Skoleholder Bechs datter Anne Marie Jensdatter i Brændekilde sogn

Startet af Niels Peter Rasmussen, 02 Nov 2011 - 01:01

Forrige emne - Næste emne

Niels Peter Rasmussen


Skoleholder Jens Nissen Jørgensen Bechs kone Marie Dorthe Christophedatter føder d. 11. august 1795 en datter: Anna Marie Jensdatter.
Kilde: AO, Brændekilde sogn, Odense Herred 1752-1815, opslag 38.

Anne Marie Jensdatter opholder sig ved morfaderen, Christopher Nielsen, i Køng ved FT-1801

Måske er Anne Marie Jensdatter konfirmeret i Brændekilde kirke i 1808.
Kilde: AO, Brændekilde sogn, Odense Herred 1752-1815, opslag 137.

Ved en skifteforretning i 1827 efter hendes far nævnes Anne Marie som værende 31 år og ugift (ugivt som de kaldte det dengang). Det nævnes ikke hvor Anne Marie opholder sig.

Ved skiftet efter hendes mor i 1849 nævnes hun ikke, det tager jeg som udtryk for at hun er død i 1849.

Er der nogen der kan bekræfte eller afkræfte om det er Skoleholder Bechs datter, Anne Marie, der bliver viet med en Rasmus Rasmussen i Søllested kirke d. 6. marts 1836 ( AO, Søllested sogn, Baag Herred, Odense amt 1814-1841, opslag 61 ), og viet igen i Søby kirke med en Niels Nielsen d. 22. Marts 1839 (AO, Søby sogn, Baag Herred, Odense amt 1814-1844, opslag 88) , samt at hun begraves på Søby kirkegård d. 4. maj 1842 (AO, Søby sogn, Baag Herred, Odense amt 1814-1844, opslag 154 ).

med venlig hilsen
Niels Rasmussen

Alice Oppenheim

#1
Har du krydstjekket med andre kilder?  Fx FT? Kaldes hun BECH eller JENSDATTER/JENSEN. Opkalder hun sønner efter sin Far?


Odense, Baag, Søllested, Søllested bye, huus, , 40, FT 1834, A0520
Hans Pedersen 67  gift  huusmand og dagleier  
Kirsten Svendsdatter 65  gift  hans kone  
Karen Hansdatter 3  ugift  pleiebarn  
Ane Marie Jensdatter 39  ugift  indsidder og væverske  
*Rasmus Rasmussen 2  ugift  hendes søn


Odense, Baag, Søby, Kirkesøebye, et Huus, 12, FT-1840, C5098  
Niels Nielsen 30  Gift  Huusmand  
Anna Maria Jensdatter 44  Gift  hans Kone  
*Rasmus Rasmusen 8  Ugift  deres Børn  
*Rasmus Jørgen Rasmusen 2  Ugift  deres Børn  
Niels Nielsen 64  Enkemand  Mahler og Indsidder

Odense, Baag, Søby, Kirkesøeby, et huus, 4, FT-1845, B7310
Niels Nielsen 35  Gift  bødker Møllerhuus
Hanna Grothe Sørensdatter 39  Gift  hans kone Assens
*Rasmus Rasmusen 13  Ugift  deres børn Kirkesøby
*Rasmus Jørgen Rasmusen 7  Ugift  deres børn ibidm [Kirkesøby]
Niels Nielsen Mahler 68  Enke(mand)  aftægtsmand Hesle

Disse FT´er taler for.

Hun er 42 ved første vielse i 1836. Altså født ca 1794. Taler for.

Kan godt se, du har sat nogle henvisninger, men hvordan lyder teksten ved hendes død?
Hvem er forlover ved første vielse?
Optræder andre fra skoleholder BECHs familie ved drengenes dåb — fx Mormor? Og hvordan lyder teksten ved ældste søns dåb, hvor ANNE MARIE åbenbart ikke er gift endnu?

Hvordan er det med til- & afgangslisterne? Kan du følge hende dér?

Niels Peter Rasmussen

Tak for svaret

Når jeg søger på An%Ma%Jens% eller An%Ma%Be% i hele Odense amt, da er den eneste som jeg - aldersmæssigt og m.h.t. navn - kan få til at være skoleholder Bechs datter hende som du har fat i ved FT-1834 og FT-1840.
Jeg er også enig med dig i at Rasmus og Rasmus Jørgen ved FT-1845 er søskende og børn af Anna Marie Jensdatter ved FT-1840.

Alderen og navnet taler for at det er Skoleholder Bechs datter.

Det at hun er ugivt i 1827 og at hun er død i 1849 taler også for at det er skoleholder Bechs datter.

Det som jeg først og fremmest savner er en forbindelse til hendes familie - udover det der står ved skiftet efter forældrene og som jeg har nævnt ovenfor.
-----

Anne Marie har ikke mindre end 9 søskende og hendes søskende får ret mange børn, men ved ingen af disse børns dåb har jeg fundet Anne Marie som fadder.

Ved de to børn, som Anne Marie får genkende jeg ikke noget af hendes familie som faddere.

Navnene Rasmus og Rasmus Jørgen er ikke navne der optræder i hendes nærmeste familie.

Navnene på forloverne ved hendes vielser forbinder jeg ikke med hendes familie.

Anne Maries søskende lever og dør i Brændekilde, Sanderum og/eller Odense, hvilket geografisk er - set fra Brændekilde - i en anden retning end Søllested og Kirke Søby. Dog opholder hendes søster Barbara sig hos nogle slægtninge i Tommerup - som er lidt i retning af Søllested/Kirke Søby - ved skifteforretningen efter hendes far i 1827.

Ved førte barns dåb, hvor Anne Marie ganske rigtig ikke er gift, nævnes hun blot som indsidder i Søllested og navne og steder for fadderne kan jeg ikke forbinde med Anne Maries familie. ( Slegfredsmoder eller andre ukristelige betegnelser er ikke brugt ved dåben )

Ved hendes død står derhendes  navn og under stand står der Huusmd og Bødker Niels Nielsens Kone i KirkeSøbye

Til- og afgangslister kan jeg heller ikke få til at give noget.

-----

med venlig hilsen
Niels Rasmussen


tom brøndsted

#3
Hvis Anne Marie er nævnt i skiftet efter faren (skoleholderen) i 1827, men ikke i skiftet efter moren i 1849, må man vel nærmest konkludere, at hun er død uden arvinger i mellemtiden.

Hvis din Anne Marie, gift 1836 samt 1839 og død 1842, har fået børn der fortsat lever i 1849 - kan hun dårligt være datter af skoleholderen. Ellers bør børnene med værger være nævnt i skiftet 1849.

Eller har nogen et andet bud på skiftet 1849?

mvh Tom

PS måske din Anne Marie kan være skoleholderens datter af et tidligere ægteskab (evt. hans uægte barn)?

Bente Aaris

Det er vel hendes familie her - så vi får se lidt på navnene:

Odense, Odense, Brændekilde, Brændekilde by, , 23, FT-1801, B0028
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Jørgensen Bri?? 28  Gift husbond skoleholder  
Maren?? Christophersdatter 27  Gift kone  
Ane Marie Bri?? 6  Ugift fællesbarn  
Jørgen Christopher Bri?? 5  Ugift fællesbarn  
Christopher Bri?? 3  Ugift fællesbarn  
Lars Bri    

og hos morforældrene:

Odense, Baag, Køng, Køng by, , 8, FT-1801, A3362
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christopher Nielsen 55  gift husbond bonde og gårdbeboer  
Anna Nielsdatter 59  gift hans kone  
Mette Maria Christophersdatter 22  ugift barn  
Maren Christophersdatter 13  ugift barn  
Anna Maria Jensdatter 5  ugift datterdatter  
Hans Andersen 23  ugift tjenestekarl  
Niels Jensen 18  ugift tjenestekarl  

Her har moderen en dattersøn boende:

Odense, Odense, Brændekilde, Brendekilde Bye, Et huus, 7, FT-1834, B5166
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Marie Dorthea Christoffersdatter 61  Enke(mand)  Degneenke, som lever af pension  
Jens Christian Nielsen 4  Ugift  Pleiesøn  
Karen Jeppesdatter 64  Enke(mand)  Almisselem  
Lars Andersen 12  Ugift  Pleiebørn  
Ane Kathrine Johannesdatter 3  Ugift  Pleiebørn  
Ane Kirstine Jørgensdatter 60  Enke(mand)  Almisselem  
Johanne Marie Hansdatter 23  Ugift  Hendes datter

Odense, Odense, Brændekilde, Brendekilde, Et huus, 11, FT-1840, B5513
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Marie Dorthea Christoffersdatter 68  Enke(mand)  Faaer pension af skolen  
Jens Christ. Nielsen 10  Ugift  Enkens dattersøn  
--------------------------------------------------------------------------------

Odense, Odense, Brændekilde, Brendekilde, Et huus, 17, FT-1845, B6740
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Marie Christoffersdatter 75  Enke(mand)  Skolelærerenke, lever af sin pension Kiøng sogn, her i amtet [Odense]
Jens Christian Nielsen 15  Ugift  Dattersøn Her i sognet [Brendekilde]  
--------------------------------------------------------------------------------

Hvis man skal finde hende som fadder er der nogle søstre her:

BARBARA JENSEN Pedigree  (Hun var i Odense da hun var med til søsteren Johanne's søn Jens Christian i 1830):
 Female
--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  
Christening:  22 JAN 1803   Braendekilde, Odense, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
 Father:  JENS BECH  Family
 Mother:  MARIE DORTHE CHRISTOPHERSDR

JOHANNE DORTHEA JENSEN Pedigree
 Female  
--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  
Christening:  14 NOV 1804   Braendekilde, Odense, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
 Father:  JENS NISSEN JORGENSENBECH  Family
 Mother:  MARIA DORTHEA CHRISTOPHERSDR  
 
BARBARA JENSDR BECH Pedigree
 Female   Family
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
 Father:  JENS BECH  Family
--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
 Spouse:  NIELS PETER NIELSEN  Family
 Marriage:  17 DEC 1831   Sankt Knud, Odense
, Odense, Denmark

og brødre:

Odense, Odense, Brændekilde, Brendekilde, Et huus, 27, FT-1845, B6740
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christopher Jensen Bech 44  Gift  Dagleier Her i sognet [Brendekilde]
Maren Nielsdatter 38  Gift  Hans kone Sanderum sogn, her i amtet [Odense]
Jens Christophersen Bech 16  Ugift  Deres børn do [Sanderum sogn, her i amtet [Odense]]
Niels Christophersen Bech 13  Ugift  Deres børn do [Sanderum sogn, her i amtet [Odense]]
Maren Bech 7  Ugift  Deres børn do [Sanderum sogn, her i amtet [Odense]]
Marie Bech 7  Ugift  Deres børn do [Sanderum sogn, her i amtet [Odense]]
Hans Christophersen Bech 1  Ugift  Deres børn Her i sognet [Brendekilde]
Claus Jensen 20  Ugift  Inderste og væver Skamby sogn, her i amtet [Odense]  
--------------------------------------------------------------------------------

Odense, Odense, Brændekilde, Brendekilde, Et huus, 5, FT-1845, B6740
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Jensen Bech 37  Gift  Almisselem Her i sognet [Brendekilde]
Gjertrud Marie Hansdatter 39  Gift  Hans kone Allerup sogn, her i amtet [Odense]
Anne Marie Jørgensdatter 13  Ugift  Deres børn Her i sognet [Brendekilde]
Johanne Kirstine Jørgensen 9  Ugift  Deres børn do [Brendekilde]
Christian Jørgensen 6  Ugift  Deres børn do [Brendekilde]
Hans Jørgensen 2  Ugift  Deres børn do [Brendekilde]  
--------------------------------------------------------------------------------

Den yngste søn Jørgen Rasmus kom åbenbart i pleje her:

Odense, Baag, Assens Købstad, Store Kirkestræde, No. 367, 386, FT-1850, C8269
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Hansen 60  Gift  Tømmermester Haarbye
Marie Rasmusdatter 69  Gift  hans Kone Flemløse
Rasmus Rasmussen 12  Ugift  deres Pleiesøn Kirke ...??  
--------------------------------------------------------------------------------
Hvor han også blev konfirmeret 3.april 1853 opslagnr:47 - kun faderens navn er nævnt og hans dåbsdato
K. Søby 1.Decbr. 1838.

og broderen kom ud og tjene:

Odense, Baag, Flemløse, Hesselbjerg, en Gaard, 134, FT-1850, C5038
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mads Jørgen Nielsen 80  Gift  Gaardmand Søbye Sogn
Karen Hansdatter 68  Gift  hans Kone Her i Sognet [Flemløse]
Niels Madsen 43  Ugift  deres Børn Her i Sognet [Flemløse]
Karen Madsdatter 36  Ugift  deres Børn Her i Sognet [Flemløse]
Anne Madsdatter 25  Ugift  deres Børn Her i Sognet [Flemløse]
Rasmus Rasmussen 18  Ugift  Tjenestedreng Søllested S.

Så vidt jeg kan spore blev han i Hesselbjerg!

Det gav ikke så meget men måske der er nogen som kender til dem!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Regelsen

Hej

J.N.J.B. "Han havde  været nogen tid på Assens seminarium, men ikke dimitteret!

Kender du perioden?
Venlig hilsen
regelsen

Niels Peter Rasmussen

Skoleholder Bech bliver viet med Maria Dorothea Christophersdatter i Køng kirke d. 6. Februar 1795.
Kilde: AO, Køng sogn Baag Herred, opslag 21.

Datteren Anne Marie - som er hende jeg leder efter - fødes i Brændekilde d. 11. august 1795, d.v.s. ca. 6 måneder efter at forældrene er viede, så hun er derfor ikke et uægte barn

Lidt om skoleholder Bech.
Ved et barns konfirmation i 1815 benævnes skoleholder Bech som skolelærer, ved de børn der bliver konfirmeret i 1817 eller senere benævnes han som forrige skolelærer, så der er noget der tyder på, at han er stoppet som skolelærer mellem 1815 og 1817, d.v.s. inden han er fyldt 50 år - det forekommer mig at være i en ret ung alder.
I skiftet efter skoleholder Bech står der at han/familien levede i dybeste armod. Hans død er ikke helt almindelig. Han bliver fundet druknet i Odense Å i Stenløse sogn, og han bliver begavet på Stenløse kirkegård 6. oktober 1826. (AO, opslag 108 )
Min fornemmelse er, at hans hustru, Maria Dorothea, ikke har haft råd til af få ham fragtet til Brændekilde for at blive begravet der, hvor han i en del år har haft sit virke som skolelærer og hvor hans kone og børn boede. Fra Stenløse kirke til Brændekilde kirke er der knap 13 km.

Specielt til Bente Aris:
Jeg er enig med dig i at Anne Marie optræder både i Køng og i Brændekilde ved FT-1801.

Den Jens Christian Nielsen, som du har fundet ved folketællingerne er et uægte barn af Johanne Dorathea Jensdatter Bech - en søster til Anne Marie.
Jens Christian fødes i Brændekilde d. 10. oktober 1830  (AO, opslag 12 ) og han dør som fattiglem og med Kjertelsyge d. 24. januar 1851 (AO, opslag 163). I maj 1845 rejser han til Sanderum for at tjene, men allerede til november 1845 rejser han hjem til bedstemoderen igen, så måske har han været syg/svagelig allerede i 1845.

Specielt til Regelsen:
Jeg har ingen kendskab til skoleholder Bech før han dukker op og bliver gift med Maria Dorothea Christophersdatter i Køng kirke 1795 (AO, opslag 21).

Hvor har du fra at "Han havde  været nogen tid på Assens seminarium, men ikke dimitteret! " (citat slut ) ?

Det er måske dovenskab fra min side, at jeg endnu ikke har fået kigget i bogen: "Degne og skoleholdere samt kateketer, klokkere og organister i Fyns stift indtil 1814" af  K. Bang Mikkelsen, idet der må være en ret stor sandsynlighed for at finde skoleholder Bech omtalt i denne bog. Som (en dårlig) undskyldning herfor plejer jeg at bruge at det er skoleholderens kone, som jeg har fælles aner med.

Specielt til tom brønsted:
Hvis jeg et øjeblik antager at Anne Marie Jensdatter ovenfor er datter af skoleholder Bech, da er hun ikke nævne blandt de 6 børn efter skoleholderen der oplyses ved anmeldelsen af hendes mors død til skifteretten d. 1.november 1849.
Ved skifteforretningen d. 7. februar 1850, hvor to af hendes brødre er fremmødt nævnes hverken Anne Marie eller hendes børn.
Det der står ved denne skifteforretning har jeg (meget) svært ved at læse. Jeg synes dog et sted at kunne læse følgende: "-- I anledning af den fra Sognefogeden modtagne ??  hvorefter Afdøde intet skal have efterladt sig ---".
Det tolker jeg sådan, at moderen også var ret så fattig, men hun har jo nok også taget sig kærligt og omsorgsfuldt at barnebarnet, Jens Christian, i mange år. En enkepension efter en skoleholder  på den tid har nok heller ikke kunnet give anledning til den store opsparing.

Som det fremgår af det jeg har skrevet tidligere, så er min fornemmelse at Anne Marie ikke har haft ret megen kontakt med sine søskende (- selvom hun er storsøsteren, da er hun ikke fadder ved dåben ved de ret mange søskendebørn der døbes)

Lidt søgt: Kan det tænkes, at skifteretten har set gennem fingre med at Anne Maries børn ikke nævnes, såfremt skifteretten på et tidligt tidspunkt har været klar over at der reelt ikke var noget at arve ?
  -----

Måske bliver jeg nødt til at acceptere tom brønsteds første antagelse om at Anne Marie er død imellem 1827 og 1849 uden at efterlade sig livsarvinger.

Når/hvis jeg acceptere denne forklaring, da vil jeg endnu nogle gange kigge efter hende blandt døde kvinder i Brændekilde, Køng og nabosogne i tiden 1827 og 1849.

Tak til alle jeg der har reageret på mit indlæg

med venlig hilsen
Niels Rasmussen


Regelsen

Hej

Citatet var fra den nævnte bog, virkrde i B. fra 1795-1826, derudover kun -
klage over hans embedsførelse 1798!
Venlig hilsen
regelsen

Niels Peter Rasmussen

Til Regelsen - vedrørende skoleholder Bech:

Jeg har nu fået fat i Bang Mikkelsens bog om "Degne og skoleholdere   ---"

Jeg kan se at der om skoleholderen i Brændekilde står:
Jens Nissen Jørgensen Beck 1795-1826 --------

Der burde vel retteligen have stået:
Jens Nissen Jørgensen Beck 1795-  ---------- eller:
Jens Nissen Jørgensen Beck 1795-1816 --------


idet Jens Nissen Jørgensen Bechs funktion som skoleholder/skolelærer i Brændekilde  stopper omkring 1816, hvis man da kan stole på det der står i kirkebøgerne ved børnenes konfirmation.

Ved sønnen Christophers konfirmation i 1815 benævnes skoleholder Bech som "Skolelærer" (AO opslag 43 nr. 4 )

Da døtrene Barbara og Johanne Dorothea konfirmeres i 1817 og 1820 benævnes skoleholde Bech som "Forrige skolelærer" ( AO opslag 61 nr. 17  og opslag 62  nr. 7 i Brændekilde sogn 1814-1841 ).

Da sønnerne Jørgen og Jens Christian konfirmeres i 1823  og 1824 benævnes skoleholder Bech som "Pensionist" og "Pensioneret skolelærer"( AO opslag 49 nr. 1 og opslag 49 nr. 6 i Brændekilde sogn 1814-1841 ).

Med venlig hilsen
Niels Rasmussen

tom brøndsted

Mon han har undervist den verdensberømte sprogforsker Rasmus Rask?
mvh Tom