Villa Ellekilde i Lyngby

Startet af Lennarth Nielsen, 22 Jan 2012 - 00:01

Forrige emne - Næste emne

Lennarth Nielsen

hei,

jeg er i færd med at finde ud af hvor og hvornår Jens Peter Petersen døde. Han er min ane nummer 30 og født i Nørre Herlev sogn den 11. december 1879 - kan også findes på min hjemmeside her:
http://www.lennarthnielsen.dk/aner/

Han fik en datter, Alma Emilie Pedersen, i 1904, men han var ikke gift, så der blev lavet en faderskabssag, som også er tilgængelig på min hjemmeside her:
http://www.lennarthnielsen.dk/slaegt/supplerendeoplysninger/generation4/15/

I kirkebogen ved Almas fødsel i Gladsakse sogn står der ikke noget brugbart i forhold til Jens Peter Petersens opholdssted.

Til gengæld står der i faderskabssagen: "Jens Peder Pedersen for Tiden Villa Ellekilde i Lyngby". En søgning på google.dk med ordene - "villa ellekilde" lyngby - giver blandt andet link til følgende hjemmeside:
http://www.gladsaxebladet.dk/index.asp?SubDir=Artikler&Side=view.asp&ID=130

På den side står der, at villaen Ellekilde i dag har adressen Elledalen 6. Det giver anledning til en søgning på sogn.dk. Adressen leder frem til Stengård sogn med postnummer 2800 Kgs. Lyngby. Så langt så godt, men så vidt jeg kan se, er Stengård sogn et sogn af nyere dato og fandtes således ikke i tiden omkring 1904 og derfor er der heller ikke en folketælling fra det sogn i 1906.

Min plan var egentlig at forsøge at finde Jens Peter Petersen i folketællingen for 1906, men jeg har ikke kunnet finde frem til præcis, hvilket sogn, jeg skal søge i. Jeg har kigget adskillige sider igennem i 1906-folketællingen for Lyngby (heriblandt Lyngby, Lyngby by), men dog uden held. Jeg fandt hverken Jens Peter Petersen eller veje nær Villa Ellekilde (Elledalen 6). Har også kigget nogen af folketællingerne fra Gladsakse, da det er tæt på, men med samme resultat.

Er der nogen, der har et bud på, hvordan jeg kommer videre?

Lissa Pedersen

#1
Slettet - var vist ikke den rigtige - ups.

Hilsen Lissa

Anne Mortensen

Linket du henviser til oplyser til sidst:

Herskabsvillaen "Ellekilde" havde oprindeligt adresse på Stengårds Alle 57-59. Siden den blev opført i 1900-tallets første tiår har den tronet i noget nær ensom majestæt i landskabet op til kommunegrænse mod Lyngby

Har du søgt Stengårds alle ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lennarth Nielsen

hei Anne,

mange tak for det hurtige svar. Nej, jeg havde ikke søgt på "Stengårds Alle 57-59". Ved søgning på sogn.dk dukker der ikke noget op ved denne adresse. Hele vejen har formentlig skiftet navn. Det er vist bare på den igen og nærlæse folketællingerne omkring området.
Prøvede lige en gang til med søgning på samme vejnavn, men brugte dobbelt-a i stedet for å i Stengårds. Det gav et resultat i Stengård sogn, hvilket jeg desværre heller ikke kan bruge, da det som førnævnt er et sogn af nyere dato. (Der er vist plads til optimering i søgemaskinen på sogn.dk).
Endnu en gang tak for hjælpen og hav en god dag.


Mvh. Lennarth

Gitte Johansen

#4
Han står i ft1906, København, landsogn, Gladsakse, (Gladsakse), opslag 18.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Henning Beck

Pudsigt nok er opførelsesåret for Villa Ellekilde 1910 ifølge den offentlige informationsserver www.ois.dk, men det er så nok bare et gæt.

Huset er i dag børnehave, mine børn gik der i begyndelsen af 80-erne. Det bar allerede dengang præg af at være så gammelt som antydet.

Hilsener
Henning

Lennarth Nielsen

hei Gitte og Henning,

mange tak for svar. Så kom jeg et godt skridt videre og hoppede samtidig over til en noget mere overskuelig folketælling i Gladsakse (Gladsakse) lidt i modsætning til at tjekke flere hundrede siders folketælling i Lyngby (Lyngby by) i de følgende folketællinger.
Hvis nogen tilfældigvis skulle have et billede af Jens Peter Petersen, har det selvfølgelig også stor interesse.
Også interessant med opførelsesåret af villaen i 1910. Og ja, det må givetvis være et cirkatal.

Mvh. Lennarth

Hanne Bakke

Hej Henning

Hvad med Byhistorisk arkiv i Kongens Lyngby, de ligger inde med mange ting.... :)
Og måske også om Villa Ellekilde.
Spørg Jeppe Tønsberg, arkivar på stedet.. :)

Hilsen Hanne :)

Lennarth Nielsen

hei igen,

nu har jeg gennemsøgt folketællingen for Gladsakse sogn i 1911, men uden spor af Jens Peter Petersen. Jeg har ligeledes søgt under døde i perioden 1906-1911, men der var han heller ikke.
Er der nogen, der så har et bud på, hvordan jeg kommer videre? Han kan jo have taget ophold i alverdens sogne. Er der nogen form for personregistre på det tidspunkt? Til- og afgangslisterne var jo desværre for længst stoppet på det tidspunkt.

Mvh. Lennarth

Henning Beck

Hej Hanne

Tak for tippet.
Og undskyld den sene reaktion.

Hilsener
Henning

Lennarth Nielsen

hei,

jeg genoptager min gamle tråd med at finde ud af, hvor og hvornår Jens Peter Petersen ender sine dage; se mit første opslag med flere detaljer. Jeg har blandt andet forsøgt mig på ancestry.se, hvor indtastede kirkebøger for nyligt er blevet tilgængelige frem til 1918, men dog uden held. Han kan selvfølgelig nemt have levet længere end det. Måske andre har bedre held til at finde ham i diverse slægtsdatabaser eller på nettet? Og er der nogen personregistre, hvor jeg kan følge ham?

Jeg har taget lidt historik med fra folketællinger nedenunder.

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Nørre Herlev, Hammersholt, Et Hus, 11, FT-1880, C7344
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Pedersen     40     Gift     Arbejdsmand          Her i Sognet 
Anna Larsen     42     Gift     Hans Kone          Maarum 
Johane Pedersen     16     Ugift     Deres Barn          Her i Sognet 
Hans Pedersen     9     Ugift     Deres Barn          Her i Sognet 
Magrete Pedersen     6     Ugift     Deres Barn          Her i Sognet 
Hendrik Pedersen     3     Ugift     Deres Barn          Her i Sognet 
Marie Pedersen     3     Ugift     Deres Barn          Her i Sognet 
Jens Pedersen     under et aar     Ugift     Hans Barn          Her i Sognet 

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Nørre Herlev, Hammersholt By, Et Hus, 24, FT-1890, C4515
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Petersen     50     Gift     Husfader     Arbejdsmand i en Grusgrav     Herlev Frederiksborg 
Ann Petersen     52     Gift     Husmoder          Maarum Frederiksborg 
Henrik Petersen     13     Ugift     Barn          Frederiksborg Amt 
Karen Maria Kirstine Petersen     13     Ugift     Barn          Frederiksborg Amt 
Jens Peter Petersen     10     Ugift     Barn          Herlev Frederiksborg 

FT-1901, Nørre Herlev
https://www.danishfamilysearch.dk/cid18386961

FT-1906, København, Gladsakse (Gladsakse)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=16961#16961,649943

Godt nytår.

Mvh. Lennarth

Britta Hansen

#11
FT1921 Tårnby, Sokkelund, København med hustru og to børn

Tips:
Du burde nok have oprettet en ny tråd om personen, du beder om hjælp til. Emnet har ændret sig og omhandler ikke længere villa Ellekilde. De tidligere oplysninger støjer lidt meget. Folk der vil hjælpe skal læse adskillige gamle indlæg.

Samme sted i FT1930 + FT1925
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Lennarth Nielsen

hei Britta,

mange tak for hjælpen og hurtigt svar. Og ja, der er nok lidt overflødigt med i tråden efterhånden, men mit oprindelige spørgsmål har nu ikke ændret sig, da jeg stadig var på udkig efter, hvor og hvornår Jens Peter Petersen har endt sine dage. Det med villa Ellekilde var mere ment som en hjælp i søgningen, men er ikke relevant længere, da man kan søge i databaser. Jeg kunne dog godt være interesseret i at høre, hvordan du skridt for skridt har fundet frem til ham i FamilySearch. Jeg tror ikke jeg har fundet frem til den rigtige søgemetode endnu.

Mvh. Lennarth

Britta Hansen

Jeg tror, at jeg søgte både på 'Jens Peter Petersen' og 'Jens P Petersen'. Du ser ofte en forkortelse af fornavne i FT'er
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Lennarth Nielsen

hei igen Britta,

tak for svar. Jeg må prøve at lege lidt med det.

Mvh. Lennarth