Statsborgerskab

Startet af Rune Sckerl, 01 Nov 2011 - 21:50

Forrige emne - Næste emne

Rune Sckerl

Er der nogen der ved hvordan det kunne lade sig gøre at være tysk statsborger mellem, under og efter de to verdenskrige og så have dansk pas, stemmeret og blive indkaldt til det danske militær? Har man i DK kunne have 2 statsborgerskaber? Det drejer sig om flere personer, ikke en enkelt fejltagelse i København.
mvh rune sckerl

Karsten Jacobsen

Kan det have noget med optant-konventionen at gøre? (Jeg aner det ikke, bare et forslag). Måske ved Cay-Erik, som huserer i dette forum noget om sagen?

I øvrigt er der danske statsborgere i dag, der har dobbelt statsborgerskab. Har ikke lige styr på disse undtagelser. Men: Det er altså en sandhed med modifikationer, når det hedder, at dobbelt statsborgerskab ikke er tilladt herhjemme (selv om det dog trods alt er hovedreglen).

Mange hilsner
Karsten   

Hans Poulsen



Hej Rune

I fortsættelse af Karstens indlæg vil jeg blot sige, at emnet *dobbelt statsborgerskab* er en sand jungle at gå i gang med.

Prøv dette google-link og se de mange hits, der fremkommer:

http://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=%22dobbelt+statsborgerskab%22&rlz=1R2ADFA_daDK437&oq=%22dobbelt+statsborgerskab%22&aq=f&aqi=g10&aql=1&gs_sm=si&gs_upl=1859l9516l0l11500l25l22l0l0l0l0l219l3325l2.14.6l22l0

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Karsten Jacobsen

Googlet på statsborger.dk:

(...) hvis du først er dansk statsborger kan du ikke få fremmed statsborgerret uden at miste din danske indfødsret.

Men er du oprindeligt statsborger i et andet land, så kan du i nogle tilfælde få dansk indfødsret uden at miste dit oprindelige statsborgerskab.

Det er så reglerne i dag, men kan meget vel også have været gældende dengang. Jeg vil specielt tro, at Danmark har vist en hel særlig forståelse for det danske mindretal i Tyskland.

Mange hilsner
Karsten

Carl Morten Vigh Fabrin

#4
Ja, indfødsretsreglerne er en jungle, blandt andet fordi der jo forekommer intertemporale (tidsmæssige) og interterritoriale (geografiske) sammenstød. Og dobbelt statsborgerskab (og det modsatte, nemlig statsløshed)  er bl.a. derfor langt mere udbredt end tilsigtet, og end man skulle forvente.

Som et helt banalt eksempel kan jeg nævne, at to af mine børnebørn, der er født i Danmark i ægteskab mellem en tysk far og en dansk mor er dobbelte statsborgere, fordi de efter danske regler er danskere og efter tyske regler er tyskere.  

Hans Poulsen



To af mine tre franske nevøer, født og opvokset i Frankrig, hhv. 52, 50 og 47 år, med danskfødt mor og fransk far, er både franske og danske statsborgere.

De tre kunne, mens de var mellem 18 og 21 år gamle, vælge, om de foruden det franske statsborgerskab også ville have dansk statsborgerskab, og de to ældste valgte det, men den yngste var ikke interesseret. Til gengæld har han for alvor gjort meget ud af det danske sprog og kan næsten uden accent sige følgende tre ord: Tak, lakrids og Tivoli. Ikke dårligt.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag