Christen Pedersen, smed i Bøjden 1745-1799, Horne, Svendborg amt.

Startet af Ester Nørrelykke, 30 Okt 2011 - 15:52

Forrige emne - Næste emne

Ester Nørrelykke

Christen Pedersen blev født i Horne, Svendborg amt i 1713, hans far var Peder Pedersen, smed i Vesterballe, Horne.
Inden Christen Pedersen blev smed i Bøjden i 1745, havde han været væk fra området. Han var blevet gift, med Anne Elisabeth Pedersdatter født ca. 1709, det vides ikke hvor.
De havde fået mindst 3 børn:
Maren født ca. 1739. Hun blev senere gift med  Chr. Jacobsen, bødker i Dybbøl, Sønderborg.
Peder født ca. 1744. Han blev smed i Sjellerup, Egen sogn på Als.
Susanne født ca. 1744. Hun blev gift i Ærøeskøbing med skomagersvend Friderich Pedersen (fugt, Voigt), de boede senere i Odense. Hun er dog ikke fundet død i Odense.
Hvor blev Christen Pedersen smed gift og hvor er børnene født? Er nogen stødt på dem?
Efter familien kom til Bøjden fødtes flg. børn:
Christopher født 1745 død s. st. 1767.
Jens født 1747, han blev gift i Heden, var smed der og døde 1796.
Niels født 1749, gift i Horne, overtog faderens smedie og døde der 1803.
Peder født 1751, gift i Turup, var smed der og døde 1781.
Christen født 1753, gift i Orte, var soldat i Rendsborg, og døde måske i Egen på Als i 1831.
Hvis nogen er stødt på familien før de kom til Bøjden i 1745, vil jeg meget gerne høre om det.
Venlig hilsen
Ester Nørrelykke

Susanne Lund Pedersen

Hej Ester

Måske er nedenstående en mulighed:

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
  Denmark
Search Results  | Download | Print 

--------------------------------------------------------------------------------

   
SUSANNA CHRISTENSEN Pedigree
  Female     
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening:  06 JAN 1743   Barlose, Odense, Denmark

Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  CHRISTEN SMED 



Jeg har kigget lidt i Odense, Båg, Barløse, 1659-1748 og fundet nogle børn af Christen Smed:

Opslag 177 Maren fra 1734
Opslag 181 Maren fra 1738
Opslag 189 Maria Elisabeth fra 1739
Opslag 190 Peder fra 1741
Opslag 190 Susanna fra 1740
Opslag 199 Susanna fra 1743

Men der står kun Christen smed, så han kan selvfølgelig hedde alt muligt andet end Pedersen til efternavn.

Med venlig hilsen Susanne

Ester Nørrelykke

Hej.

Mange tak - men desværre. Jeg har været rundt om Christen Pedersen smed i Barløse, og havde næsten indlemmet ham i min slægt, men desværre fik denne Christen smed i Kaslund en datter Dorthe døbt i Barløse i 1750.
Det passede ellers vældig godt. Denne Christen Pedersen smed i Kaslund blev gift i Hårby i 1735 med Elisabeth Bøtcher.

Venlig

Hanne Lillemark Bild

Hej
Jeg har ikke oplysninger om, hvor Anne Elisabeth Pedersdatter er født. Men har kort afskrift af nogle skifter, som måske kan give dig lidt at gå efter.
Peder Pedersen (Smed) er smed i matr.nr. 89 Ho.

Der er skifte efter ham den 21/7 1722 I: (begr. 15/5 1722, 39 år gammel)
Peder Pedersen Smed, Horne - hans enke Maren Christensdatter, værge bror Rasmus Rasmussen, Horne. Børn: Christen Pedersen, 8 ½ år, Karen Pedersdatter, 16 år. Værge farbror Jens Pedersen Smed i Aaby. Rasmus Mortensen Smed fik huset og gift med enken. Enkens moder Karen Poulsdatter, skiftebrev 23/4 1705.

Skifte efter Maren Christensdatter den 23/12 1728 I: (begr. 18/9 1728, 40 år gammel)
Rasmus Mortensen Lund Smed, Horne - hans hustru Maren Christensdatter. Børn: Christen Pedersen, 15 år, Karen Pedersdatter, 22 år, værge Rasmus Smed i Kirkeballe, deres morbror, Morten Rasmussen, 5 år, Peder Rasmussen, 3 år, værge fader.

Christen Pedersen (Smed) blev smed på matr.nr. 30 Bøjden.
Skifter:
22/1 1787 IV:
Christen Pedersen Smed, hmd Bøjden og hans hustru - frasagt hus til søn Niels Christensen, andre børn: Peder Christensen på Als, Jens Christensen i Heden, døtre (uden navn)

23/7 1791 IV:
Christen Pedersen Smed, Bøjden - hans hustru Anne Elisabet Pedersdatter. Børn: Peder Christensen Smed i Skellerup, Als, Jens Christensen, smed Heden, Niels Christensen, smed her, Peder Christensen Smed i Tarup død (børn: Christen Pedersen, 12 år, hos sin moder Giertrud Andersdatter gift med Johan Smed), Christen Christensen, 37 år, soldat Als, Maren Christensdatter, 57 år gift med Christen Jacobsen, bødker i Dyppel, Susanne Christensdatter, 44 år gift med Friderich Pedersen Voigt, skomager Odense.

Hvis jeg skal give dig et bud på, hvor du måske skal lede efter Christen Pedersens kone, så prøv hvor hans farbror boede i Aaby. Da Christens mor dør, kan det jo være, at han bliver sendt dertil, og farbroren er også smed. Men jeg har ikke nogle andre oplysninger, som kan sige, hvor du ellers skal lede.... desværre.
Men god jagt !!!

Hilsen   
Hanne Bild, Grenaa

Ester Nørrelykke

Hej Hanne Bild.

Mange tak for dit svar og gode råd. Jeg har haft de samme tanker selv, at Christen måske kom til sin farbror Jens, der var smed i Aaby. Nu er det bare sådan at Anne Elisabeth Pedersdatter, iflg. hendes død, er født ca. 1709, og Vester Aaby kirkebog mangler fra 1658-1711. Jeg vil gennemgå V. Aaby kirkebog endnu engang, måske har jeg overset noget. Jeg har alle de nævnte skifter.
Jeg kan se vi var i kontakt med hinanden i 1990, da du havde noget at gøre med Horne Folkemindesamling.

Venlig hilsen Ester