Anne Nichelsdatter, Ørum/Bigum, Viborg amt 1733-1797

Startet af Winnie Jepsen, 07 Nov 2011 - 13:06

Forrige emne - Næste emne

Winnie Jepsen

Viborg amt, henholdsvis Sønder- og Nørlyng herred.

Anne Nichelsdatter
Født i Veltz. Døbt 13. september 1733 i Ørum kirke, opslag 159. KB 1686-1779.
Far: Nichel Christensen og mor: ?
Ægteskab 1: Christen Madsen
Viet 15. september 1750 i Ørum kirke, opslag 24. KB 1686-1779.
Datter Anne blev døbt 17. september 1752 i Ørum, opslag 259. KB 1686-1779.
Datter Anne Marie blev døbt 13. april 1755 i Ørum kirke, opslag 262. KB 1686-1779.
Christen Madsen blev begravet 22. juni 1755 fra Ørum kirke, opslag 355. KB 1686-1779. 45 år.
Ægteskab 2: skovfoged Søren Sørensen af Lindum
Viet 20. oktober 1758 i Ørum kirke, opslag 25. KB 1686-1779.
Datter Marie Kirstine blev døbt 28. oktober 1759 i Lindum kirke, opslag 72. KB 1733-1813.
Datter Maren blev døbt 22. februar 1761 i Lindum kirke, opslag 73. KB 1733-1813.
Søren Sørensen blev begravet 20. april 1764 i Lindum, opslag 79. KB 1733-1813. 39 år.
Samme dag blev den ældste datter Marie Kirstine begravet. 4 år og nogle måneder.
Ægteskab 3: Morten Erichsen af Bigum
Søn Erich blev døbt 5. august 1770 i Bigum, opslag 11. KB 1760-1813.
Datter Maria Catharina blev døbt 21. juli 1773 i Bigum, opslag 13. KB 1760-1813.
Tvillingsøsteren Mette Sophia samme dag.
Søn Søvren blev døbt 3. november 1775 i Bigum, opslag 16. KB 1760-1813.
Morten Erichsen blev begravet 3. marts 1786 i Bigum, opslag 57. KB 1760-1813.
Ægteskab 4: Jens Andersen
Viet 7. november 1786 i Bigum, opslag 99. KB 1760-1813.

Folketælling 1787, Erikstrup gårde i Bigum sogn:
Jens Andersen, 40 år, gift, husbonde
Anne Nikkelsdatter, 54 år, gift, hans kone
Cathrine Marie, 12 år, ugift, datter af 3. ægteskab

Folketælling 1801, Erikstrup by i Bigum sogn:
Jens Andersen, 54 år, gift, husbonde
Anne Sørensdatter, 48 år, gift, hans kone

Anne Nichelsdatter blev begravet 16. juli 1797 fra Bigum kirke, opslag 59. KB 1760-1813. 64 år.

Dermed skulle der være styr på hende, troede jeg. Men så opdager jeg nu en hjemmeside med en formodet anden Anne Nichelsdatter, som konflikter med overfor nævntes data: http://www.salgnord.dk/privat/BMA.web/per01830.htm#0

Jeg kan godt finde dåben for hende, på skiftet mellem opslag 136 og 137 i KB 1686-1779.
Men begravelsen synes at være opdigtet. Og dog, for endnu en hjemmeside angiver den også: http://www.jensen-paaske.dk/2935.htm

Er det dem eller mig, der er galt på den? Og hvordan får vi eksakt styr på det?


Kaare Grodal

Hej Winnie

Jeg er tilbøjelig til at sige I alle tre har fejl.

Christen Madsen i Mollerup blev ikke begravet 1755, det var hans hustru Anne der bliver begravet 45 år gl.

Christen Madsen i Mollerup bliver gift 2. gang 21 feb 1758 med Kirsten Andersdatter ibid lige over Søren Sørensen fra Lindum bliver gift med Anne Nicheldsatter af Veltz

Der bliver ikke begravet nogen Anna Nichelsdatter 1809 i Ørum, men din begravelse i Bigum ser god nok ud.

Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Winnie Jepsen

Hej Kaare

Ved nærlæsning kan jeg godt se, du har ret.

Jeg har nu fundet ud af, at ægteskabet med skovfogeden Søren Sørensen er nr. 1. Og at hun i mellemtiden frem til ægteskabet med Morten Erichsen (som jeg glemte at skrive skete 14. juni 1768 i Bigum, opslag 95), var gift med Matthias Andersen.
Viet 31. oktober 1764 i Bigum, opslag 94.
Datter Dorethe Margrethe døbt 1. september 1765 (og hvad står der så efterfølgende?). Opslag 6.
Søn Søren Matthias døbt 16. april 1767, opslag 7.
Men jeg kan ikke finde Matthias Andersen død omkring 1767-68. Kan de være skilt?

Under alle omstændigheder betyder dette, at min Nichelsdatter ikke har noget de andres ditto at gøre. Fint nok!

Hilsen og tak fra Winnie.

Kaare Grodal

Hej Winnie

Dorthe Margrethe blev inddøbt (hjemmedøbt) 1 sep og hun døde kort efter, men jeg kan ikke tolke hvorlænge efter.

Jeg vil umiddelbart tro din Nichelsdatter har samme forældre som Søren og Christen Nichelsen på Legacysiden, for Søren var forlover ved vielsen med Morten Erichsen og Christen var forlover ved vielsen med Jens Andersen.

Nichel Christensen døber også en datter Anne 12 Apr. 1722 ops 136, hvad der bliver af hende ved jeg ikke, men mon ikke hun dør inden din Anne bliver døbt.

Hvis det var hende, som blev gift med Christen Madsen 1750, har præsten regnet 12 år galt på alderen ved begravelsen.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Winnie Jepsen

Hej Kaare

1) Havde på fornemmelsen, at Dorthe Margrethe døde. Tak for bekræftelsen.

2) Jo, du har sikkert ret i, at det er samme forældre. Har fundet Sørens dåb i 1942, opslag 236, men ikke Christens i 1932. Til gengæld fandt jeg 2 andre, en Karen 7. marts 1728, opslag 151, og en Anna Maria 29. januar 1930, opslag 153.

3) Det må næsten være hende fra 1922, der blev gift med Christen Madsen. Jeg tror ikke, hun døde inden 1933. Deres fantasi til pigenavne havde åbenbart ikke været så stort.

4) Måske hjemmesiderne har ret i, at denne Anne døde i 1809. Bare ikke i Ørum. Måske hun giftede sig igen efter Christen Madsens død i 1782 og havnede i andet sogn.

Hilsen Winnie

Kaare Grodal

Hej Winnie

Moderen til Anne fra 1722 bliver begravet 5 trin 1728, 33 år gl. ops 302 uden navn, så hun hed måske Anne Marie. Det var meget almindeligt at opkalde førstefødte piger i næste ægteskab efter foregående hustru.

Christen Madsens hustru Anne Nichelsdatter bliver begravet 1755, så hjemmesidernes begravelse 1809 kan ikke være korrekt, Legacysiden har heller ikke note ved den, som ved fødsel 1722.

Jeg kan heller ikke finde Christens fødsel og FS har den ikke, mystisk.

Der er ingen tvivl om at ejeren af WinFam siden er efterkommer af Christen Madsen og Legasy er efterkommer af Søren Nichelsen.

Hvorfra de har navnet på Nichels hustru Maren Christensdatter fra undrer mig, da de ikke har en vielse, og hun kun står som Christen Nichelsens moder af Weltz, da hun 78 år gl blev begravet 14 feb 1781, ops 131.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Winnie Jepsen

Hej Kaare

Det blev pludselig for indviklet, så jeg måtte lige sove på det.

Jeg tror, jeg har fundet Christen Nichelsens dåb i 1932 allernederst på opslag 156, 4. søndag efter påske. Skriften er ganske elendig og noget er overstreget. Han blev begravet 17. august 1798 i en alder af 66, opslag 144. Så årstallet 1932 burde være korrekt.

Ligeledes meget udtværet er der et bryllup nederst på opslag 19, den 1. søndag i advent 1729. Manden er i hvert fald fra Velts. Det ligner mest af alt, at der står Mads, men det kan ikke udelukkes, at der står Nichel. Hans nye kone hedder i så fald Anne Jørgensdatter, så vidt jeg kan tyde. (Endnu en Anne. Fantasien rakte ikke så langt dengang).

Hans første bryllup med – muligvis Maren Christensdatter – kan jeg heller ikke finde. Måske hun er fra et andet sogn? Eller hed hun Anne Marie, som du antyder? ... ikke til at vide.

Angående Christen Madsen, så er der både en i Veltz og en i Mollerup. Sidstnævnte får en søn Morten 19. maj 1754, opslag 261. Mens ham i Veltz får to døtre i henholdsvis 1751 og 1755, som jeg skrev i indledningen, da jeg troede, han var gift med min Anne Nichelsdatter. Så ham i Mollerup kommer formentlig slet ikke sagen ved. Og hans kone kan således sagtens være fra 1710 og have haft et helt andet efternavn.

Hilsen og tak fra Winnie


Kaare Grodal

Hej Winnie

En god nats søvn løser mange problemer, og vi har nok brug for et par til inden vi når til bunds her.

Barnedåben nederst på ops 156 er ikke Christen men en pige som blev kaldet Inger og far hed vist Niels.

Du har ret i at Christen Madsen i Mollerup ikke hører til familien, og det ikke var Anne Nichelsdatter fra 1722 der blev begravet 1755, men vi mangler stadig den rigtige. Hun er her i FT 1787 fra dda:

Viborg, Sønderlyng, Ørum, Welt by, , 6, FT-1787, B1941
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Nielsen 36  Gift Husbonde Bonde & Gaardbeboer 
Johan Cristensdatter 33  Gift Madmoder   
Karen Pedersdatter 1  Ugift Datter   
S#ren Jensen 31  Ugift Tjenstedreng Nationalrytter 
S#ren Troulsen 16  Ugift Tjenstedreng   
Anne Michelsdatter 22  Ugift Tjenstepige   
Anne Michelsdatter 67  Enke Indsider Nyder Almisse af Sognet  
Maren Lovringsdatter 69  Ugift Indsider Nyder Almisse af Sognet

I den originale FT på AO hedder hun og halvbrødrene korrekt Nichelsdatter. Du finder folketællingen på ops 5. Søren Nichelsen husstand 2, bror Christen nr. 3 og halvsøster Anne husstand 6.

Christen Madsens Anne ops 259 bliver båret af Anne Nichelsdatter i Veltz og Anne Marie har fadderne Nichel Christensen og Anne Nichelsdatter.

Hvis vi skal finde navn på Nichel Christensens 2. hustru må vi finde alle børnebørn og se om hun er nævnt med navn i forbindelse med dåb, evt. skal vi gennemgå alle barnedåbene 1734 for at kontrollere om ikke præsten et eller andet sted har navngivet konen.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Winnie Jepsen

Hej Kaare

Og i 1801 boede hun hos datteren Anne Marie:

Viborg, Sønderlyng, Ørum, Welt Bye, , 7, FT-1801, B1942
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Andersen 47  Gift Mand Huusmand med Jord,Daglejer. 
Anne Marie Christensdatter 47  Gift Kone hun væver. 
Morten Nielsen 7  Ugift Søn   
Anne Mikelsdatter 81  Enke(mand) Konens Moder nyder Almisse....?

I øvrigt kunne jeg se, at Christen Nichelsen kun var sat til 51 år i 1787. Men det lykkedes ikke at finde hans dåb i 1736 heller, eller i årene mellem 1732 og 1739. Mystisk.

Hilsen Winnie

Kaare Grodal

Hej Winnie

Ved fælles hjælp er det lykkes at finde Anne Nichelsdatters begravelse. Ops 153 er hun: 4 Søndag efter Paaske blev Niels Andersens swigermoder af Veltz begravet 88 Aar.

Det står lige over 1810 og 4 søndag 1809 er 30 april, så hjemmesiderne har ret i det, så mangler vi kun navnet på din Annes mor.

Spørgsmålet er om alle anerne til Nichel Christensen fra FamWin siden kan findes.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Winnie Jepsen

Hej Kaare

Ja, det var ikke nemt at regne ud, at det var hende, der var omtalt som en Niels Andersens svigermor. Men godt det blev opklaret.

Jeg er rimelig sikker på, at jeg nu har fundet Nichel Christensen og Maren Christensdatters bryllup den 28. november 1728 i kirkebogen for Tjele, opslag 59. Så også det synes, at være korrekt på hjemmesiderne.

Hilsen og tak Winnie

Kaare Grodal

Tillykke Winnie

Så lykkedes det, selv om Nichel ikke står som enkemand fra Veltz hverken ved trolovelsen 24 8br ops 3 eller ved vielsen tror jeg også det er den rigtige.

Så er Maren nok fra Tjele, hvor kirkebogen begynder 1724. Jeg har ledt døde 1724-39, ops 44-49 igennem uden at finde en Christen Nichelsen begravet, men det er ingen garanti for han ikke findes.

I Ørum kirkebog må Maren Christensdatters navn optræde, for hjemmesiderne har ikke vielsen 1728 i Tjele.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Winnie Jepsen

Hej Kaare

Maren Christensdatters far hed vel ikke nødvendigvis Nichelsen til efternavn; hvis det var det, du mente.

På Legacy-siden skriver de, at Nichel Christensen var født i Foulum sogn, Gislum herred, Aalborg amt. Det var nu mere nærliggende, at han er fra landsbyen Foulum, som ligger mellem Ørum og Tjele. Jeg har ikke lige tjekket dette endnu.

Hilsen Winnie

Kaare Grodal

Hej Winnie

Jeg udtrykte mig uklart, det var Nichels far Christens begravelse jeg ledte efter, da jeg antog han var fra Tjele jfr. WinFam-siden. Der ligger et Foulum med egen kirke i Tjele sogn.

Hvis familien var fra Fovlum, Gislum, Aalborg er der håb, for der begynder kirkebogen 1648.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm