Måske Bror til Maren Christensdatter (Chr. Christsen Rotbøls kone)-født1661Skræm

Startet af Birgit Mariane Hulgaard Cancilla, 20 Jan 2012 - 02:12

Forrige emne - Næste emne

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Fødsel af Christen ... Måske broder til Maren Christensdatter (gift med Christen Christensen Rotbøl) født i 1658 opslag 18

1661
Christensen Christensen og Maren Lauridzdattr  Uadj? Skræm Deris Drenge
Barn, Døbt Janviear? 15 ? Trinit kaldet Christen
Niels Knudsen i Skræm
Niels Nielsøn ?
Padr Bartilsøn? ?

Else PeddersDattr i Skræm
Anna PedersDattr ?
Maren JensDattr ?

Jeg har brug for hjælp med at tilføje/læse.

Mvh
Birgit


Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Birgit

På opslag 23 læser jeg:

1661
Christensen Christensen
Maren Lauridzdattr
Vdj Skræm Deris Drenge
Barn, Døbt Domca 15 Trinit
Christen Kaldet
Niels Knudsen i Schræm
Niels Nielsøn Ibd.
Padr Berthilsen Ibd.

Else PeddersDattr i Schræm
Anna PedersDattr Ibd.
Maren JensDattr Ibd.

Domca 15 Trinit = 22 September 1661

mvh. Jens
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Tak Jens en gang igen.


Den Christen født i 1661 må være Maren Christensdatters (gift med Christen Christensen Rotbøl) broder fordi:

Marens far hed Christen til fornavn
Marens moder hed Maren Lauridsdatter
Ingen par med disse navne imellem Maren Christensdatters fødsel i 1658 og Christen i 1662

Christen Christensen og Christen Grydermand må være den samme mand.

Igen jeg vil gerne høre hvad du tror.

Mvh
Birgit

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Birgit.

Om Christen Christensen og Christen Grydermand er den samme, kan jeg ikke sige.
Det må man afgøre med sig selv.
Men jeg ville selv, hvis det var min, gå tilbage igennem bogen og se om:
1) Hvornår optræder Christen Christensen og hvornår Christen Grydermand.
2) Optræder f.eks. Christen Christensen og Christen Grydermand som faddere ved samme dåb, er det IKKE samme person.
3) Er det en periode han hedder Christen Christensen, og så senere Christen Grydermand, er der stor chance for, at det er den samme.
4) Hedder han skiftevis det ene og det andet, er det mere tvivlsom, om det er den samme.
5) Får Christen Christensen og Christen Grydermand børn, der tidsmæssigt udgør en "naturlig" børnefølge, dvs. ca. hvert andet år, er der stor sandsynlighed for, at det er den samme.
6) Får Christen Christensen og Christen Grydermand derimod børn, der ligger for tæt på hinanden, kan det ikke være den samme.

Og så må man ud fra alt dette træffe sin beslutning.
Det kan godt være et drøjt arbejde, men er umagen værd, så man får et så sikkert grundlag som muligt.
Der er jo desværre ingen "facitliste" man kan kigge i med slægtsforskning.

mvh. Jens
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Hej Jens.

Tak for dine gode råd.

Jeg ved godt at man må afgøre selv om oplysninger man finder men det er jo godt at høre hvad i dygtige folk på DIS har at sige.

Maren Christensdatters (gift med Christen Christensen Rotbøl) far døde imellem 1658 og 1663, året hendes mor Maren Lauridsdatter giftede sig igen med Povl Nielssøn(opslag 255) ... den eneste Christen død imellem 1658 og 1663 er en Christen Christensen Pottsmager død i 1662 opslag 210

Det peger til at  Christen Grydermand ... Christen Christensen ... Christen Christensen Potsmager må være den samme mand men jeg går igennem kirkebogen ifølge dine gode råd.  Jeg har fundet flere børn  hvis opslag jeg håber du vil hjælpe med.

Mvh
Birgit

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Birgit.

At Christen Grydermand og Christen Potsmager/Pottemager er den samme person lyder meget sandsynligt, for ifølge ordnet.dk/ods betyder
"Gryde-mand, en. (især dial.) mand, der laver ell. (især) kører omkring og forhandler jydepotter"
Så grydemand og pottemager er nærmest to ord for det samme.
Og at han har et ordinært efternavn er også klart, så du har nok ret i, at han i vikeligheden hedder Christen Christensen, så de alle tre er én og samme person.

Du sender bare de nyfundne børn. Så skal der nok blive kigget på dem.

mvh. Jens
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk