hjælp til kirkebogen for Borum, Framlev, Århus 1814-1871

Startet af Kirsten Brodersen Cox, 11 Nov 2011 - 07:34

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Brodersen Cox

Jeg søger hjælp til brug af almindeligt jævnførelsesregister. På opslag 229 nr. (4)62 er henvisning til 74-18 og ? 2-36, men jeg kan ikke finde hvad det henviser til, kan nogen hjælpe?

Mathias Pedersen er afgået fra Framlev sogn i 1842, 20 år gammel, og rejst til Borum, men jeg kan ikke finde ham i Borum.

Jeg mangler ham fra 1842 til han ankommer til Hammel i nov. 1853 fra Hørslev bole.

venlig hilsen

Kirsten Brodersen Cox

Anne Mortensen

Det ser ud til der mangler nogle år i Tilgang- og Afgangslisterne.

Har du søgt Afgangslister igennem - der er f.eks. denne Mathias Pedersen 29 år

Århus
Borum 1814-1871
opslag 111
1851
nr. 26
--------------------------
Han kan have rejst ud og ind af sognet i de 9 år - prøv at se længere tilbage i Afgangslisten.
Jeg startede med 1853 og gik bagud.
-------------------------
Du oplyser ikke hvor han er født hvilket gør det vanskeligt at søge ham på ddd.dda.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Elin Madsen

#2
Hej

Måske har du allerede disse oplysninger, men da jeg nu har fundet dem, får du dem alligevel.

Mathias Pedersen er her i 1850:

Aarhus, Framlev, Framlev, Labing Bye, 29. en Gaard, 96, FT-1850, B6448
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Rasmussen 29  Gift  Gaardmand. huusfader Her i sognet [Framlev]
Ane Kirstine Jensdatter 44  Gift  Hans kone [Niels Rasmussen] Galthen sogn, Aarhuus amt
Jens Rasmussen 20  Ugift  Deres børn [Niels Rasmussen og Ane Kirstine Jensdatter] Her i sognet [Framlev]
Mariane Rasmussen 18  Ugift  Deres børn [Niels Rasmussen og Ane Kirstine Jensdatter] Her i sognet [Framlev]
Jens Peder Rasmussen 15  Ugift  Deres børn [Niels Rasmussen og Ane Kirstine Jensdatter] Her i sognet [Framlev]
Jens Albrecht Rasmussen 12  Ugift  Deres børn [Niels Rasmussen og Ane Kirstine Jensdatter] Her i sognet [Framlev]
Søren Albrecht Rasmussen 10  Ugift  Deres børn [Niels Rasmussen og Ane Kirstine Jensdatter] Her i sognet [Framlev]
Niels Rasmussen 8  Ugift  Deres børn [Niels Rasmussen og Ane Kirstine Jensdatter] Her i sognet [Framlev]
Rasmine Nielsen 4  Ugift  Deres børn [Niels Rasmussen og Ane Kirstine Jensdatter] Her i sognet [Framlev]
Mathias Pedersen 28  Ugift  Tjenestefolk Skjoldelev sogn, Aarhuus amt
Marie Nielsdatter 29  Ugift  Tjenestefolk Skanderborg
 
Det stemmer fint med, at han ankommer til Hammel fra Hørslev Bole, som ligger i Framlev sogn.

Fødesognet er angivet til Skjoldelev. Det er en lokalitet i Lading sogn.

Han findes i FT1834 i Lading:

Aarhus, Sabro, Lading, Udflyttere fra Skjoldelev, 4, et huus med jord, 89, FT-1834, B3036
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Laurs Andersen 38  Gift  husmand  
Ellen Marie Jensdatter 36  Gift  hans kone  
Anders Laursen 7  Ugift  deres søn  
Kirstine Laursdatter 1  Ugift  deres datter  
Jens Poulsen 70  Enkemand  almisselem  
Peder Nielsen 60  Gift  inderste og daglejer  
Kathrine Rasmusdatter 38  Gift  hans kone  
Mathias Pedersen 14  Ugift  deres søn  
Søren Pedersen 11  Ugift  deres søn  
Mette Marie Pedersdatter 8  Ugift  deres datter  
Else Pedersdatter 7  Ugift  deres datter  
 
- og er konfirmeret i Lading 1835-1853 opslag 56 øverst.

Tilføjet:

I kirkebogen 1814-1871 for Borum sogn står på første side, at den er en afskrift af den gamle kirkebog, som blev ødelagt ved en ildebrand. Efter biskoppens tilladelse, har man udeladt det mindre væsentlige så som til- og afgangslister før 1845.

venlig hilsen
Elin

Kirsten Brodersen Cox

Tak for hjælpen til jer begge, det er den rigtige Mathias I har fat i, jeg prøver at gå baglæns fra 1850 i Framlev

Det med branden giver jo svar på hvorfor jeg ikke skal lede efter Borum længere.

vh Kirsten Cox