Eline Dorthea Kaas!

Startet af Rebecca Dalhoff Helqvist, 30 Okt 2011 - 21:35

Forrige emne - Næste emne

Rebecca Dalhoff Helqvist

Jeg er gået i stå ved Eline!

Jeg ved at hun er født i København 1822, i 1840 var hun Kludesorterer på Standmøllen i Klampenborg (FT 1840, Kbh, Sokkelund, Søllerød, opslag 64), den 4. dec 1842 blev hun viet til Anders Jensen også i Søllerød sogn (Kirkebog: 1835-1855, opslag 266, nr. 10). De fik 6 børn i Søllerød sogn. Derudover har jeg fundet hende i FT 1845, Søllerød opslag 13 & FT 1850 , Søllerød,

Men hvor var Eline Dorthea Kaas før 1840? Fødsel? Hvem var hendes forældre, søskende?

Mange tak!

Vh Rebecca

Hans Poulsen



Hej Rebecca

"..Jeg ved at hun er født i København 1822..".

Med den positive viden er det ikke en uoverkommelig opgave at løbe samtlige *klassiske* københavnske sognes kirkebøger igennem for at finde Elines fødsel, dåb, forældre, og faddere.

Bemærk opslagsnummeret og notér dig faderens fornavn (Elines patronym) og hans efternavn, da Eline i kilderne kan optræde under forskellige navne - foruden Kaas.

Hvem var forlovere ved Elines vielse? Faderen?

Har du tjek på de seks børns faddere? Røber disse faddere noget om Elines liv FØR 1840?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Alice Oppenheim

Du kan også rende en tur i Holmens ... :)


Denmark Baptisms, 1618-1923 for Eline Dorthea Hansen

Name: Eline Dorthea Hansen  
Gender: Female 
Baptism/Christening Date: 05 Jul 1822 
Baptism/Christening Place: HOLMENS SOGN,KOBENHAVN,KOBENHAVN,DENMARK 
Birth Date: 14 Jun 1822   
Father's Name: Hans Peter Kaas   
Mother's Name: Cecilie Abelone Jensen   
Indexing Project (Batch) Number: C21852-6 
System Origin: Denmark-ODM 
Source Film Number: 44469 
Reference Number: 

Rebecca Dalhoff Helqvist

Hej Hans,
Ja, jeg har opdaget at der er rigtig mange sogne i Kbh!

Forloverne til vielsn: Jørgen Nicolaisen gaardmand i Nærum & Peder Hartvig gaardmand i Nærum.
De siger mig ikke umiddelbart noget.

Børnene: Flere af dem er svære at tyde fx Frederik Thorvald Andersen født Dec 4, 1842 i Søllerød sogn (Kirkebog:  1835-1855, opslag 46, nr. 37), faddere: Peder Nielsens hustru Ellen i København, pigen Kirstine Christensen i Nærum,  gaardmand Jørgen Nielsen? i Nærum, Peder Nielsen i København & arbejdsmand Jens Christensen i Nærum.

Altså ingen med efternavnet Kaas! Dog Peder Nielsen fra Kbh.

Nogle ideer til hvordan jeg kommer videre? Tak.

Vh Rebecca

Rebecca Dalhoff Helqvist

Mange tak Alice, du har fundet noget!

Egon Sørensen

Hej!


ELINE DORTHEA KAAS Pedigree
  Female   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening: 
Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  CHRISTIAN NIELSEN  Family
  Marriage:  27 JUN 1858   Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

 
Opslag 20 nr. 211


Mvh.

Egon Sørensen

Rebecca Dalhoff Helqvist

Hej igen,
Nu har jeg fundet Eline i Holmen sogn, kirkebog 1835-1855, opslag 25.
Kan I de hvad der står efter fars navn og adressen efter mors navn, samt navnene på fadderne: noget med Morten? og Gjertrud? ? Rasmussen ?

Mange tak.
Rebecca

Alice Oppenheim

Hej Rebecca!

Som Hans skrev, så er det ikke "en uoverkommelig opgave at løbe samtlige *klassiske* københavnske sognes kirkebøger igennem".

I 1822 var der kun få sogne under "København" — dem vi nu kalder *klassiske*. Sådan lige på stående fod kan jeg nævne (i vilkårlig rækkefølge): Vor Frue, Trinitatis, Helligånd, Sankt Nikolaj (til 1805), Holmens & Garnison, Den kongelige Fødselsstiftelse, Frederiks Tyske, Sankt Petri og Vor Frelser på Amager og så Frederiksberg og evt Hof&Slot ... og sådan er det faktisk helt op til 1860´erne, hvor Sankt Johannes oprettes udenfor volden...


Efterhånden lærer du, hvor du skal kigge efter hvad :)

Kim Gade

#8
1. Matros

2. Nellikegaden 2

3. Der står ikke Gjertrud, men Gjordemod. Madam Rasmussen. Adressen er jeg i tvivl om. Gjordemoder = Jordemoder

PS. Kirkebogen hed nu 1821-34 den nederste af de 2. Ikke 1835-55.
Mvh.
Kim Gade

Alice Oppenheim

Faderen, HANS PETER KAAS, er Matros i 1D, 1C 117 (En kode man bruger i stambøgerne på Rigsarkivet, tror jeg?)

De bor i "Nellikegaden 2" (Nellikestrædet) — Et sted i Nyboder http://da.wikipedia.org/wiki/Nyboder

Jordmoderen boede i "Tulipangaden" ...

Kim Gade

Hov, glemte lige ham Morten, som er en hun. Der står nemlig moderen. Fadderne var altså moderen og jordemoderen. Ses ved flere af dåbene på siden.
Mvh.
Kim Gade

Alice Oppenheim

#11
En søster:

Name: Hansine Petrine Hansen  
Gender: Female  
Baptism/Christening Date: 19 May 1824  
Baptism/Christening Place: HOLMENS SOGN,KOBENHAVN,KOBENHAVN,DENMARK  
Birth Date: 29 Apr 1824  
Father's Name: Hans Peter Kaas  
Mother's Name: Cecilia Abelong Jensen  
Indexing Project (Batch) Number: C21852-6  
System Origin: Denmark-ODM  
Source Film Number: 44469  
Reference Number:


Samme KB opslag 108

Adressen er nu "Kokkegaden". (Kokkegaden og Nellikegaden løb i fortsættelse af hinanden til henholdsvis Rigensgade og Adelgaden. Se Fredericiagade på et kort. Evt på http://www.zeus2.dk/nyboder.html

Vivi Winther

Hej her er så kirkebogen 1821-1834 Holmen, Sokkelund, København opslag 25 Eline Dorthea Kaas.


Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Hans Poulsen



Hej Rebecca

Apropos faddere:

"..Altså ingen med efternavnet Kaas!..".

Du bliver nødt til at bore langt dybere i fadderne, hvis det så ellers er den eneste måde at komme videre på.

Dåbsbarnets mostre og fastre kan være gift med de mandlige faddere, og derfor må du grave i faddernes ægtefællers navne og fødesogne.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Rebecca Dalhoff Helqvist

Tusinde tak for de mange gode bidrag!

Peter Kyhl

Hej Rebecca.

Du skal måske søge til Bornholm, hvor navnet Kaas er meget almindeligt. Kig efter Hans Peter Kaas' død i Holmen 1824-1825.

CECILIE ABELONE JENSEN Pedigree
  Female   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening: 
Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  HANS PETER KAAS  Family
  Marriage:  06 APR 1821   Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

  Husband Age at Marriage:  24   
  Wife Age at Marriage:  16   
 

CECILIE ABELONE JENSEN Pedigree
  Female   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening: 
Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  PETER OLBYE  Family
  Marriage:  18 FEB 1825   Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

  Husband Age at Marriage:  25   
  Wife Age at Marriage:  19


Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Søetaten, Nyboder, 1. Divisions 3. Kompagni, Kattegade No. 6, 2, FT-1840, B2186
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ole Peter Ølbye 40  Gift  Arbejdsmand 
Cecilie Abelone Iversen 33  Gift  Hans Kone 
Peter Jensen Ølbye 15  Ugift  Deres Barn 
Christiane Hansine Ølbye 12  Ugift  Deres Barn 
Waldemar Atterdag Ølbye 6  Ugift  Deres Barn

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Nyboder, Officershusene og de øvrige der er udenfor Divisionerne, Kattegade no. 6 til gaarden, 1847, FT-1850, C7847
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ole Peter Ølbÿe 50  Gift  søqwæsthuuspensionist, huusfader Kjøbenhavn
Cecilie Abelone 46  Gift  konen Kjøbenhavn
Waldemar Atterdag 16  Ugift  deres børn Kjøbenhavn
Frederik Theodor 13  Ugift  deres børn Kjøbenhavn
 
--------------------------------------------------------------------------------


Mvh Peter Kyhl

Alice Oppenheim

...Waldemar Atterdag 16  Ugift  deres børn Kjøbenhavn...  

Hvor er jeg glad for endelig at se Waldemar Atterdag i en folketælling! Det giver jo et helt andet perspektiv, når folk siger, de kan føre deres slægt "tilbage til Waldemar Atterdag"  ;D  ;D  ;D

Hans Poulsen



- og så véd du også godt, Alice, at Atterdag senere i livet udvandrede til Amerika, nærmere betegnet California, hvor han slog sig ned i den danske koloni Solvang, der ligger ca. 60 km nordøst for Santa Barbara.

Atterdag fik en vej opkaldt efter sig i Solvang og endte sine dage på Solvang Lutheran Home, jævnfør København Politis Udvandrerprotokol 1868-1903 samt mit indlæg i dette link:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,22896.0.html

Venlig hilsen
Hans, som ser frem til
atter en dejlig dag
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Rebecca Dalhoff Helqvist

Mange tak for alle de fantastiske bidrag!

Nogle der er stødt på hvad der så skete med min ane Eline Dorthea Kaas og hendes lillesøster Hansine Petrine efter deres mor giftede sig igen? Jeg har jo som tidligere nævnt fundet Eline i 1840 på Stranmøllen, men mon de fik lov at bo sammen med deres mor, som jo allerede fik den nye mands barn året efter Hansine blev født.

Hans, jeg kan ikke komme ind på dit indlæg som du henviser til.

Vh Rebecca

Rebecca Dalhoff Helqvist

...og hvor fantastisk med en Waldemar Atterdag....hvad mon der fik et forældrepar til at navngive deres søn således???

Rebecca Dalhoff Helqvist

lige en ting mere, hvordan finder jeg Københavns Politis Udvandrerprotokol? Har søgt lidt på google, kommer bla. ind på DDD, men det er da ikke den vel?

Kim Gade

Rebekka

Jeg tror, der er rum her, som er lukket/usynlige for ikke-medlemmer. Hans er medlem og det er du ikke. Derfor kan han komme ind på linket, mens du og jeg kan ikke. Skal også have taget mig sammen og meldes ind. Bare rent dovenskab.
Mvh.
Kim Gade

Leif Sommerdal

Rebecca - Opslag Internationalt, som Hans linkede til er kun for medlemmer.
Det er grunden til at du ikke kunne se det.

Du kan læse om Kbh. politis udvandrerprotokol her http://www.emiarch.dk/info.php3?l=da

P.S. Jeg har i øvrigt sat en reference ind på Niels Christian Pedersen i dit stamtræ, så du kan verificere Helgesvej 22
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Rebecca Dalhoff Helqvist

Takker!

Er det Leif Carsten Nielsen? Det må det være! Jamen tak!

Vh Rebecca

Leif Sommerdal

Det er det da  ;D - og pænt goddag - og tak for invitationen.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Rebecca Dalhoff Helqvist

 :)

Jeg har nu også fundet familien i 1921 og 1925 - samme adresse, boende hos svigerforældrene (Marie Nathalie Andersen).

Leif Sommerdal

Ja - jeg havde godt set det.
Jeg undrer mig bare over Jens Christians fødsel.
Se http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,23049.0.html
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Rebecca Dalhoff Helqvist

Hej Leif,

Jeg har også flere eksempler på forkerte datoer, især i folketællinger fx Emmy Marie Andersen samt deres datter Oda Emmy m.fl. Det er meget forvirrende! Jeg har især problemer med et par stykker hvor de har alm. navne som Jens Hansen m.m., hvor der er flere i samme år og sogn der fødes med det navn.

Lige nu arbejder jeg på Marie Nathalie Andersen (født Bendixen), som jeg har meget svært ved at spore tilbage. Det eneste sted jeg har fundet hendes pigenavn Bendixen, er ved Thor Thorvald Frederik Andersens fødsel (sep 20 1874, Skt. Johannes sogn opslag 360). Jeg har ikke fundet hendes andre børn i kirkebøgerne. Jeg har også flere fødsels/dåbs datoer på Marie Nathalie, hmmmm.....så kan man hygge sig lidt med det!

Vh Rebecca

Leif Sommerdal

Jeg regner med, at jeg alligevel skal på LAK på torsdag, så hvis der er noget, som jeg skal se efter, må du endelig sige til.

Det er herligt, at vi kan hjælpe hinanden  ;)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Rebecca Dalhoff Helqvist

Hvad er LAK?
Vh Rebecca