Rottrup og Klitgaard i Ulsted Sogn, Kær Herred, Aalborg Amt

Startet af Jonna Kvist, 11 Jan 2012 - 09:32

Forrige emne - Næste emne

Jonna Kvist

Forældre til min tip-7 oldemor Margrethe Jensdatter.

Er der nogen, der kender hende?

Margrethe Jensdatter er født i Ulsted Sogn, Kær Herred, Aalborg Amt omkring 1653,
gift med Søren Jensen omkring 1680-1685, sikkert i Ulsted Kirke,
men kirkebogen er ikke let læselig her, så den nøjagtige dato er ikke fundet.

De får mindst 4 børn,
Maren 1686,
Margrethe Sørensdatter 1688 (min ane),
Christen 1691 og
Jens 1696.

Søren er fra Rottrup og hans forslægt har jeg en del om. Han er født omkring 1657 og død i 1729.

Der er flere teorier, på flere private hjemmesider, om en Margrethe Jensdatters liv, og her er man næsten enige om cirka samme fødsels- og dødsår, men de har to andre ægtemænd end Søren, nemlig Jens Andersen og Michel Christensen. Den Margrethe Jensdatter, der bliver gift med de to herrer, dør i 1701 og hun er søster til Søren, der bliver gift med min Margrethe.

Søren og Margrethes, og fem andre søskendes, forældre er Jens Nielsen (1618-1706) i Rottrup Vestergård og Anne Simonsdatter (1631-1691).

Anne Simonsdatter og hendes forslægt er fra Klitgård i Ulsted og derfor tænker jeg, at min Margrethe Jensdatter født omkring 1653, kunne være en brordatter til Anne, men jeg kan ikke finde nogen Jens, der passer.  

Har I nogle gode forslag?

mvh
Jonna Kvist


 

Torben Schæfer

Hej Jonna

Selv om jeg desværre ikke er i stand til at svare på dit spørgsmål, kan det måske trøste dig lidt, at jeg også har søgt forgæves efter Margrethe Jensdatters oprindelse. Jeg er nået frem til, at det næppe vil være muligt at finde frem til hendes forældre, da hun er født inden kirkebogens start i Ulsted. Du skriver, at hun er født i Ulsted Sogn. Er det noget, du ved, eller er det en formodning?

Jeg er selv nået frem til, at Søren Jensen sandsynligvis er søn af Jens Nielsen i Rottrup, fordi Søren Jensen bruger Jens Nielsen og tre af Jens Nielsens børn som faddere. Jeg har dog ikke fundet egentlig dokumentation for familierelationen. Har du fundet oplysninger, der gør det muligt at fastslå med sikkerhed, at Søren er søn af Jens Nielsen?

Det blev til flere spørgsmål end svar, så jeg håber, at andre kan komme med mere konstruktive bidrag til diskussionen.

M.v.h.
Torben Schæfer