Carl August Häggström udvandret fra Sverige 1 måned gammel i 1893

Startet af Jørgen Petersen, 31 Okt 2011 - 23:00

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Petersen

Min morfar - Carl August Häggström - født 6. oktober 1893 i Landskrona af ugift Karoline Kristiansson kom i pleje i Hellebæk hos en onkel og tante (som selv var kommet fra Sverige i 1878). Hvordan kan jeg søge på, hvorfra han har sit efternavn, hvorfra moderen stammede (min mor siger, at hun kom fra Stockholm, og at faderen var guldsmed). Hvilke muligheder er der for at søge i svenske arkiver?
På forhånd tak - er helt ny i slægtsforskning - hilsen Jørgen Petersen

Jens-Christian Emborg

På denne hjemmeside kan du søge oplysninger (Søk i databas) fra kirkeboger i det sydlige Sverige: http://www.ddss.nu

Da jeg søgte din morfar i "Födda i Helsingborgs Stadsförsamling", stod der ingen oplysninger om din morfars far, men hans mor stod som ugifte Carolina Christiansson, boende i Kullen 1, hendes alder var 32 år.
Det var ikke meget nyt, men måske kendte du ikke hans mors alder.

De svenske kirkebøger ligger på denne hjemmeside http://www.arkivdigital.se/ der kun kan bruges mod betaling, måske har dit bibliotet købt en adgang, som du kan benytte dig af, men du kan da også håbe på hjælp til opslag her på DIS.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Mette R Francke

Hei

Velkommen her på forum.

Her er det sikkert noen som kan hjelpe deg.

For best mulig hjelp legg ved alle opplysninger du har , som f.eks hva var navnet på hans pleieforeldre ?

Jeg har funnet han i PGB som voksen
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2496583&limitstart=200

Mette
Mette R Francke

Eva Morfiadakis

Barnet föddes och döptes Landskrona enl. attest fr. Pastorsemb. derst. d. 12/10 93. hfl s 1568

Att din morfar även finns i födelseboken för Helsingborg beror på att hans mor var skriven i Helsingborg men födde barnet i Landskrona. Helsingborg och Landskrona ligger intill varandra. Födelseboken/Husförhörslängden kan ge upplysning om varför barnet heter Häggström. Husförhörslängden ger också information om var modern var född.
Jag har inte tillgång till de svenska kyrkböckerna men säkert finns det någon som har det och som svarar dig.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Namn:Carolina Christiansson
Titel:Utan titel
Födelseuppgifter:22/07 1861 (Mörarp), Malmöhus län
Status:Ogift,ej HF,Utan hushåll


Inflyttningsuppgifter

Inflyttad:99/99 1893
Som:Inflyttad från ort utanför Stockholm
Från:Helsingborgs stadsförs



Boendeuppgifter:

Häftets nummer och tidsperiod: 11450 (1888-1895)
Arkivrote och stadsdel: 11 (Östermalm)
Littera: D 3
Fastighet: Hafssvalget,3 4
Församling: Hedvig Eleonora
Gata: Artillerigatan,10 A B
Ägare: Postexpeditören,Tom Otto Wilhelm,Gelhaar
Ägare: F. G.,Ditzinger
Gata: Riddaregatan,24 A
Gata: Riddaregatan,15



Utflyttningsuppgifter

Utflyttad:99/99 1894
Som:Utflyttad till ort utanför Stockholm
Till:Kristianstad



Källtrogna uppgifter vid avvikelse:
Född:Mörarp#Malmöh. l.
Inflyttad från:Helsingborg

Det här kan vara din morfars mor som finns i Stockholm 1893-1894. I så fall är hon född i Mörarp:

Födda i Mörarps församling
                             1689 - 1894     
Datum 1861-07-22 Datum avser födelse
ID-nr/Regler 153926/DDSS

Barnet
Namn Carolina Kön kvinna
Äktenskaplig börd inom äktenskapet Antal födda 
Dödfödd  Paritet 

Fadern
Namn Christian Nilsson
Titel husman
Ort Mörarp
 
Modern
Namn Johanna Petersdotter
Titel 
Ort 
Ålder/födelseår 39

Dopvittnen
Inhyses Peter Jonasson och hustru Petronella i Benarp, Soldat Peter Månsson Malmström i Fjärestad och Pigan Johanna Hansdotter i Mörarp.
Övrigt

Man måste kontrollera i kyrkboken för att verkligen få det bekräftat.


Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#5
Jag tittade på din morfars vigsel 1919 i Rosenvaenget, opslag 8.
Jag sökte mer i det sk rotemansregistret i Stockholm som fanns fram till 1926. Carolina verkar att flytta in och ut ur Stockholm. Har bl a varit i Visby på Gotland. Hon är antagligen servitris eller kassörska på Hotel Rydberg i Stockholm - ett känt ställe. Efter 1909 finns antagligen in kvar i Stockholm, om hon inte har gift sig.

http://www2.ssa.stockholm.se/Rotemansarkivet/SearchResult.aspx

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Skogskyrkogården, kvarter 48E, gravnummer 7617
Om denna gravGravnummer32 2 48E 7617
Koordinater59,2721°   18,1077° (Sweref 99)
Gravsatt i denna grav Karolina Kristiansson    Fröken
född 1861-07-22 • avliden 1951-03-18 • gravsatt 1951-04-05

Här är hennes grav.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Jag glömde säga att hela Stockholm inte är registrerat ännu. Hon kan ha bott i en sådan "rote".

Eva M
Eva M

Jørgen Petersen

#8
Hej Eva
Tusind tak for din store hjælp - det er helt fantastisk. Faktisk er min mor overbevist om, at Karolina har haft et forhold til en guldsmed (som måske er min morfars far). Og jeg har fundet en guldsmed i Visby, Gotland, som hedder Carl Johan Häggström, som er gift 12/8 1860 med Margaretha Antoinetta Pettersson. Samme guldsmed har bl.a. haft annonce i Gotlands tidning den 29. juli 1887. Min mor omtaler bl.a. at hendes farmor havde mange smykker fra denne mand. Jeg har selv fundet Carl August Häggströms plejeforældre, Niels Christian Svendsson, født 18/9 1855 i Sverige (bosat i Danmark - Hellebæk fra 1878), og hans hustru Hanna Svendsson, født 27/12 1850 ligeledes i Sverige og samtidig ankomst til Danmark. Han har været arbejdsmand på væveriet i Hellebæk. Carl August fik Dansk indfødsret ved lov den 3/3 1914 (jeg har læst hans lange ansøgning med tilhørende dokumenter). Kan du hjælpe mig med at fortælle, hvad Husförhörslängden er for et dokument, og hvor man kan få adgang til dette. Du nævner at man der, måske kan se, hvem barnefaderen er til Carl August, eller hvorfra efternavnet stammer. Men som sagt tidligere - tusind tak for din helt utrolige hjælp, som har givet os så mange informationer på 24 timer - tusind tak.
Hilsen Jørgen

Jørgen Petersen

Hej igen Eva

Du skriver: Jag tittade på din morfars vigsel 1919 i Rosenvaenget, opslag 8. Det passer fint, at han blev gift med min mormor i 1919 eller 1920, men hvorfra har du dette med Rosenvænget - opslag 8. Og findes gravpladserne fortsat i Sverige, eller nedlægges de efter et vist antal år, som de gør i Danmark? Og hvordan har du oplysningerne om, at Karolina arbejdede på Hotel Rydberg.

Betyder disse data, at Karolina har boet på de adresser, som jeg har markeret med fed
Häftets nummer och tidsperiod: 11450 (1888-1895)
Arkivrote och stadsdel: 11 (Östermalm)
Littera: D 3
Fastighet: Hafssvalget,3 4Församling: Hedvig Eleonora
Gata: Artillerigatan,10 A B
Ägare: Postexpeditören,Tom Otto Wilhelm,Gelhaar
Ägare: F. G.,Ditzinger
Gata: Riddaregatan,24 A
Gata: Riddaregatan,15
Jeg kan både find Riddaregatan og Artillerigatan i Stockholm, men kan ikke finde Hafssvalget. Kan der være fordi denne gade er nedlagt nu?
For 2 år siden var jeg med mine forældre i Stockholm for første gang, og vi boede på hotel på Strandvegen lige rundt om hjørnet af Artillerigatan, mindre end 100 meter fra nr. 10, uden at vide, at min mors farmor havde boet det!!

Eva Morfiadakis

Hej!

Via politiets registerblade fann jag var dina morföräldrar bodde i FT 1921. Detta fann jag på arkivalieronline.dk. De hade en son f. 1920. De bodde då på Marstalsgade som tillhör Rosenvænget sogn. I födelsenotisen står det att de blev vigda i Luthers kirken (=Rosenvænget) 15/11 1919.

Sen beträffande Karolinas adresser i Stockholm så är det så att rotemansarkivet inte alltid ger en exakt adress. Hon bodde i stadsdel 11 och protokollet där hon bodde börjar med kvarteret Hafssvalget (idag stavat Havssvalget - det är ingen gata) och slutar med Artillerigatan. I alla fall så är det på Östermalm.

På något ställe i rotemansregistret - se länken - står det att hon arbetar på hotel Rydberg.
Jag ska till arkivet idag och kan se om jag finner mer uppgifter om Karolina.

Husförhörslängden är en viktig kyrbok. Där skrevs in när man flyttade in och när man flyttade ut. Den uppdaterades hela tiden. Du kan ofta genom husförslängden/församlingsboken följa en person genom livet. Fram till 1991 var det svenska kyrkan som hade ansvaret för folkbokföringen i Sverige.
I Stockholm tappade kyrkan greppet om folkbokföringen under slutet av 1800-talet. Det var så många som flyttade dit från landsbygden. Därför gjorde man rotemansarkivet för att få ordning och reda.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

1850-12-27 Hanna  Chistian Nilsson N-o 1 Mörarp Johanna Persdotter   Mörarp
1853-03-19 Nils      Christian Nilsson Mörarp N-o 1 o 6 Johanna Petersdotter   Mörarp
1855-12-10 Maria    Kristian Nilsson N-o 1 Mörarp Johanna Petersdotter   Mörarp
1858-08-19 Carolina Kristian Nilsson N-o 1 Mörarp Johanna Petersdotter   Mörarp
1861-07-22 Carolina Christian Nilsson Mörarp Johanna Petersdotter   Mörarp

Här ser du Carolinas syskon.

Eva M
Eva M

Jørgen Petersen

Korrektion:
Min mor fortæller at hendes mor har fortalt, at Karolina har haft et forhold til en guldsmed (som måske er min morfars far), og at hun fra ham havde mange smykker.

Derfor har jeg allerede tidligere fundet en guldsmed i Visby, Gotland, som hedder Carl Johan Häggström, som er gift 12/8 1860 med Margaretha Antoinetta Pettersson. Samme guldsmed har bl.a. haft annonce i Gotlands tidning den 29. juli 1887. Men om han kan være far til Carl August Häggström har jeg ingen forudsætninger for at vurdere - men det kunne være nærliggende.


Eva Morfiadakis


Hej!

Jag skickar dig några bilder privat. Jag kunde inte hitta fadern till Carl August men i husförhörslängden i Helsingborg är han registrerad som Häggström men faderns namn finns inte med. Modern har jag funnit som anställd på Stadshotellet i Visby.

I kyrkoarkivet för Helsingborg kan det eventuellt i bilagor till födelseboken finnas ett faderskapserkännande, men det är inte säkert. Dessa bilagor är inte scannade. Finns på Landsarkivet i Lund.

Den gamle guldsmeden Carl Johan Häggström, död före 1900,  hade en son f. 1863 som hette Carl Johan Ferdinand Häggström som bodde i Visby och som också var guldsmed. Han dog 1907 och då var han gift.

Eva M
Eva M