Forpagter (hollænder) på Lolland og Falste Henning Petersen Buchhalf, ( - 1749)

Startet af Peter Mark, 07 Nov 2010 - 15:06

Forrige emne - Næste emne

Peter Mark

Jeg søger yderligere oplysninger om hollænder (kvægforpagter) Henning Petersen Buchhalf, som i perioden ca. 1705-1720 var forpagter på Ålholm gods, Nysted sogn.

- Hvor stammer Henning Buchhalf fra? Sted og forældre?
- Hvem er hans første kone, som den 25. januar 1718 begraves i Nysted sogn i en egekiste?

Henning  Petersen Buchhalf bliver senere forpagter på Nørre Ladegård ved Nykøbing slot.
Han bliver gift 2. gang med 1719 med enke efter skovridder i Kastager, Hans Sørensen, Anna Elisabeth Hansdatter Holm. Hun begraves i Nykøbing 15. februar 1736, 56 år.
Henning Petersen Buchhalf begraves i Nykøbing 26. november 1749, 74 år.
Hennings søn, Peter Henningsen Buchhalf (ca.1704-1789) er ca. 1734-1750 regimentsskriver i Nykøbing på Falster.

Peter Mark

Peter Mark

Spørgsmålet om Henning Pedersen Buchhalfs oprindelse er stadig uløst.

Vedrørende navnet på hans 1. kone død i Nysted og begravet 25.1.1718 - i en egekiste, mener jeg, at hun sandsynligvis har heddet Maria Dorothea.

Formodningen bunder i, at af sønnen Peder Henningen Buchhalfs første 4 børn, to drenge og to piger, er de tre opkaldt efter kendte bedsteforældre. Den første fødte pige, døbt 5.3.1735 i Nykøbing Falster får navnet Maria Dorothea. Det er overvejende sandsynligt, at dette også var navnet på den navnemæssigt ukendte farmor, Henning Pedersens 1. kone.

Mon nogle er stødt på dette navn i gamle lollandske kirkebøger. Dåb (ca. 1680) - og bryllup (ca. 1702)?

Peter Mark

Inger Buchard

Man kan låne Joachim Memmerts bøger om hollændere i Slesvig, Holsten (og måske Mecklenburg) via bibliotek.dk. Bøgerne består af kirkebogsafskrifter af F, V og D, er ordnet på efternavn, og man bliver overrasket over at se, hvor meget hollænderne rejser rundt.

Måske kan du spore familien til det nordtyske område ad den vej?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Peter Mark

Hej Inger,

Det var en meget nyttig henvisning til Joachim Memmert og hans skrifter om "hollænderfamilier" i
Slesvig-Holsten.

Og endnu bedre, jeg har netop opdaget, at en ny bog er udkommet i år:

Joachim Memmert: Holländerfamilien in Dänemark, Kiel 2011

Den venter jeg med spænding på at få i hånden, da jeg har flere "hollænder"-spørgsmål udestående i min anesøgning. Desværre er bogen endnu ikke modtaget på biblioteket i Flensborg. Mon ikke også Det kgl. Bibliotek anskaffer en sådan bog. Den vil udfylde et nyttigt "hul" indenfor slægtsforskningen.

Mange tak for vinket

Peter

Berit Frank Pagh


Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med Henning Buchhalfs baggrund, men blot komme med en rettelse til første indlæg.

Sønnen Peder Henningsen Buchhalf blev begravet d. 27 februar 1778 i Drøsselbjerg kirke, hvor hans anden kone også var blevet begravet d. 9 oktober 1772.

Holbæk, Løve, Drøsselbjerg 1759-1818, opslag 238 og 241.

Peder Henningsen Buchhalf blev regimentsskriver for Sorø og Ringsted amter i 1750 og boede da i Flinterup, men han endte sine dage på Bøstrup hovedgård i Drøsselbjerg hos datteren Christiane.


Venlig hilsen,
Berit Pagh.