Skudsmålsbog/tjeneste i andet sogn

Startet af Karen Graabæk Møller, 26 Nov 2011 - 18:18

Forrige emne - Næste emne

Karen Graabæk Møller

Hejsa

Jeg har googlet lidt om til og afgangslister og skudsmålsbog. Og nu spekulerer jeg på om man ikke var "flyttet" hvis man endnu ikke havde en skudsmålsbog - altså ikke var konfirmeret.

Mit problem starter her: en af min mands aner bliver konfirmeret i 1856 i Dråby sogn på Djursland, men hans forældre bor i Tirstrup Sogn. Hans flytning tilbage til forældre (eller sognet i hvert fald) er registreret fint, både afgang og tilgang. Men hans oprindelige flytning er ikke registeret, hverken af- eller tilgang.

Er det simpelthen fordi han ikke skulle registreres, når man var så ung?

Jeg har da tit set aner og deres søskende bo hos naboen eller i en naboby i samme sogn, men at en 14 årig skulle rejse temmeligt langt væk for at tjene inden konfirmationen, ja, jeg har sgu ondt af knægten!! Jeg kender udmærket det område - det var ikke en cykeltur jeg kunne tænke mig.  :)

Med venlig hilsen
Karen G. Møller

Jes Søndergaard

Hej Karen,
min egen erfaring er, at mange flytninger ikke er indført i kirkebogens til- og afgangslister. At personen ikke er konfirmeret, tror jeg ikke påvirker om han skulle være indført i listerne, idet du finder mange børn i listerne. Du kan bruge folketællingerne og lægdsrullerne til at få et mere komplet billede at personens flytninger. Vil du gå i dybden med sagen, kunne du undersøge om der er tale om en plejeanbringelse, hvor sognet har betalt for at få personen anbragt.

Mvh.
Jes

Ole Sylvester-Nielsen

Hej Karen

Bor din ane hos sine forældre ved folketællingerne 1845 og 1850?

Det er min erfaring at tjenestefolk ofte flytter fra sogn til sogn efter arbejde, en dreng på 14 kan godt får arbejde i et andet sogn, selvom det var langt at gå for at komme hjem på besøg.

Hvis du vil søge i lægdsruller skal du vide at indtil år 1849 bliver drenge indskrevet når de bliver født, men fra 1849 bliver de først indskrevet når de bliver konfirmeret, derfor vil din ane komme i Dråbys lægdsrulle det år han bliver konfirmeret, han er kommet i Tirstrups lægdsrullen da han blev født, men slette i rullen 1849.

OBS de drenge som er kommet i lægdsrullen før 1849 bliver slette i 1849 hvis de ikke er 14 år og første kommer i lægdsrullen når de bliver konfirmeret.
Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere

Karen Graabæk Møller

Hej Jes og Ole (som kom til mens jeg skrev!)

Anen, Anders Jensen, er født december 1841, så han kunne jo nok findes via lægdsrullen (er noteret! - nå men det kan jeg så ikke, skriver Ole). Derudover har jeg fundet Anders i næsten alle folketællinger, undtagen 1855. Men det er faktisk årene ind imellem der har ført mig ud i et eftersøgningsprojekt - han har været langt omkring.

Og så var der jo lige det med 1855. Jeg prøvede at finde ud af hvor Anders skulle findes, da han ikke er hos forældrene. Og jeg finder intet der indikerer at han skulle være et plejebarn, men familien er ikke velstående, så det kunne såmænd godt passe at han er sendt meget tidligt ud at tjene. Men jeg syntes da godt nok at det var meget tidligt at være afsted, som 13-årig, i et helt andet sogn. Så jeg ville forsøge at finde ud af - via af- og tilgangslisterne - nøjagtig hvornår han var rejst til Lyngsbæk. Men der var han ikke.

Jeg kender udmærket de manglende indførsler i af og tilgangslister - jeg har bandet over det mange gange (suk! :D ), men jeg synes som regel at der plejer at være indførsel i mindst det ene sogn. Og lige i dette tilfælde synes jeg det er lidt underligt at han ikke er indført ved den første flytning, når han et par måneder efter konfirmationen er indført helt korrekt i begge sogne.

Nå, men det må blive et uopklaret spørgsmål - om man først blev indført når man blev konfirmeret?

Hilsen
Karen