Ham har jeg fundet i FT 1880, hvor han står anført som møllerlærling og indlagt på sygehuset i Holstebro. Jeg har kigget i kirkebogen både i Vejrum og i Holstebro, om han skulle være død inden for de følgende par år, men det ser ikke ud til at være tilfældet.

Jeg har uden held forsøgt at opspore ham efterfølgende via kirkebog Vejrum og og diverse folketællingslister - ud fra samme teori som du giver udtryk for. Desværre er der ingen til- og afgangslister i kirkebogen i Vejrum efter 1875.

Tak for dit indspark.

mvh
Bent Sandbæk