Matrikelkort

Startet af Niels Sten Andersen, 29 Okt 2011 - 21:02

Forrige emne - Næste emne

Niels Sten Andersen

Hej
Man kan nu få frem mange forskellige matrikelkort fra forskellige historiske tidsperioder (www.kms.dk). Nutidige ejere fremgår af www.arealinfo.dk.
Imidlertid kan det väre svärt at finde den rette historiske ejer til en bestemt matrikel. Kun i ét tilfälde har jeg läst min slägtnings navn på kortet. (Vest for Roskilde).
Spörgsmålet er om der findes lister over ejerne til de matrikler, der findes på historiske kort?
Venlig hilsen
N.S. Andersen

Judith Olsen

Hej N.S.

Det kommer an på om dine slægtninge var selvejere eller fæstere.

Hvis de var selvejere, og dermed havde fået tinglyst skøde, skal du have fat i skøde- og panteprotokollerne.

Hvis der er tale om fæstere, skal du have fat i fæsteprotokollerne.

Prøv at se følgende:

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/tinglysning_-_en_vejledning

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/fasteprotokoller_-_en_vejledning

Det er - så vidt jeg ved - kun på de allerældste historiske kort, hvor man kan være heldig at finde slægtninges navn anført (men jeg kan tage fejl).
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Niels Sten Andersen

Hej Judith Olsen
Tak for svaret. Mit aktuelle problem er landsbyen Mollerup (öst for Silkeborg). Denne by har tilsyneladende altid bestået af 5-6 ejendomme. De ligger som naboer. Formentlig blev det ikke til udflytning under böndernes frigörelse i 17. hundrede-tallet.(?)
Min oldefar  Laurs Andersen blev födt der. Det samme blev de i de to foregående generationer.

Mener du at hele områdets sköder er samlet i samme protokol. I så fald må det väre let, at identificere den aktuelle gård?

Judith Olsen

Hej N.S.

Hvornår blev din oldefar født ?

Har du evt. nogle folketællinger at henvise til ?

Det afgørende er jo altså stadig, om dine forfældre "kun" var fæstere - og dermed ikke egentlige ejere - af gården, som de boende på.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Niels Sten Andersen

Hej Judith
Min oldefar Laurs Andersen födtes 23/3-1856. Blev gift i 1882 hvorpå han flyttede til en anden by i närheden.(Kjellerup)
Hans far var Anders Rasmussen . Han blev födt 25/7-1822 og boede også i Mollerup. Jeg har fulgt FT i 1855, 1860, 1870, och 1880. Oldefar mistede sin mor da han var 4 år gammel.
Den näste generation var Rasmus Andersen. Har dog ikke endnu fulgt ham i FT.
I alle tre generationer var de boende i Mollerup iflg. FT og dåbsbevis.
Laurs boede i en landbrugsejendom, hvorfor jeg ikke kan tänke mig at de to andre generationer boede som fästere, men at de  derfor havde  et sköde på deres ejendom.
Har forsögt at studere matrikelkortene, men der findes ingen navn.
Men problemet hvilken ejendom, de havde i Mollerup?
Venligst
Niels Sten Andersen

Peder Sørensen

hej
her er et link til mollerup, Linaa, historiske  Matrikkel, sognekort 1816

http://arkiv.kms.dk/mpn/o2mapviewer.aspx?type=o1k_oekort&id=6552&mode=2&elav=1060656

som jeg ser det er der 25 ejere , Brugere, af matriklerne, med navne fra 1816
hilsen
Peder

Judith Olsen

Hej Niels

Anders Rasmussen kan sagtens have været fæster og så have frikøbt gården på et tidspunkt. Min mands oldefar frikøbte først sin gård i 1864 (jeg har en kopi af arvefæsteskødet fra dengang).

Så jeg ville nok finde ud af, hvilket gods Mollerup har hørt under for derefter at starte med at kigge i fæsteprotokollen.

Jeg fandt, tror jeg, Rasmus Andersen i FT 1801:

Skanderborg, Gjern, Linaa, Mollerup, , 6, FT-1801, B4109
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Nielsen 44  Gift Huusbonde Bonde og Gaardbeboer 
Maren Andersdatter 41  Gift Hans Koene   
Mikkel Andersen 10  Ugift Hendes B°rn   
Rasmus Andersen 6  Ugift Hendes B°rn   
Andreas Andersen 4  Ugift deres S°n   
S°ren J°rgensen 22  Ugift Tjeneste Karl   
Gjertrud Pedersdatter 16  Ugift Tjeneste Pige

Prøv at kigge på kortet fra Mollerup fra 1816 og se, om du kan finde Anders Nielsen (som jo tilsyneladende er stedfar til Rasmus). Måske kan du ad den vej finde frem til gården og dens matrikelnummer - for derefter at følge gården først i fæsteprotokollen og derefter i skøde- og panteprotokollen.

Jeg tror, at du skal til Landsarkivet i Viborg - men det er der nok andre, der ved mere om.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Niels Sten Andersen

Hej Judith Olsen og Peder Sörensen.
Skal nu studere 1816 kortet med lup og også rejse til Arkivet i Viborg.

Venligst Niels Sten Andersen