Er gået helt i stå vedr. Niels Hansen Brandt, født ca. 1748, gørtler, Fredericia

Startet af Helle Rau Hartmann, 26 Dec 2011 - 18:17

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Et af mine direkte anepar var:

Niels Hansen Brandt, født ca. 1748, gørtler i Fredericia ved folketællingen 1801.
Hustru: Maren Andersdatter Skou, født ca. 1764.

Jeg stammer fra en af deres døtre, hvis dåb er at finde i kirkebogen 1795, Fredericia Michaelis Sogn:

Den 14de Julii blev Borger og Giörtler Niels Hansen Brandts hiemmedöbte Barn, navnlig Karen Marie, i Kirken fremstillet af Muurmæster Jacob Gottliebs Kone.
Fadre: Jomfru Marie Gross, Sadelmager Hans Jörgensen, Skoemager Christopher Kühn og Kaabersmedsvend Knud Hassing.
Moderens Navn er: Maren Andersdatter Skou.
Af 1ste Ægteskab paa begge sider.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu ville jeg forvente, at det var nemt at gå videre med forældrene, Niels Hansen Brandt og Maren Andersdatter Skou. Men jeg er gået helt i stå nu.

Her er de dog i folketællingen:

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Gothersgade 444, 442, FT-1801, C0096
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:

Niels Brandt   53    Gift   Huusbonde   Giørtler   
Maren Andersdatter   37    Gift   Hans kone      
Hans Brandt   14    Ugift   Deres søn      
Andreas Brandt   12    Ugift   Do [deres søn]      
Mette Dorthea Brandt   9    Ugift   Deres datter      
Karen Maria Brandt   5    Ugift   Do [deres datter]      
Ingeborg Brandt   4    Ugift   Do [deres datter]      
Johanne Hedevig   1    Ugift   Do [deres datter]   

Forvirret blev jeg også, da jeg fandt en nærmest identisk familie, hvor faderen dog hed Lars Brandt.
Kom til at forveksle deres døtre, Johanne Hedevig Brandt, til at starte med. De står registreret i samme kirkebog som født i henholdsvis 1798 og 1800, hvor 'min' er født i 1800.
Den ældste søn i flokken kom til at hedde Hans Nielsen Brandt, født i Fredericia, hvor han blev gørtler lige som sin far.
Men som sagt er jeg efterkommer af Niels og Marens anden datter, Karen Marie Nielsdatter Brandt.


Kan nogen hjælpe mig et skridt videre bagud fra Niels Hansen Brandt og Maren Andersdatter Skou?
Nogen må vel være i familie med dem i dag? Jeg sidder og roder lidt med nogle Brandt'er på Svendborg-egnen, og der er også navnesammenfald, som kunne tyde på opkaldelser bagud i familien. Men et rigtigt link kan jeg ikke finde. Skou forsvinder helt for mig i tågerne...

Med venlig hilsen
Helle Hartmann Nielsen, Jerlev ved Vejle
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Ole Dorch

Ved ikke om du mangler disse oplysninger?

...her ses de i 1787:

vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Gottersgade (200), , FT-1787, C4465
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Brant 39  Gift Manden Giørtler  
Maren Andersdatter 22  Gift Koun
 
Hans Nielsen 2  Ugift Deres Barn  
Kolberg 26  Ugift Inqvarterede Sergeant ved Jydske Regiment  
Niels Ringer 34  Gift Til leie boende  
Johanne Marcusdatter 34  Gift Hans Koun  
Niels Nielsen 4  Ugift Deres Børn  
Hans Marcussen !! 1  Ugift Deres Børn

...og de er viet i 1784 - ses i opsl. 631 (Michaelis, Fredericia 1764-1815).

Borger Anders Hansen Skou får døbt en datter Maren 27/4 1766 (Opsl. 24 samme kb).

Så også et sted nævnt at der var en lidt ældre søster Karen Andersdatter Skou:-)


mvh.
Ole Fabricius  Dorch

Helle Rau Hartmann

Oha du er god, tusind tak skal du have.
Jeg prøver at komme lidt videre ud fra det du har fundet til mig.
Det burde bestemt kunne hjælpe mig.
:-)

Mange julehilsener
Helle Hartmann Nielsen
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Ole Dorch

Du kan lige få det her med:

Du  nævner skomager Kühn som en af fadderne ved dåben i 1795.

Han er her i 1787 med sin kone som kunne være en søster til Niels Hansen Brandt?:

vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Danmarkes Stræde (221), , FT-1787, C4465
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Lind 27  Gift Manden Hattemager 
Anna Magrethe !! 18  Gift Koun   
Christen Jørgensen 18  Ugift Lære dreng   
Hans Christopher Kyhn 28  Gift Mand til leie Skoemagermester 
Viveke Brandts 24  Gift Koun   

Hans Friderich !! 1  Ugift en Søn   
Lars Brandt 25  Ugift Skoemager Svend


Dette underbygges ved deres vielse i 1786:

Hans Christopher Kyhn 
Christening:  12 OCT 1759   Michaelis, Fredericia, Vejle, Denmark
Death:  02 MAR 1848   Trinitatis, Fredericia, Vejle, Denmark
Burial:  08 MAR 1848   Trinitatis, Fredericia, Vejle, Denmark

Parents:
  Father:  Jochum Friderich Kyhn  Family
  Mother:  Anne Kirstine Frederice Christophersen OR Worm     
   
Marriages:
  Spouse:  Vibekke Hansen Brandt 
  Marriage:  19 MAY 1786   Trinitatis, Fredericia, Vejle, Denmark

  ..ses i Trinitatis Fredericia 1735-1806 opsl. 231.


Endvidere bekræftes patronymet Hansen også ved dåben af hendes søn Hans Friderich i 1787 (Michaelis 1764-1815 opsl. 208).

...og samtidigt fremgår det, at den i ft 1787 nævnte Lars Brandt- også hedder Lars Hansen Brandt, og altså derved også kan være en af Niels Hansen Brandts (yngre) søskende.

Ellers har du ret - der er mange med navn Brandt at se i kb. Og de ser ikke særligt meget ud til at være i familie med hinanden.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Helle Rau Hartmann

Tusind tak igen - det var mange spændende oplysninger, som jeg nu må dykke lidt ned i.
Ja ham Lars må jo så være husfaderen i den familie i Fredericia, som jeg var lige ved at forveksle med min De må klart være nært beslægtede, for børnene havde flere påfaldende navnesammenfald.

At der kan være en forbindelse via ægteskab til Kyhn/Kühn, lyder meget sandsynligt.

Jeg ser også, at der er nogle spændende faddere til Maren Andersdatter Skous dåb:
Melchior Hamerich ('s kone), Johann Leonhart Wetzel (hvad er i øvrigt hans profession??? er det noget med smed?), og Nicolaj Schultz (skrædder - jeg har ved almindelig googling fundet en senere familie, hvor faderen også er skrædder, og hvor en lille søn hedder Nicolaj Schultz). Men det kan jo være, at de bare er bekendte af familien. Jeg finder også en Johann Leonhart Wetzel, som er fra Tyskland, men født på et forkert tidspunkt....

Jeg arbejder jo primært i MyHeritage, hvor man ret let får automatiske matches med andres slægtstræer. Men selv nu, hvor jeg har fået Anders Hansen Skou med på træet, kommer der ingen som helst match med nogen. Ærgerligt. For jeg synes det er meget lidt, jeg har fået vredet ud af kirkebøgerne indtil videre, som jeg kan komme længere tilbage i generationerne med.

Nå. Men nu må jeg jo se, om der går hul, når jeg dykker ned i det du har skrevet her.

/Helle

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Ole Dorch

Du finder Niels Hansen Brandt død i 1824 - 76 år gl. Altså stadig født ca. 1748 .(Opsl. 223 Michaelis 1814-1831).

..og du er meget heldig: der står også, at han er født i Horsens!

I Horsens Vor Frelser 1743-1786 ( Opsl. 67)ses en Hans Brandt at få døbt en søn i 1748.
Men denne hedder Oluf Nicolai?

..men måske - det er set før: Nicolai = Nikolaus = Niels - stavning dengang var jo meget relativ?
..og der nævnes en Niels Brandt - skrædderkarl blandt fadderne.

I samme kb opsl.488 ses i 1745 vielsen imellem en Hans Brandt murermester og en Adelaide(?) Dorothea ..( skal nok lægges til tydning:-)).

NB: ..også i Horsens er der en del med navnet Brant.

..har ikke kunnet finde din evt. Brandt i konfirmationslisterne omkring 1762-1768?


mvh.
Ole Fabricius Dorch.

Ole Dorch

I Horsens Vor Frelser 1743-1786 opsl. 405 faldt jeg lige over trolovelsen til førnævnte vielse i 1745, og heriblandt nogle nye ( og rigtigere oplysninger):

Brudgommens fulde navn er Hans Nielsen Brandt og han er murermester af Vær(?). Hun hedder Apellone Dorothea Bruun og opholder sig i moderens hus i Tonboegaden (Horsens). De troloves i tømmermand Søren Pedersens hus(?) og forloverne er Hans Peder(sen), borger(?) og murersvend Niels Brandt.

Du nævnte tidligere at Lars Hansen Brandt og Niels Hansen Brandt begge havde det til fælles at de havde en datter ved navn Johanne Hedvig?
Det ser også ud som om de også kunne have en mormor med dette navn, da jeg har fundet dette skifteuddrag hos Brejl:

1385 Johanne Helvig [navn mangler] i Horsens. 26.8.1767, fol.76B.
Enke efter Korporal Brun. B: Olivia Brun 45, Leonora Dorthe Brun g.m. Hans Brandt, murermester i Hjortsvang, Marianne Brun, tåbelig, i Horsens.

På trods af enkelte divergenser vedr. fornavnene, ser det ud som om det hele er ved at "hænge" sammen?

Det omtalte Hjortsvang ligger i Linnerup sogn, men her ser familien (overfladisk set) ikke ud til at have opholdt sig længe. Det eneste spor jeg her har kunnet finde er, at der i 1765 optræder en Helvig Brandt som fadder (pige) ved en dåb. (1708-1803 opsl.100).
Hun kunne være endnu en søster til Niels Hansen Brandt?

Så er der mere bonus at hente i Vær kb 1742-1771.

Her ses familien ihvertilfælde 2 gange:
- opsl. 44 - dåb 1761: Laurits Hansen Brandt
- opsl. 48 - dåb 1763: Vibeke Hansen Brandt.

Ved den sidste dåb bæres Vibeke af konens søster fra Horsens: Olivia Claudia Bruun (nævnt i skiftet foroven).

Jeg fandt også en oplysning hos Nygaard:  
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=45323&sort=e  

...som viser at familien også tidligere har været i Vær sogn - idet en Hans Brandt murermester begravede sin kone i 1730.
(Efterskrift: det ser ud til i kb 1714-1740 at være "stedet" Brandtérne kommer fra:-))

Jeg er stadig lidt skeptisk over, om det er den rigtige Niels Hansen Brandt jeg har fundet født i Horsens 1748, men familiesammenhængen synes god nok:-)


mvh.
Ole Fabricius Dorch


Helle Rau Hartmann

Hej Ole, undskyld mit sene svar - har først tjekket DIS nu.
Tusind, tusind tak for al dit store arbejde :-)

Det ser enormt spændende ud, og ja, umiddelbart synes pengene at passe helt godt, så nu får jeg travlt med at researche videre ud fra disse meget interessante oplysninger i morgen, når jeg er mere vågen.

Kunne ikke lige dy mig for at klikke ind og læse, hvad du havde skrevet, selv om det er meget sent/tidligt.

Brun var jeg ikke tidligere faldet over, så det lover godt. Nu må jeg da have lidt mere at holde fast i.

Som tidligere nævnt blev jeg noget overrasket over, så svært det kunne være at komme videre med et par som hed noget så godt som Brandt og Skou. Jeg troede det ville være meget lettere, end hvis det havde været Hansen og Jensen......men nej, de er svære, de her.

Jeg skal nok lige opsummere, når jeg (forhåbentlig) er kommet videre inden Nytår. :-)

Godt Nytår og igen mange tak for din hjælp!

/Helle Hartmann Nielsen
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Ole Dorch

Du skrev: "Jeg skal nok lige opsummere".

Så må du også hellere få det her med:

Her er skifteuddrag over Anders Hansen Skou, som fortæller at Maren Andersdatters mor hed Mette Jensdatter, men også at hendes fader havde været gift 2 gange før:

1055 Anders [Hansen] Skov i Fredericia. 16.7.1767, fol.398B.
E: Mette Jensdatter.
Første ægteskab med [Dorthe Madsdatter, skifte 22.9.1750 lbnr.714].
Andet ægteskab med [Maren Sørensdatter, skifte 14.5.1755 lbnr.774].

..og her de andre skifteuddrag:

714 Dorthe Madsdatter i Fredericia. 22.9.1750, fol.178B.
E: Anders Hansen Skov. B: Kirsten 8, Hans 3, Mathias 9 mdr. FM: Rasmus Madsen Skov.

774 Maren Sørensdatter i Fredericia. 14.5.1755, fol.355B.
E: Anders Hansen Skov. B: Dorthe 4, Anne 2½, Søren 5 uger.
Enkemandens første ægteskab med [Dorthe Madsdatter], skifte 22.9.1750 lbnr.714. 3B: [Kirsten], Hans, [Mathias].

Maren Andersdatter er så i henhold til skik og brug opkaldt efter faderens 2 kone.

Her også nogle tilfældige opslags-nr fra Michaelis Fredericia 1708-1770 vedr. den familiegren:

-Opsl. 311: vielse 1750: Enkemand Anders Hansen Skou og Maren Sørensdatter.
-Opsl. 483: konf. 1768: Dorte Andersdatter Skou - 16 år.
-Opsl.465 : begr. 1757: Anders Schous søn Søren - 2 år.


Jeg har også lidt flere småting om Brandt-grenen, men skriver det i et nyt indlæg i tråden, for overskuelighedens skyld:-)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Dorch

Den Hans Brandt - murermester - som jeg tidligere nævnte fik begravet sin kone i Vær 1730, døde i 1732.

Jeg har dog ikke kunnet finde ham begravet i Vær, hvor han endog optræder som fadder ved en dåb så sent som d.9 marts 1732 (opsl. 25 Vær 1714-1740).

...men skifteuddraget ses her:

1173 Hans Johansen Brandt murermester i Stensballe. 7.7.1732, fol.65.
B: Niels murermester i Horsens, Vibeke 28 i København, Pernille 27 g.m. Niels Hansen i Stensballe, Laurids 26 i Tem, Anne Malene g.m. Johan Brun skrædder i København.

Han havde altså 2 sønner og 3 døtre, hvoraf fornavnene Niels, Vibeke og Laurids (Lars) som set i denne tråd bliver genbrugt i de efterfølgende generationer.

Niels er formentlig den søn af Hans Brandt, som bliver døbt år 1700 (Vær 1687-1712 opsl. 18), og formentligt også den Niels Brandt som selv får døbt en søn Niels i 1719 om hvem der står "båret af hans moder Sidsel Brandt" (opsl. 9 Vær 1714-1740).
(Den nævnte Sidsel Brandt er nok barnets farmoder - dvs. hende der døde i 1730?).

For at puslespillet går op kunne det være rart, hvis Niels skulle vise sig også at være fader til den Hans Nielsen Brandt som blev viet med Apellone Dorthea Bruun?

Dette link har jeg dog ikke lige kunnet finde, selvom jeg har prøvet at se mig om i familiens 2 kontinuerligt nævnte bopælssogne: Vær og Horsens. Måske har der også været et 3 sted???


..så har jeg kun lige et par skifteuddrag vedr. den ældre Laurids Brandt og hans familie:

947 Laurids Hansen Brandt i Horsens. 5.4.1743, fol.494B.
E: Utilie Kirstine Henriksdatter. LV: Johan Dancher. B: Sidsel Cathrine 6, Hans Henrik 1. FM: farbror Niels Hansen Brandt, murermester i Horsens.

898 Utilie Henriksdatter Lund i Serridslev. 30.9.1765, side 139.
Enke efter Laurids Brandt, [skifte Horsens Købstad 5.4.1743 lbnr.947, B 66-257, fol.494B]. B: Sidsel Cathrine 27, Hans Henrik 21. FM: Rasmus Pedersen sst.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Helle Rau Hartmann

Super! Det må jeg lige gå igennem og lege lidt med her i aften.
Det må kunne lade sige gøre at få styr på dem, håber jeg.

Flot, flot arbejde du har gjort, må jeg sige - og jeg er meget glad for at du har orket at gå så dybt ned i det. :-)

Jeg har også lige postet en anden sag om en måske adelig familiegren, som driller mig i et forholdsvist tidligt, men afgørende led (et "uægte" barn, hvor de biologiske forældre dog tilsyneladende alligevel gifter sig).

Hvis du har lyst, kan du hygge dig lidt med dén ;-)
Sagen har jeg posteret som "Har jeg blåt blod i årerne eller ej?".

Imens vil jeg kaste mig over Brandt'er, Skou'er og Bruun'er m.m.
Det er lige før de er vanskeligere endnu....

Næsten Nytårs-hilsener fra Helle Hartmann
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Hej Ole,

Jeg nåede ikke så langt med at tjekke alle dine fine oplysninger ud i går alligevel - blev meget optaget af min anden tråd om det muligvis "blå blod" på en anden af mine familiegrene :-) Det blå hænger lige nu i en lidt tynd tråd.

Men jeg kommer til at skulle ud i det fysiske liv og tjekke lægdsruller med mere i dén forbindelse, og det bliver jo ikke førend lidt ind i det nye år.

Så nu hopper jeg her tilbage på Brandt-Skou-Brun-tråden.

Jeg forsøgte dog i aftes at anbringe alle personerne og oplysningerne i et lille træ, og der begynder da at tegne sig et muligt billede, selv om rigtig mange dobbeltgængere navnemæssigt forvirrer mig.

Vi tales ved, når jeg er nået videre med det.

Indtil videre, for en sikkerheds skyld: GODT NYTÅR!

/Helle
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Ole Dorch

Jeg fandt lige disse 2 ting om d.æ. Niels Hansen Brandt (født 1700) og hans hustru:

1718 : Niels Hansen Brandt og Ingeborg Nielsdatter viet (opsl. 64 Vær 1714-1740)

1754:  Begr. Niels Brandts hustru af Horsens Ingeborg Nielsdatter 74 år hos sin svoger Niels Hansen skoleholder i Serridslev

Fundet via denne link: http://www.milloup.dk/hvh/download/download.htm#Kirke2


...og jeg skrev også: "For at puslespillet går op kunne det være rart, hvis Niels skulle vise sig også at være fader til den Hans Nielsen Brandt som blev viet med Apellone Dorthea Bruun?".

I Horsens VF 1736-1813 opsl. 20 ses at Hans Nielsen Brandt - 16 år konfirmeres i 1738. Han må således være født 1721-1722, og kan nemt være søn af Niels Hansen Brandt og Ingeborg Nielsdatter?

Jeg har dog ikke kunnet finde ham døbt i Horsens eller Vær. Måske du vil kunne finde hans dåb i et nabosogn?


Derimod tror jeg, at jeg har fundet et bedre bud på dåben af gørtleren Niels Hansen Brandt:

I ovennævnte kb opsl. 138 konfirmeres der en Niels Brandt 16 år i 1769 (lidt sjusk med aldersangivelsen), og i Horsens VF 1743-1786 opsl. 87 døbes Hans Brandts søn Niels 14/3 1751, et par år senere end forventet, men ikke usædvanligt.

Du skrev: "rigtig mange dobbeltgængere navnemæssigt forvirrer mig."

1. Gen.: Hans Johansen Brandt murermester Vær, død 1732 gift m. Sidse død 1730.
2. Gen: Niels Hansen Brandt  født 1700 murermester, gift 1718 med Ingeborg Nielsdatter død 1754.
3. Gen: Hans Nielsen Brandt født ca. 1721 murermester gift 1745 med Apollone Dorthea Bruun.
4 .Gen: Niels Hansen Brandt født 1751 gørtler


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Helle Rau Hartmann

#13
Hej igen, kære Ole, og tusind tak for de supplerende oplysninger og udredningen - og ja det ser da egentlig ud til at hænge fint sammen efter alt!

Dét kan jeg vist ikke lade ligge til senere.....går straks i gang med at kigge på det.

:-)

Helle
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Hej Ole, jeg har kigget på det til jeg blev svimmel, men vender tilbage her på tråden i morgen aften.
Lige nu har jeg noget arbejde der skal gøres, så jeg får desværre ikke mulighed for at dykke videre ned i det før tirsdag hen ad aften. Vi tales ved.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#15
Hej Ole, jeg har nu i forbindelse med, at jeg har bestilt professionel hjælp hos Landsarkivet i Viborg vedr. en anden familiegren, også bedt dem kigge på denne gren.

Det har jeg, fordi der nu er opstået tvivl om et led før dem vi to her har arbejdet med - idet min svoger er nået frem til et andet resultat.

For at være helt sikker på, at vi så ikke bruger tid og kræfter på nogle forkerte aner til dette tvivl-led, så venter jeg lige med at gå videre, før jeg har fået svar fra Viborg. Håber de vil hjælpe, jeg vi gerne betale dem for det, naturligvis, så det regner jeg da med.

Jeg giver dig besked her på tråden, så snart jeg forhåbentlig får svar!

Indtil da, igen tusind tak for din dygtige og engagerede hjælp.
Vi tales ved.

Mvh. Helle Hartmann Nielsen
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Carsten Hansen Eeg

Hej, ser du er af Brandt fra Fredericia og vil lige nævne nogle som måske havde interresse. de er udover vibeke Brandt som nævnt gift med en Kyhn(mine aner) har jeg stødt på dem ved mine andre aner(Kiøpke)

Bla. 17 okt 1739 trin.ops182 døbte. som fadder en Krigsråd(han var det fra 1739-ca1750. Berthold Brandt.

igen 6 maj 1742 mich. ops 107 og ops.174, bære hans datter jomfru magdelene Helmer og byfoged Casper Brandt er fadder.

Der var også en Jacob Schultz der var vagtmester i byen, igen støder navnene Brandt Kyhn og Schults ofte sammen.

Måske kan du bruge det til noget?venlig hilsen Carsten

Helle Rau Hartmann

Hej Carsten, rigtig spændende input!
Tusind tak.
Det vil jeg lige prøve at dykke ned i, og det ser jo ud til at passe rigtig godt sammen med det, som Ole har fundet frem til. Og jeg selv.

Sjovt at der er berøring med Kiøpke/Købke, for det er der nemlig også på en anden af mine anegrene, Hartmann. Tids- og stedmæssigt er der også stort sammenfald, så det bliver spændende at se, om de to grene - begge på min mors side - er filtret sammen et sted, eller i det mindste har boet dør om dør. Det vil ikke være første gang jeg støder på den slags blandt mine aner.

Jeg afventer stadig svar fra Landsarkivet, mest i forbindelse med en af min fars anegrene, men jeg havde også et par spørgsmål til dem vedrørende emnet i denne her tråd. Vender tilbage, når jeg er sikker og har fået alle disse oplysninger her til at gå op.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

K. Thidemann

Citat fra: Helle Hartmann Nielsen Dato 04 Jan 2012 - 09:49
Hej Ole, jeg har nu i forbindelse med, at jeg har bestilt professionel hjælp hos Landsarkivet i Viborg vedr. en anden familiegren, også bedt dem kigge på denne gren.


Hej Helle

Uha - Har du undersøgt hvor dyrt det er.
................

Fra Erik Brejls side

http://www.brejl.dk/horsens.htm

947 Laurids Hansen Brandt i Horsens. 5.4.1743, fol.494B.
E: Utilie Kirstine Henriksdatter.
LV: Johan Dancher.
B:
Sidsel Cathrine 6,
Hans Henrik 1.
FM: farbror Niels Hansen Brandt, murermester i Horsens

------------------

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=45948&sort=e


http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=45740&sort=e
mvh K.Thidemann 9000

Helle Rau Hartmann

Hej Thidemann, ja de siger at det koster 125 kr. i timen, og jeg har på forhånd sat en begrænsning på den tid der må bruges på opgaverne. :-) Så jeg kender i hvert fald max-beløbet - men om jeg så opnår et resultat, der er brugbart, ved jeg ikke endnu. HÅber.

Og tak for linket - jeg faldt også over disse personer og den samme notits på nettet et sted, men kan ikke huske om det var samme sted som du fandt det. Navnet Utilie er ret iøjnefaldende. I mit lille familietræ-eksperiment har jeg faktisk føjet disse personer på, hvor de må passe i forhold til "farbroderen". Er spændt på at se det endelige resultat, når alt er tjekket efter.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Landsarkivet skriver, at de kigger på sagen i den kommende uge.
I mellemtiden vil jeg selv arbejde videre med Ole Dorch's og Thidemanns fund her i weekenden.
God weekend!
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Rettelse: Det koster IKKE 125 kr. i timen for en undersøgelse på Landsarkivet, men 625 kr. i timen.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#22
Jeg kom ikke videre i sagen via landsarkivet/rigsarkivet, men er dog selv kommet lidt videre.

Det lader mestendels til, at jeg tog fejl, og IKKE stammer fra Brandt og Skov.
MEN, der er dog stadig en detalje, der skaber tvivl.

Jeg havde ret i, at min ane, Karen Marie Nielsen, var født i Fredericia Michaelis ca. 1795.
Det viser sig bare, at hun formentlig ikke er født den 14. juli 1795 som datter af giørtler Brandt, men i stedet er døbt i Fredericia den 15. februar 1796, som datter af musketér Niels Andersen af det 4. compagni og hustru Marie Noachsdatter. Begge i første ægteskab. Viet i Fredericia 12. august 1788.

Barnet blev båret af Maren Henrichsdatter, og fadderne var: Eleonora Hansdatter, Hans Kyhn, Christopher Hansen og Lars Madsen.

Min Karen Marie Nielsen var første gang gift med Niels Hansen (fra Tirslund), viet i Fredericia 1817. Bruden var 26 år, gommen 33.
De fik sammen 8 børn, og flyttede på et tidspunkt til Jels.
Sønnen Anders Nielsen - min ane - blev født i Jels i 1832, formentlig som den yngste i flokken, og allerede i 1834 dør faderen.
Moderen gifter sig igen med en Niels Thomsen i Jels i 1842 , og med ham får hun sønnen Martin Bjerrum Thomsen.

Karen Marie Nielsen dør som 79-årig i Jels den 19. februar 1874, hvor hun er i sit andet ægteskab.

Her står der i kirkebogen, at hun er født Nielsen, og er ægte datter af Niels Andersen, og at hun første gang var gift med Niels Hansen, som døde i (ulæseligt årstal, men det må være 1834).

Så langt, så godt.

MEN:
Der står også, at hun er født i Fredericia 1795 i august !!!!!!!

Dét peger jo mere mod den Karen Marie Nielsen jeg først antog som min?

Jeg må dog nok alt i alt konkludere, at hun var datter af Niels Andersen og Maria Noachsdatter.
Karen Marie KAN jo - lidt usædvanligt for dén tid - være født i august 1795, og først døbt i februar 1796.

Beklager at jeg førte jer på vildspor med Brandt/Skou.
Som I nok kan se, var det nemt at forveksle de 2 Karen Maria Nielsen'er.



Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

K. Thidemann

Det må være "din" familie.



Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Princesindegade [Prinsessegade] 248, 245, FT-1801, C0096
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Andersen 35  Gift Hosbonde Musqueteer  
Maria 37  Gift Hans kone  
Andreas 13  Ugift Deres søn  
Margaretha 11  Ugift Deres datter  
Catharina 7  Ugift Do [deres datter]  
Karn Maria 2  Ugift Do [datter]  
Adzer 1  Ugift Deres søn  
----------

OK - ser nu du har lavet en ny tråd ;-)
mvh K.Thidemann 9000

Helle Rau Hartmann

Ja det er det lige præcis!
Fandt dem også selv sent i går.
Barnet Karen Marie burde være min ane - men det undrer mig dog, at hun står opgivet som kun 2-årig i 1801, eftersom hun jo blev døbt i februar 1796.
Ellers ser det meget fint ud, og jeg har også fundet de fleste af børnene i kirkebogen nu.
Et sted oplyses det, at moderen ikke alene hedder Maria Noachsdatter, men Juliane Maria.

Jeg synes det er sært, at man ikke let kan finde hende eller faderen, som vel må hedde Noach, nogetsteds på internettet. Bortset fra folketællingen her i 1801, hvor hun er med sin mand og børn.

Hvis de nu er af jødisk oprindelse, hvad søren gør man så? Så står de vel næppe i kirkebøgerne?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

K. Thidemann

Citat fra: Helle Hartmann Nielsen Dato 10 Feb 2012 - 13:14

Hvis de nu er af jødisk oprindelse, hvad søren gør man så? Så står de vel næppe i kirkebøgerne?

Jeg mener kun jøder bliver døbt i Synagoen.

I FT står der hvis de er/var jøder.

Prøv FT

Søg navn = %%%
Stilling = jøde
mvh K.Thidemann 9000

Helle Rau Hartmann

Tak skal du have. Det vil jeg prøve.
Du ved ikke tilfældigvis, om man kan få adgang til "dåbs"-handlinger i synagoger? Jeg har ingen anelse om, hvordan man forsker i jødiske slægter.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle