Købmand Nicolaj Peter Frese fra Kolding

Startet af Preben Isager Troelsen, 28 Nov 2011 - 07:16

Forrige emne - Næste emne

Preben Isager Troelsen

I 1897 drager Købmand Nikolaj Peter Frese fra Kolding med et skib fra England til USA. Hans hustru Petersine og 2 døtre tager afsted 3 måneder efter ham til USA. De er opført i ankomstlisterne på Ellis Island, med et bestemmelssted der er Iowa. De kommer hjem igen i 1901 og bygger et hus på Haderslevvej i Kolding med navnet: Iowa.
Så er det svært at følge familien længere.
Er der nogen der har en ide til hvor de bliver af. Kirkebøgerne i Kolding er gennemtravet uden resultat.
Mvh.
Preben

Egon Sørensen

Hej Preben!

En lille artikel fra Kolding Stadsarkiv, den fortæller at Frese nok udvandrede før 1897.


http://www.kolding.dk/pdf/20050303165343.pdf


Mvh.

Egon Sørensen

Ingelise Modis

Hej.
Willa Jowa paa Haderslevvej i Kolding har paa det tidspunkt hört til Vonsild Sogn, Nörre Tyrstrup Herred,
Vejle Amt. Jeg er selv gaaet forbi villa Jowa hver dag i min barndom paa vej til skole
Venlig hilsen Ingelise født Bylov
Koldingenser med bopæl i D 21379 Scharnebeck (Lüneburg)Tyskland


http://www.hovawarte-von-almodis.de

Preben Isager Troelsen

Hej Ingelise og Egon.
Mange tak for jeres svar, som bringer mig videre i søgningen efter familien Frese. Nicolaj Peter Frese,s hustru er født i Ødis sogn med døbt i Vonsild kirke. At familien skulle være udvandret før 1885 er for mig en overraskelse, men da det ikke har været muligt at finde de 2 pigers dåb i de omkringliggende sogne, skal det nok være rigtigt.
Så jeg graver videre, tak nok engang.
MVH
Preben

Mette R Francke

Hei

Jeg har funnet en pass søknad til Nicolaj Peter Frese i USA.

Funnet på www.ancestry.com

Slik jeg leser den har han oppholdt seg i statene fra 1877-1890.

Han er født 11 august 1857.


Opplyser at han har 2 døtre
Maria Margrethe Johanna født i ****** 1883
Ingeborg født i Iowa 1887

Videre klarer jeg å tyde
Høyde : 5 feet  and 5 inches
Eyes : Blue
Hair : Gray
Nose : Large and roman ? type
Complexion : Blond
Chin. Broad

Har du funnet konfirmasjonen til Maria og Ingeborg ?

Mette
Mette R Francke

Preben Isager Troelsen

Hej Mette. Mange tak for dit svar, der beviser at familien er rejst fra Danmark i 1877. Det vil sige at begge pigerne er født i USA.
Jeg har ikke fundet pigernes konfirmation, men mon ikke det er sket i Kolding Sct. Nicolaj kirke. Det vil jeg se efter.
Nicolaj er født i Aller sogn den 14 august i 1850. Opslag 186.
Men tak for dit svar, jeg graver videre
MVH
Preben

Preben Isager Troelsen

Og jeg kan så ikke finde pigerne konfirmeret i hverken Kolding eller Vonsild sogne, hvor de rettelig burde være.
Blot en oplysning.
MVH
Preben

Lissa Pedersen

Hej Preben,

Blot til din info:

Sidder lige og kigger i en bog fra 1986 om Kolding "Kolding før og nu - en by i billeder". I denne bog står der ved et billede: "Søndre Landevej, senere omdøbt til Haderslevvej, set fra Søndergade i 1901. Landevejen var fra anlæggelsen indrettet som boulevard med træer langs begge sider .....".

Jeg scanner gerne siden og sender til dig. Der er 2 billeder og tekst på siden. Bag i bogen er der nogle gamle kort over Kolding bl.a. et, hvor der er en del af Haderslevvej med (fra 1930). Lidt uden for byen på begge sider af Haderslevvej ses en del haveforeninger bl.a. H/S Jowa. En af vejene der hedder Jowavej Dette kort kan jeg også scanne.

Mvh Lissa

Preben Isager Troelsen

Hej Lissa
Tusind tak for tilbuddet. Det var da flot af dig hvis du scanne de sider du har fundet.
Så kan jeg måske komme videre i søgningen.
Min mailadresse er pit@email.dk
MVH
Perben

Lissa Pedersen

Hej Preben,

Jeg har skrevet til dig privat. For øvrigt tror jeg, hvis du kan nå det, skal "sløre" din e-mailadresse her i forum ved at skrive (snabel a) i stedet for @.

Mvh Lissa

Preben Isager Troelsen

Hej Lissy. Tak for svar. Jeg kunne ikke nå at ændre mailadressen.
MVH
Preben

Jytte Østlund

Hej Preben.

Kan det være din Nicolaj ?

Name:   Nicolaj Peter Frese
Death Date:   23 Feb 1928
Death Place:   Seattle, King, Washington
Gender:   Male
Race (Displayed on Form):   
Age at Death:   67 years 6 months 9 days
Estimated Birth Year:   1861
Birth Date:   
Birth Place:   
Marital Status:   Married
Spouse's Name:   Sine Frese
Father's Name:   Christian Frese
Father's Birth Place:   
Mother's Name:   Marie Henningsen
Mother's Birth Place:   
Occupation:   

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N3PL-8V7

Venlig hilsen
                         Jytte

Preben Isager Troelsen

Hej Jytte
Se, det var en overraskelse. Jeg havde ikke forventet at Nicolaj var taget til USA for at dø, men da jeg ikke kan finde ham død i Danmark, er din oplysning nok rigtig. Han har jo 2 døtre i USA, så det lyder rigtigt, at han aflægger et besøg hos dem.
De øvrige oplysninger om forældres navne er rigtigt, blot er alderen ikke rigtigt, da Nicolaj er født den 14 8 1850 i Aller sogn ved Kolding.
Tusind tak for din opdagelse, den er af stor værdi.
MVH
Preben

Egon Sørensen

#13
Hej Preben!


Det må være købmandens hustru og børn der rejser i 1897.

Købmanden er også med

Navn:  Frese, Nik. Peter  Stilling:  Købmand
Alder:  46 Bestemmelsessted:  NY.
Kontrakt nr.:  51200 Forevisningsdato:  3/29/1897
Fødested:  ? Fødesogn:  ?
Sidste oph.sogn:  Kolding Sidste oph. amt:  Vejle
Sidste oph.sted:  Kolding Bestemmelses land:  USA
Bestemmelses by:  New York City Bestemmelses stat:  New York State
Skibsnavn:  Indirekte
IDkode:  I9497F1206



Navn:  Frese, Petersine  Stilling:  Hustru
Alder:  46 Bestemmelsessted:  NY.
Kontrakt nr.:  51200 Forevisningsdato:  3/29/1897
Fødested:  ? Fødesogn:  ?
Sidste oph.sogn:  Kolding Sidste oph. amt:  Vejle
Sidste oph.sted:  Kolding Bestemmelses land:  USA
Bestemmelses by:  New York City Bestemmelses stat:  New York State
Skibsnavn:  Indirekte
IDkode:  I9497F1207


Navn:  Frese, Marie  Stilling:  Barn
Alder:  14 Bestemmelsessted:  NY.
Kontrakt nr.:  51200 Forevisningsdato:  3/29/1897
Fødested:  ? Fødesogn:  ?
Sidste oph.sogn:  Kolding Sidste oph. amt:  Vejle
Sidste oph.sted:  Kolding Bestemmelses land:  USA
Bestemmelses by:  New York City Bestemmelses stat:  New York State
Skibsnavn:  Indirekte
IDkode:  I9497F1208


Navn:  Frese, Ingeborg Stilling:  Barn
Alder:  11 Bestemmelsessted:  NY.
Kontrakt nr.:  51200 Forevisningsdato:  3/29/1897
Fødested:  ? Fødesogn:  ?
Sidste oph.sogn:  Kolding Sidste oph. amt:  Vejle
Sidste oph.sted:  Kolding Bestemmelses land:  USA
Bestemmelses by:  New York City Bestemmelses stat:  New York State
Skibsnavn:  Indirekte
IDkode:  I9497F1209


Mvh.

Egon Sørensen

Preben Isager Troelsen

Hej Egon.
Ja, noget tyder på at familien har været hjemme på et besøg og tager afsted igen den 29 3 1897. Jeg har fundet deres ankomst på Ellis Island, NY.
Ifølge historien om dem kommer Nikolaj og sikkert også hustruen tilbage til DK omkring år 1900-1901. Jeg har følere ude andre steder, der måske kan stedfæste deres færden tidsmæssig mere nøjagtig.
Ellers nå jeg cykle en tur til Koldind Stadsarkiv, og der rode efter dem.
Men, tak for indputtet, det hjalp også!
Jeg graver videre.
MVH
Preben


Preben Isager Troelsen

Hej Egon
Ja nu imponerede du mig. Deres gravsten havde jeg ikke ventet på at komme i besiddelse af. Jeg venter stadig på oplysninger fra de andre følere jeg har ude, men de kommer nok.
Tusind tak for det tilsendte, det er der nogen der bliver glade for.
MVH
Preben

Preben Isager Troelsen

Kære Medforskere
Med dette siger jeg tak for gode ideer, henvisninger og tilsendte bilag i sagen om Købmanden Nikolaj Peter Frese fra Kolding.
Hans liv og færden er så godt som klarlagt, selv billeder af hans og hustruens gravsten er sendt til.
Så tusind tak for hjælpen, god jul og godt nytår til jer alle.
MVH
Preben :D

Lise Østerberg Bahr

#18
Der er en stor FRESE/ FREESE slægt i FLENSBURG - Rådmænd, Købmænd m.v.

Indgift i VORES - indgifte aner - på div. kanter omkring Flensburg egnen.

SE OGSÅ..NIS-EDWIN.LIST-PETERSEN.DK slægt.

Se også evt. FARVERGÅRDEN.

Tidligere linie I FLENSBURG..::

går ind i WENDT linien og i MECKLENBURG linien.

JEG MANGLER LINIERNE TIL MARGARETHA CATHARINA RICKERTSEN 1728 Stedesand, død 17. apr. 1807 i Hanved Sogn. :: ØNSKER YDERLIGERE OPLYSNINGER - TAK !!

I.Ø.::: Da jeg også skulle have Schrøder slægt / VIBORG NØRLYNG, SORTE BRØDRE, ABILDGAARD SCHRØDER / I FOG slægt -  kunne jeg godt tænke mig at vide om nogle kan verificere dette omkring slægterne Schrøderne der. hvis nogen har info. takker jeg for modtagelsen.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Preben Isager Troelsen

Hej Lise
Tak for dine henvisninger til Frese-familien. Dem går jeg igang med.
MVH
Preben ;)

Lise Østerberg Bahr

Glemte faktisk at skrive om FRES også. i dif. skrivelsesform.

MEN

her min indgangsvinkel.
FRESE METTA (MARINE) mor Vedders, Inge, far. Carsten Rickertsen (SE MIT TIDLIGERE INDLÆG OM RICKERTSEN SLÆGTEN efterlysning) - ca. 10 dage siden her på slægt og data.

Eks. vis også slægtsnavne som:
BEYER (BOYE) slægt og FINCKE /
Eisenberg, kammersekretær for Kong Friedrich II,
Mecklenburg (der jüngere) Oleff - (=Karckswar ) ved ikke hvad det er -in Marien/Flensburg.
Rådsmænd og Købmænd i Flensburg. i 1500 - og frem- tallet.

Mange mange flere spændende interessante oplysninger her på Adelby.com via Helmut Martensen (vi har også Martensen på  indgifte-slægtslinien !)

med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr ;)

Preben Isager Troelsen

Hej Lise
Var lige en tur på www.Adelby.com, og jeg kan se at den vist er meget informativ. Så tak for henvisningen og god jul.
MVH
Preben

Lise Østerberg Bahr

#22
Hej Preben.

Ja den er fin. Resten af den danske del fra grænseflytning, kan vist findes via HADERSLEV slægtsforskningsforenings hjemmeside - el. hentes hjælp hos.

MEN i ADELBY.com fik vi hentet 9 generationer og der bliver sikkert flere når den bliver opdateret igen !!

Mit indlæg af  i morges på CARSTENSEN TIVOLI grundlægger - kan vist med fordel også læses af en Freese slægtsforsker (som vi jo har links til dernede også).

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr ;)

Frank Green

Undskyld jeg spørger...

Men hvorfra har I forbindelsen til Frese-slægten ved Flensburg?

Så vidt jeg ved er Nikolai Peter Frese's farfar Friedrich Heinrich Frese fra Düste,Barnsdorf i Westphalen.

Og mindst en af hans børn udvandrer til USA(Californien)

Desuden en hel del fætre og kusiner til Nikolai Peter som gør det samme.

Preben Isager Troelsen

Hej Frank.
Undskyld den lange svartid, men meget har presset sig på her i julemåneden.
Har du viden bagud om Nicolaj Peter Frese,s farfar ??
Jeg kan ikke finde noget på Friderich Heinrich Frese i Flensburg, sansynligvis fordi jeg ikke kender systemet.
MVH og god jul
Preben

Lise Østerberg Bahr

Hej Frank Green.

Jeg ref. blot til Flensburg Frees´erne - medvirkede ved nogle vigtige kapitel i Nordens og Europas KØBMANDS - og Skibsfarts- og Handel - gennem århundreder !

Og under Adelby.com samt ved opslag på google - kan hentes mange spændende historier samt historie: Fra HEDEBY- tiden ! på plattysk: udtales: HATTEBI

En levende Geschichte - og der er vist et stort omfattende projekt igang med statstilskud omkring div. Museer / samarbejde mellem Nordens og ude i Verden - forskelligt - vist med EU-projektmidler.

Med venlig julehilsen
Lise Østerberg Bahr ;)

Lise Østerberg Bahr

#26
Hej Frank Green.

Jo, RIGTIGT - her på vores interne slægtstavle, er mindst 15 børn og 45 børnebørn udvandret for ca. 100 år siden.

Mindst een af mine synbare er udvandret til USA og død der.

DET KU JO VÆRE BLEVET TIL RIGTIG MANGE EFTERKOMMERE NU !!

via Carsten Samuel Wilhelm Bahr/ også via Thomsen/ Hansen / Horn / Ingeburg Knutsen, fam. : = far Claus Knutzen, Königl. Rechnensmann in Munkwolstrup, og boelsmann Thomsen und Anna Christina Thomsen. / Theodor Rethwish, Zollkontorist, Grosse Strasse 332, Flensburg / og via/  fra Flensburg egnen til USA.

THEODOR RETHWISH gifter sig den med en af MIN ANER  nemlig Friederike Dorothea Louise født 27.6.1828 i Husby, Husby Mühle,  - skrev vist soldatersange (parodier ?) FÆDRELANDSSANGE
og hans efterkommere er bl.a. også af OLESEN slægt.

GOD JUL
Lise Østerberg Bahr ;)

Frank Green

Hej Lise

God Jul til dig,og dejligt at se at du turde tage springet over i løvehulen.  ;)

Hej Preben

Det her er hvad jeg har om Friedrich Heinrich Frese.

Friedrich Heinrich Frese født 10.aug 1780 i Düste,Barnsdorff,Westphalen,Tyskland død 25.juni 1848 i Aller,Haderslev.Forældre:Johan Friedrich Wilhelm Frese og Anna Margaritha Fridse.

Gift 30.august 1812 i Ketting,Sønderborg med

Juliane Olmütz født 1784 i Højen,Vejle,død 8.okt 1860 i Aller,Haderslev.
Forældre:Johann Christian Olmütz og Charlotta Lovisa Christiansdatter.

Børn:Alle født i Aller,Haderslev
1.Anna Christina f.29.sep 1812,død efter 1860.Gift 4.jul 1845 i Aller med Hans Madsen.
2.Anna Margaritha f.27.okt 1814,død 11.maj 1862 i Aller.Gift 27.sep 1834 i Aller med Peter Petersen.Gift 2.gang 25.nov 1848 i Aller med Jens Christensen Kirkegaard.
3.Johann Christian f.15.jul 1816,død efter 1860.Gift 2.juli 1847 i Aller med Maria Margaretha Henningsen.
4.Friderich Wilhelm f.6.dec 1818,død efter 1880 i Californien,USA.Gift 24.okt 1842 i Aller med Maren Madsdatter Hjort.
5.August f.16.dec 1820,død efter 1860.Gift 19.nov 1853 i Aller med Anna Magdalena Frandsen.
6.Johan Diderich f.18.mar 1824,død 6.juli 1912 i Eltang,Vejle.Gift 16.juni 1855 i Eltang med Ane Marie Hansen.

God Jul og Venlig Hilsen

Preben Isager Troelsen

Hej Frank
Mange tak for dine oplysninger. De passede perfekt i de optegnelser jeg havde på familien.
Du ønskes en rigtig glædelig jul og et godt nytår, med tak for god hjælp i årets løb.
MVH
Preben

Preben Isager Troelsen

Hej Lise og øvrige hjælpere!
Tak for god hjælp i søgningen efter Nicolaj Freses fortid. Hans liv er næsten afdækket til stor glæde for familien.
Så I ønskes alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår med tak for hjælpen.
MVH
Preben