Er det også sket for dig

Startet af Lilian Kristensen, 13 Nov 2011 - 17:13

Forrige emne - Næste emne

Lilian Kristensen

For ca. 25 år siden besøgte jeg N.N.  som havde en del oplysninger om min mors familie. N.N. fik af mig, navn, fødselsdag fødested, ligeledes data på mine forældre og deres forældre. Da N.N. døde blev hans kartotek afleveret på det lokale arkiv. Arkivet har derefter renskrevet hans notater  og lagt dem ud på nettet.
De samme oplysninger dukker nu op som Smart Match i My Heritage, oplysninger som jeg ikke selv har opgivet. Jeg har fundet vedkommendes hjemmeside og her kan jeg se at vedkommende har de samme oplysninger om mine forældre ligeledes har vedkommende gjort sig den ulejlighed med at finde min mors dødsdag og sted, hvordan det er gået til kan jeg gætte mig til idet det kun er nogle få år siden hun døde. (gravstenen findes på DKI)
Hvorfor er der nogen der bruger mine data, hvad skal de bruge dem til?

Lilian kristensen

Leif Sommerdal

Som du selv skriver:

"Arkivet har lagt notaterne ud på nettet"

Så kan enhver vel bruge dem. Og - det er vel ikke "dine data"

De juridiske aspekter har været behandlet i mange tidligere indlæg.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Leif Thor Olsen

Hej Lilian.

For en del år siden havde jeg kontakt med en yngre mand, der langt ude var i min kones slægt. Han fik alle mine data. Det viste sig, at han er mormon, så "genopvækker" han vores døde aner og "begraver" dem på mormonsk vis. Ganske umoralsk, mener jeg.

Og jeg bryder mig heller ikke om, at mine, min kones og børns data ligger frit fremme.

Her i DIS-forum må vi ikke skrive om nulevende personer, i henhold til ovenstående hvorfor egentlig ikke?

Mvh. Leif

Leif Sommerdal

Citat fra: Leif Thor Olsen Dato 13 Nov 2011 - 22:23
Hej Lilian.

Og jeg bryder mig heller ikke om, at mine, min kones og børns data ligger frit fremme.

Mvh. Leif

Mig bekendt skjuler alle seriøse slægtsforskningsprogrammer oplysninger om nulevende personer
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Lilian Kristensen

Citat fra: Leif Nielsen Dato 13 Nov 2011 - 18:15
Som du selv skriver:

"Arkivet har lagt notaterne ud på nettet"

Så kan enhver vel bruge dem. Og - det er vel ikke "dine data"

De juridiske aspekter har været behandlet i mange tidligere indlæg.

Hej Leif

Jo jeg mener det er mine data. Jeg besøger N.N. og jeg giver ham som privat person mine data, det giver vel ikke andre ret til efter hans død at sende mine data på nettet. Havde jeg vidst at det ville ske, så havde jeg ikke givet N.N. mine oplysninger om mig og mine forældre.

Lilian Kristensen

Lilian Kristensen

Citat fra: Leif Nielsen Dato 13 Nov 2011 - 23:05
Citat fra: Leif Thor Olsen Dato 13 Nov 2011 - 22:23
Hej Lilian.

Og jeg bryder mig heller ikke om, at mine, min kones og børns data ligger frit fremme.

Mvh. Leif

Mig bekendt skjuler alle seriøse slægtsforskningsprogrammer oplysninger om nulevende personer

Måske har du ret, men jeg mener at have oplevet det modsatte

Lilian Kristensen

Leif Sommerdal

Citat fra: Lilian Kristensen Dato 14 Nov 2011 - 09:29
Hej Leif

Jo jeg mener det er mine data. Jeg besøger N.N. og jeg giver ham som privat person mine data, det giver vel ikke andre ret til efter hans død at sende mine data på nettet. Havde jeg vidst at det ville ske, så havde jeg ikke givet N.N. mine oplysninger om mig og mine forældre.

Lilian Kristensen

Hej Lilian,

Du har da helt ret så langt, at man skal være omhyggelig med, hvem man deler sine data med. Især omkring personer, som ikke er offentlige i arkiverne endnu.

Dog har alle jo mulighed for at få folkeregisteroplysninger - blot ved at betale ca 52 kr.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Lilian Kristensen

Citat fra: Leif Nielsen Dato 14 Nov 2011 - 15:03
Citat fra: Lilian Kristensen Dato 14 Nov 2011 - 09:29
Hej Leif

Jo jeg mener det er mine data. Jeg besøger N.N. og jeg giver ham som privat person mine data, det giver vel ikke andre ret til efter hans død at sende mine data på nettet. Havde jeg vidst at det ville ske, så havde jeg ikke givet N.N. mine oplysninger om mig og mine forældre.

Lilian Kristensen

Hej Lilian,

Du har da helt ret så langt, at man skal være omhyggelig med, hvem man deler sine data med. Især omkring personer, som ikke er offentlige i arkiverne endnu.

Dog har alle jo mulighed for at få folkeregisteroplysninger - blot ved at betale ca 52 kr.

Hej Leif

Ja du har ret i at man skal være omhyggelig med hvem man deler  oplysninger med, hvilket denne sag jo har bevist.
ang. folkeregisteret, ja så mener jeg at for at kunne få oplysninger om en person skal man vide navn og fødested, er det ikke rigtig


Peter Bøjesen Jensen

Hej på tråden.

Jeg synes denne situation, er meget svær at tage stilling til.

Der nævnes ikke noget om, hvornår Lilian´s mor er født. Hvis hendes fødsel er tilgængelig f.eks. på AO via kirkebøgerne. Hendes gravsten kan findes på DKI mm. så ligger oplysningerne jo allerede offentligt tilgængelige på nettet.

Jeg synes, at der mangler for mange informationer til at man kan sige, om det er "rigtigt" eller "forkert" så at samle disse oplysninger andet steds.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Leif Sommerdal

Hej Lilian,

Dette er klippet fra borger.dk:

                                             
Du kan henvende dig til kommunens folkeregister, hvis du ønsker oplysninger om andre personer. De oplysninger, du umiddelbart kan få, er aktuelle navne- og adresseoplysninger - med mindre personen har navne- og adressebeskyttelse. Du kan også få at vide, om personen er død, rejst til udlandet eller er umyndig.

For at få udleveret oplysninger skal du dog kunne identificere den person, du ønsker oplysninger om ved navn samt enten fødselsdato eller adresse.

Hver henvendelse koster op til 57 kr. (2011)"

Andre her på forum har fortalt, at kommunen normalt er villig til at udlevere yderligere oplkysninger - f.x. tidligere adresser
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


John Nielsen

Hej Leif

Det med andre oplysniger gælder kun hvis vedkommende er død, og oplysningerne må ikke findes i CPR systemet, så de er ældre end 1968.

Hilsen John Nielsen

Leif Sommerdal

Hej John,

Jeg betvivler ikke dine oplysninger, men jeg faldt over dette på borger.dk:

"Oplysninger fra cpr
En række af de oplysninger, som er registreret i cpr, kan både private og virksomheder få adgang til. Hvis du ønsker at begrænse adgangen til dine oplysninger, kan du søge om adressebeskyttelse. Dette kan fx beskytte dig mod at få tilsendt reklamer fra forskellige virksomheder."
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


John Nielsen

Hej Leif

Det siger bare at hvis personen har valgt adressebeskyttelse, så får du ikke engang adressen for de 57 Kr.

Hilsen John Nielsen

Leif Sommerdal

Hej John,

Men det siger ikke noget om,at personen skal være død.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Lilian Kristensen

Citat fra: Peter Bøjesen Jensen Dato 14 Nov 2011 - 19:56
Hej på tråden.

Jeg synes denne situation, er meget svær at tage stilling til.

Der nævnes ikke noget om, hvornår Lilian´s mor er født. Hvis hendes fødsel er tilgængelig f.eks. på AO via kirkebøgerne. Hendes gravsten kan findes på DKI mm. så ligger oplysningerne jo allerede offentligt tilgængelige på nettet.

Jeg synes, at der mangler for mange informationer til at man kan sige, om det er "rigtigt" eller "forkert" så at samle disse oplysninger andet steds.


Hej Peter

Du har ret i at hvis min mors fødsels kan ses via AO kirkebøger og at man via DKI kan se gravsten. Reglen på arkivet er man ikke kan se dødsfald længere end til ca. 1970, hvis man ønsker dette skal man ansøge om at se det, men det skal under alle omnstændignheder være 10 år gl.
Min mor døde 2006, så hendes gravsten skulle jo ikke være at finde på DKI, men det er den, grunden dertil er at min far døde 1982, så søger man på min fars navn dukker hendes også op, hvilket jo ikke burde ske, da der iflg. DKI også er en grænse på 10 år.
Ja om det er rigtig eller forkert ja jeg syntes det er forkert at en person som ikke kender mig og mine forældre, bruger tid på at oplyse andre om min familie på nettet.

m.v.h.

Lilian Kristensen

Peter Bøjesen Jensen

Ja, meningerne om dette kan jo nok være mange.

Personligt kan jeg ikke se den store skade ved det, men det kommer jo også lidt an på, hvilke oplysninger, der ellers fremgår. Hvis det blot er fødselstidspunkt og dødstidspunkt kan jeg personligt ikke se noget galt i ved det.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Egon Hansen

Nej, det er ikke sket for mig (eller nogen i min familie - endnu!

Men en (kendt) salægtsliteraturforfattere, som ind til videre har udgivet 6 bøger om familier fra een af vore småøer i Vadehavet, ført helt frem til 2005! oplyser om aborter og bortadoptioner i bøger som kan lånes på biblioteket! (altså ting der er sket inden for de sidste 50 år!).
Mon alle som har givet hende de oplysminger har været klar over hvad de skulle bruges til?
Burde den slags slægtsbøger ikke været underlagt adgamgs begrænsning til oplysningerne var tilgængelige offentligt?

Hvis et barn er adopteret, får barnet ny dåbsattest, men hvis nogen kan skaffe sig adgang til kirkebogen, kan de der læse at barnet måske er født uden for ægteskab, og den udlagte faders navn.
og det er jo så den biologiske far som (retteligt ?) skal stå på anetavlen ! Men bør en sadan anetavle offentliggøres?

Mvh Egon

Anne Marie Holck

Jeg tror, at man skal til at vænne sig til den fagre nye IT-verden, hvor alt efterhånden dukker op på internettet. Selvfølgelig skal der trækkes en streg i sandet for meget private oplysninger om nulevende personer, men som Datatilsynet skriver, så anses navn og fødselsdato (og dødsdato) for banale oplysninger, som man kan offentliggøre på nettet uden samtykke.

Vi kan 'pive og hyle' lige så meget, vi vil, men det er altså den vej det går. Alt bliver registreret elektronisk, og dermed er det allerede potentielt på vej ud i det offentlige rum...

Men hvorfor tager du ikke fat i det arkiv og den person, der har lagt 'dine' oplysninger ud på internettet og beder dem slette dem? Hvis oplysningerne om dig og dine afdøde forældre allerede er at finde på nettet f.eks. via kirkebøgerne, så er det vel omsonst - om 1 måned er der en anden, der har lagt noget ud... men vel kun, hvis der er en eller anden familiær tilknytning til dig. Hvorfor ellers gøre det? Så det kan være, at en kontakt til vedkommende kunne ende med at blive en positiv ting :)

Kenneth Knudsen

Citat fra: Lilian Kristensen Dato 15 Nov 2011 - 15:16
Du har ret i at hvis min mors fødsels kan ses via AO kirkebøger og at man via DKI kan se gravsten. Reglen på arkivet er man ikke kan se dødsfald længere end til ca. 1970, hvis man ønsker dette skal man ansøge om at se det, men det skal under alle omnstændignheder være 10 år gl.
Min mor døde 2006, så hendes gravsten skulle jo ikke være at finde på DKI, men det er den, grunden dertil er at min far døde 1982, så søger man på min fars navn dukker hendes også op, hvilket jo ikke burde ske, da der iflg. DKI også er en grænse på 10 år.

Landsarkiverne mv. er underlagt arkivloven. DKI og andre private sider er underlagt persondataloven. Arkivloven er mere striks mht. til frister for offentliggørelser, end persondataloven, som slet ikke indeholder noget med tidsfrister - heller ikke 10 år. Derfor kan man finde data på DKI, som ikke er umiddelbart tilgængelige på arkiverne. At DKI så i nogle tilfælde bryder 10-års-reglen, som de har pålagt sig selv, er en anden snak.

Hvad angår den hjemmeside, du nævner i oplægget, så kan du gøre indsigelse mod, at han offentliggør oplysninger om dig med henvisning til persondataloven § 35.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Jens Voigt

Hvis der har været en dødsannonce i avisen, så er det jo også offentliggjort og kan søges af hvem som helst, hvor som helst.
Og i dag kan meget findes via nettet især med brug af Google+, Twitter, Fjæsbog osv..

At vedkommende har lagt det online via en Smart Match i MyHeritage og selv fundet frem til resten, så vidner det jo om at det er en slægtning. Kan godt være en slægtning langt ude, men dog stadig en!


Lilian Kristensen

Citat fra: Jens Voigt Dato 24 Nov 2011 - 10:09
Hvis der har været en dødsannonce i avisen, så er det jo også offentliggjort og kan søges af hvem som helst, hvor som helst.
Og i dag kan meget findes via nettet især med brug af Google+, Twitter, Fjæsbog osv..

At vedkommende har lagt det online via en Smart Match i MyHeritage og selv fundet frem til resten, så vidner det jo om at det er en slægtning. Kan godt være en slægtning langt ude, men dog stadig en!


Ja du har ret, i dag findes der en del steder at søge, men intet tyder på at vedkommende og jeg har samme aner. Vedkommende har kun de samme oplysninger om min fars slægt som det lokale arkiv også har på nettet, i øvrigt med samme fejl, så meget tyder på at vedkommende ikke selv har brugt tid på at kontrollere de oplysninger som han har lagt ind i My Heritage. Vedkommende er da også meget aktiv, han har over 67.000 personer indtastet.
Jeg troede da også at jeg via My Heritage kunne finde andre der forskede i min slægt så vi kunne veksle oplysninger, billeder o.s.v..
Men noget tyder da på at jeg ikke er ene problemet, hvilke flere private svar har bekræftet
Nå pyt det var så det, tak for alle svarene

m.v.h.

Lilian Kristensen