Anetavle eller Legacy

Startet af Sonja Munkeboe Hornsyld, 04 Nov 2011 - 23:49

Forrige emne - Næste emne

Sonja Munkeboe Hornsyld

Hej

Jeg har arb. en del i Legacy, men bliver irreteret over, at ikke alt er på dansk. Jeg er meget fristet af det jeg ser om Anetavle, men det kan ikke køre under Win 7. Dvs. det kan det vist godt, men der skal noget teknisk til.

Jeg får måske et et godt råd til hvordan det evt. skal installeres, men i mellemtiden vil jeg godt høre om der er nogen der har prøvet begge pgr. og om hvilket de vil anbefale?

Venlig hilsen
Sonja


Anne Marie Holck

Bortset fra Charting (som egentlig ikke er et en del af Legacy, men blot tilføjet som en slags service til Legacy brugere), så er alt i Legacy på dansk.

Er der noget ud over Charting, som du ikke finder på dansk i din udgave af Legacy? Se i øvrigt her http://legacydansk.com/forum/viewtopic.php?t=2128

Sonja Munkeboe Hornsyld

Hej Anne-Marie

Tak for dit svar, men det var netop fordi jeg ville arb. med Charting og andre ting. Jeg ville så købe den fulde version, men da jeg opdagede at det var på engelsk, kiggede jeg igen på andre pgr. og jeg har været inde og kigge på Anetavle før. Jeg syntes der er så mange gode ting der, som de andre pgr. ikke har og jeg håbede sådan, at siden jeg sidst havde set på det, at de havde fået opgraderet det til Win 7.

Hvis de havde det, så havde jeg hoppet på prøveperioden med det samme. I mellem tiden ville jeg godt høre om andres erfaringer.

Venlig hilsen
Sonja

Vagn Altmann

Ved en hurtig og overfladisk afprøvning af Anetavle har jeg ikke noget problem med at få programmet til at køre i Windows 7 32 bit, men det er muligt at det ikke kan køre, hvis du bruger Windows 7 64 bit.

På baggrund af denne lynafprøvning kan jeg slet ikke bedømme Anetavle i forhold til Legacy, som jeg har brugt i 3-4 år, men kun konstatere at Anetavle kan køre med mit styresystem.
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Leif Sommerdal

Nu vil jeg ikke afspore debatten, men har du overvejet andre alternativer?

Som jeg forstår dig er det vigtigste at have en dansk brugergrænseflade samt bl.a mulighed for at lave diagrammer/charting.

Så længe du ikke ønsker at lægge dine ting ud på nettet, kan jeg foreslå Family Tree Builder (FTB) som et godt dansksproget alternativ. Du kan se lidt mere om det her http://www.myheritage.dk/family-tree-builder.

Skulle du tillige have ønske om at lægge dit stamtræ på nettet kan du f.x eksportere dine data til GEDCOM og benytte webtrees online (også på dansk og gratis).

Og hvis du ønsker at udskrive slægtsbøger findes der et program som hedder The Complete Genealogy Reporter, som koster omkring 35$. Grænsefladen er (desværre) på engelsk - men den genererer rapporter på dansk.

Jeg står gerne tll disposition med yderligere info
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Sonja Munkeboe Hornsyld


Jeg har Win 7 med 64 bit og jeg har i forvejen en stor hjemmeside som jeg selv har opbygget med html.

Først for få år siden begyndte jeg at bruge Legacy. Da jeg startede, var det min mands slægt hornsyld.com og derfor har jeg et større arb. foran mig, med at ændre siden til også at få min slægt ind, uden at jeg skal lave en ny side med hver eneste slægtning. Jeg prøver derfor lidt med, om jeg kan lave nogle web sider som jeg kan kopiere ind i html og derfor spare en masse indtasting.

Derfor driller det også med det engelske sprog. Der er også det med amter og placering på kort der frister. Kan se flot ud på en hjemmeside.

Derfor ærgrer det mig også at jeg ikke kan afprøve hvordan pgr. virker. Er der nogen der ved, om det kan komme til at fungere i 64 bit?

Tja, I kender det jo selv, når det lige skal være NU.

Jeg kan ud fra jeres mail forstå, at det eneste jeg kan gøre nu, er at afvente om den/dem der har lavet programmet kan give mig hjælp til systemet, så jeg kan få afprøvet det.

Mange tak for jeres svar
Sonja

Leif Sommerdal

Hvis dit udgangspunkt og den side du arbejder med er hornsyld.com, kan jeg kun foreslå dig at se nærmere på webtrees. Så slipper du for at arbejde med html samtidig med at du kan få kort med (gratis addon).

Udgangspunktet er blot at du kan generere GEDCOM, hvilket de fleste seriøse programmer kan. På den måde slipper du samtidig for at spekulere over hvordan du får nye grene og slægtninge med.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Sonja Munkeboe Hornsyld

Hej Leif

Jeg har prøvet at installere webtrees, men det driller. Jeg har downloaded det, unzippet det, men jeg kan ikke få det installeret. Efternavnet er en php fil - så har du en idé til hvad jeg skal gøre?

Mvh.
Sonja

Bjarne Møller

Vælg Legacy som er et godt program og med et godt hjælpe forum
Venlig Hilsen

Bjarne Møller 8220 Brabrand

Leif Sommerdal

Hej Sonja,

Webtrees skal ikke installeres på din egen PC, men skal lægges ud på din website.

Hvis du downloader webtrees og pakker det ud, skal du ftp'e (kopiere) det til en mappe på din hjemmeside. Det kunne f.x være til hornsyld.com/webtrees

Derefter går du på nettet til http://hornsyld.com/webtrees - hvor du bliver ledt gennem installationen og ender op med en konfigurationsfil, som du skal overføre til din hjemmeside (sikring for at det kun er dig, der har adgang til at ændre konfiguration).

Din hjemmesideudbyder skal understøtte php (et programmeringssprog) og MySQL (databasen), men det gør de fleste.

Når du har gennemført den første konfiguration hjælper jeg dig gerne videre.
Ellers - spørg endelig løs
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Sonja Munkeboe Hornsyld

Tak til alle jer, der har givet gode råd. Prøver nok noget af det.

Til Leif,
Godt du svarede, jeg kunne ikke begribe at jeg ikke kunne finde ud af at installere det. Jeg har været inde og læse lidt om Mysól, men turde ikke gøre mere, da jeg kunne se det var et styresystem.

Jeg har også prøvet at undersøge, om jeg kunne køre Win XP under mit system, som er Win 7 - 64 bit. For at prøve Anetavlen, men så skal jeg opgradere og jeg har lige købt ny pc, fordi min gl. HD brændte sammen. Arghh, jeg hader nye programmer jeg ikke selv vælger.

Pga. mit nedbrud på HD, skal jeg først finde ud af hvilken kode jeg havde til at oploade på min hjemmeside (den havde jeg ikke skrevet ned). Derfor kan der godt gå lidt tid før jeg finder ud af det, også pga. jeg ikke har så meget tid.

Jeg vil meget gerne have lov til, at vende tilbage når den tid kommer?

Mvh.
Sonja

Leif Sommerdal

Hej Sonja,

Du skal være så velkommen.
Jeg vil gøre mit ypperste for at hjælpe dig, så det skal nok gå.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)