Xten/Xtensen kontra Christen/Christensen - bl.a. Skærbæk sogn Tønder amt

Startet af Christian Konstmann Autzen, 28 Okt 2011 - 11:36

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

I kirkebogen for Skærbæk sogn i Tønder amt er jeg faldet over betegnelsen Xten/Xtensen i første halvdel af 1700-tallet; - det er som om at det er Christen/Christensen, som "oversættes" til dette.

Jeg har selv flere tilfælde, hvor der benyttes denne skrivemåde.

Mit spørgsmål er så, hvorfor præsten har gjort brug af skrivemåden - for navnene dækker vel over det samme ?

På forhånd tak

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Peter Kristiansen

Det er vel kortere og dermed hurtigere? Anden forklaring har jeg ikke....
M.v.h. Peter Kristiansen

Lene Astrup

Sikkert korrekt og også lettere at skrive, hvis man var lidt usikker på hånden - og sparede det blæk. Længere nordpå i Jylland ganske almindeligt.

Med venlig hilsen
Lene
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Mikkel Eide Eriksen

#3
Hej alle,

Korrekt, Xten er en forkortelse for Christen.

Det kommer af det græske bogstav Χ (Chi), som blev brugt som forkortelse for Kristus (Χριστός). Det kan også ses når Amerikanere skriver "Xmas" i stedet for Christmas = jul.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Christian Konstmann Autzen

Tusind tak for jeres svar - og Mikkel beskriver det jo fortræffeligt.

Dejligt at jeg fik bekræftet, at jeg ikke lå helt forkert - for så havde jeg jo haft en del arbejde foran mig. Et par steder bliver jeg dog nød til at tjekke op en gang mere !

Hilsen - og tak igen  :)

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.