Jens Elias Madsen, redaktionssekretær, Holstebro, født 1-10.-1885

Startet af John Søndergaard Nielsen, 06 Nov 2011 - 16:51

Forrige emne - Næste emne

John Søndergaard Nielsen

Jeg søger oplysninger om:

Jens Elias Madsen, der er født den 1. oktober 1885 i Leding, Dejbjerg Sogn, Bølling Herred i Ringkøbing Amt. Søn af Hans Madsen og Kirsten Jensen, Leding, Dejbjerg Sogn. Anerne har jeg "styr på".

Han var redaktionssekretær på Holstebro Dagblad gennem en lang årrække. I 1925 optræder han ved sin nieces dåb som fadder sammen med hustru "Thilde", som "redaktionssekretær fra Holstebro". (Niecen er min mor). Deres vielse har jeg ikke fundet i Holstebro i perioden 1906-1925. Ligeledes har jeg forgæves søgt i tilgængelige FT'er for Struervej i Holstebro, se senere.

Jeg har talt med tidl. chefredaktør Knud Erik Nielsen, som husker Jens Elias Nielsen, som i daglig tale kun blev kaldt: J. E. Madsen. Han kom til Holstebro Dagblad før 1925 og var i 1945 stadig redaktionssekretær, da daværende redaktør K. E. Nielsen tiltrådte. Planen var, at J. E. Madsen skulle slutte i jobbet som 60-årig, dvs. 1945, men han fortsatte yderligere nogle få år, inden han stoppede for at nyde sit otium. Han boede sammen med sin kone på Struervej i Holstebro, hvor jeg har besøgt ham sammen med min mor omkring slutningen af 1950'erne / begyndelsen af 1960'erne.

J. E. Madsen blev bl.a. valgt som formand for Ringkjøbing Amts Presseforening, som omfattede så godt som alle redaktører og medarbejdere ved dagbladsredaktioner og -ekspeditioner i Ringkøbing Amt. Endvidere sad han som suppleant til bestyrelsen for Provinsjournalistforeningen repræsenterende Ringkjøbing, Thisted og Viborg Amter. (Kilde: Holstebro Dagblad). Herudover var han iflg. K.E. Nielsen formand for Turistforeningen i Holstebro.

Ifølge K.E. Nielsen havde J. E. Madsen vistnok en søn, som arbejdede med / indenfor skolevæsenet i Frederikshavn. Jeg har forgæves søgt at finde ham.

Skulle nogen have oplysninger om Jens Elias Madsen og evt. efterkommere, er jeg meget interesseret i at høre nærmere.

Venlig hilsen
John Søndergaard Nielsen
Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen

Inger Bødker-Jensen

Her lidt som jeg tror kan være en hjælp til din søgen.

Vagn Madsen
Født 9. September 1914 Kirkestræde, Holbæk

Anna Lise Madsen
Født 20 Juli 1921, Nygade 8, Holstebro

Viet den 31. maj 1914 i Roskilde (som jeg læser det) se Vagns Fødsel

De skulle være kommet til Holsterbro i 1915 fra Holbæk

MVH
Inger Bødker-Jensen

John Søndergaard Nielsen

Mange tak for disse oplysninger, som er meget vigtige for min videre færd.

Noget tyder på, at de er borgerligt viede i Roskilde, idet de ikke står i kirkebøgerne.

Vagn Madsen er født i Bjelkes Hus, Raadhusvej i Holbæk, jf. kirkebogen - og kun godt tre måneder efter deres vielse.

Anna Lise Madsen fik i 1979 Århus Amts bevillig til navneændring til: Annalise Madsen.

Citat fra: Inger Bødker-Jensen Dato 07 Nov 2011 - 11:55
De skulle være kommet til Holstebro i 1915 fra Holbæk

Kan du fortælle hvor du har denne oplysning fra?

Venlig hilsen
John Søndergaard Nielsen
Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen

John Søndergaard Nielsen

Jeg har fundet oplysningen om, at de kom til Holstebro fra Holbæk i 1915 (FT 1921 i Holstebro), Heraf fremgår det også at Tilde er født i Hemmet Sogn, Ringkøbing Amt den 3. dec. 1890
Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen

Inger Bødker-Jensen

De er Viet i Roskilde Domkirke den 31. maj 1914
AO Roskilde Domkirke-Sømme-Roskilde 1912-1914 Opsl. 292.
Med venlig hilsen
Inger Bødker-Jensen

John Søndergaard Nielsen

Tusinde tak, Inger.

Hvor kan man dog være blind på det ene øje og ikke se med det andet  8). Men så er det jo dejligt, der er friske øje til at hjælpe  :).

De blev viet i andenpræstens hjem - formentlig på grund af hendes graviditet i 6. måned.

CitatNr. 29
Ungkarl Journalist Jens Elias Madsen af Holbæk, født i Ledding, Dejbjerg Sogn d. 1. Oktober 1885, Søn af Husmand i Ledding, Hans Madsen og Hustru Kirsten Jensen.
Ugift Tilde Times Kristiansen af Ølgod Sogn, født i Nordenaa, Hemmet Sogn d. 3. December 1890, Datter af afdød Kromand Jens Times Kristiansen og afdød Hustru Ane Larsen.
Forlovere: Hans Madsen, Husmand, Dejbjerg og Morten Olesen, Gaardejer, Hemmet.
Kgl. Vielsesbrev af 25. Maj 1914.
Vielsesdag: 31. Maj 1914
Viet af Pastor Bruun-Rasmussen i Andenpræstens Hjem.

Med venlig hilsen
John Søndergaard Nielsen

Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen