Ebeltoft købstad i tiden 1700 til 1850 - historier søges

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 27 Okt 2011 - 16:03

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

Hej allesammen

Jeg har fra 1695 til lidt før 1850 haft mange aner og slægtninge til anerne som boede i Ebeltoft.

Jeg er derfor ved hjælp af "Ebeltoft - Købstadliv i 700 år - samt FT, og KB plus hvad jeg ellers kan finde på Nettet begyndt på et projekt om byens borgere i disse 150 år. Hvem var det mine aner og deres familie havde daglig omgang med da de boede der.

Projektet er muligt for i både 1787 og 1801 var der lige under 600 indbyggere i byen, og 1/3 var under 19.

Men jeg vil jo gerne have mere end bare tørre tal - så derfor vil jeg spørge om der er nogle af jer der har historier at fortælle om Ebeltoft og dets købmænd, håndværkere, skippere, byfogeder, byskrivere, og andre som I vil dele med mig.

Jeg har med vilje ikke nævnt nogle navne for ikke at udelukke mulige historier om mine egne aner som jeg ikke har, men som andre måske kender. Også historiske begivenheder som har fundet sted i byen i dennne årsrække har min interesse.

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont (USA)

PS - I er velkomne til at sende historier direkte til min e-mail adresse

Eli Lothardt Dahl

Hej Elizabeth

Jeg har: Jacob Vedsteds bog om postvæsenet i Ebeltoft gennem 300 år, udkommet i 1994.

Den starter i 1694, hvor posten kommer til Ebeltoft. Den er på 60 sider. Den omfatter de forskellige postmestre i byen blandt andet.

Kender du den?
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Eli

Jeg kender ikke den bog du nævner - men har fundet et par postmestre i Ebeltoft

Den ene er Niels Sinding som har hele to sønner der bliver gift med to søstre til en af mine aner.
Den anden er Thomas Jacobsen Boserup som også var byfoged.

Hvis du kunne give mig navnene på nogle af de andre ville jeg være meget taknemmelig - for så har jeg jo noget at gå efter i Nygaards sedler.

Selve bogen har jeg vist ikke større muligheder for at få fat på

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Regelsen

Hej Elisabeth

Den gamle Hestemøllegård, Adelgade 5, købtes 1815 af by & herredsskriver Niels Sinding,
der siden sin ankomst til byen 1804 havde boet i nr. 3, exam. jur. 1799, derefter skriver ved Bjærverskov herred på sjælland, kancelliråd 1826, justitsråd  ved sin afsked 1853, og var
desuden klasselotteri-kollektør, forligskommissær og indtil 1844 postmester, død 1861-86 år.
Kone = Elisabeth Christiane Thomsen, toldforvalterdatter fra Holstebro, død 1846 - de sidste år
hos sønnen.

(Fru uhrmager sinding, Frede S, Chr. S, & møller Hieronimus S. købte vejrmøllen 1837)

Ja, der var kun 130 huse i 1787, deraf 4 i 2 etager, og der var 24 huse, som kaldes øde/vakante.
Venlig hilsen
regelsen

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Regelsen

Det er netop den slags oplysninger jeg leder efter - og at det har forbindelse til slægten gør det kun mere interessant
jeg ved desuden at Byfoged Bonnez (som også var gift med en slægtning) byggede et nyt forhus i Adelgade 5 i 1855 - så det er jo muligt at han har købt stedet fra Sinding.

Du skal have tusind tak.

Hilsen Elizabeth

Regelsen

Hej Elisabeth

Bonnez købte ejendommen af Sinding og byggede den helt om i 1855-56. (Hotel Vigen)

Edouard Bonnez, * i Odense 1804, juridisk eks. 1830 og privatiserede i nærheden af gården
Benzon. Død 1874, han var først gift med Josephine Car. Marie le Normand de Bretteville,
død 1845, derefter med købmand S.B. Buchtrups datter - Caroline Severine, død 1867,
6 børn. 
Venlig hilsen
regelsen

Hans Poulsen




Hej Elizabeth i Vermont

Det er først og fremmest et persongalleri, du efterlyser, og det kan mine links, som jeg hermed sender dig, ikke bidrage med.

Der er ingen tvivl om, at du allerede har googlet emnet *Ebeltoft* tyndt og kan stoffet i de medfølgende links udenad, men så må du blot skyndsomt slette dem.

Håber, at alt står vel til i Vermont.

Mange venlige hilsner
Hans


http://www.kulturarv.dk/1001fortaellinger/da_DK/ebeltoft-kirke

Sæt søgeren på *Ebeltoft* på dette link:

http://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%B8bst%C3%A6der_i_Danmark


http://www.n-m-b.dk/historie-1.html

Farvergaarden:

http://www.visitdjursland.com/danmark/da-dk/menu/turist/information/bogshop/bogshop.htm


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Regelsen

Hej Elisabeth

Jeg har "Advokatgården Adelgade 7-9 i fortid og nutid"
(Advokatfirmaet Brath & Sesler)
Venlig hilsen
regelsen

Gitte Hovedskov

Hej Elisabeth

Jeg bor i Ebeltoft, faktisk i Adelgade, som du nævner.

Hvis du kan bruge nye fotos af gamle bygninger/steder til dit projekt, smutter jeg gerne ud og tager digitale billeder til dig.

Gitte  :)

Elizabeth Høilund Buffet

Hej til Ebeltoft hjælperne derhjemme

Jeg glæder mig til at se nærmere på de tilsendte sider fra Regelsen - men jeg kunne i farten se - at det var fyldt med navne jeg genkendte. Du skal have tak fordi du fotokopierede det og sendte det til mig.

Jeg hat Googlet meget som Hans siger - men det er nemt at overse noget især når ens computer absolut vil starte med alt på engelsk - og jeg skal lede specielt for at få det danske frem. Så jeg skal ind og se hvad jeg kan finde - eller om der er noget jeg har overset på de link du nævner.

Og til Gitte - det ville da være dejligt med nogle billeder fra byen - En af mine aner var Peder Munch som havde købmandsgaarden Adelgade 43 - 51, en anden Kapellan Hans Jørgensen  Mygind købte i 1722 Nedergade 18 (fundet i hvad Regelsen sendte) - så anerne boede fra den ene ende til den anden.

Men som Hans siger - så er det også persongalleriet jeg efterlyser - der ligger langt mindre på Nettet om byens håndværkere end der gør om dens byfogeder og købmænd. Men jeg er glad for alt der bliver fortalt mig.

Sådan et projekt er dejligt at have til den kommende vinter

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont


Gitte Hovedskov

#10
Hej Elisabeth

Ja, jeg tænkte nok, at det mest var personer, du var interesseret i. Men selv synes jeg altid, det er sjovt, hvis man kan tilføje billeder til tekst.

Det er gråvejr i Ebeltoft i dag, så ikke den bedste dag til fotos. Men så snart byen viser sig fra sin bedste side (i solskin), skal jeg nok tage billeder af de to adresser, du nævner. Bare sig til, hvis du kommer i tanker om andre, du kan bruge.

Gitte  :)

P.S. Kender du til Ebeltoft Museum? De har følgende hjemmeside: http://www.ebeltoftmuseum.dk/index.html
og kan muligvis hjælpe dig med et og andet (jeg lover intet, det er blot en idé).

Mht. Google kan du vælge (midlertidigt) at indstille sprog til dansk. Dermed vil du få danske hits før de engelske (i princippet, i hvert fald).

Eli Lothardt Dahl

Hej igen Elizabeth

Mit hæfte starter med  Jens Post fra Tirstrup og Constantinius Christensen. Herefter Thomas Jacobsen Boserup, Johan Ludvig Boserup, Engelbreth Hesselberg, Hans Christian Kierulff, Niels Sinding, Ludvig Conrath Møller, Henrik Henkel Grove, Carl Axel Adolph Schlegel og så kommer vi til år 1900.
Udover disse navne er der nævnt mange andre, så jeg er ikke i tvivl om, at du kan bruge oplysningerne fra hæftet.
Men hvad gør vi? Hæftet måler ca. 20*20 cm, og det er derfor 60 kopier. Jeg foreslår, at jeg sender det i en kuvert, det koster ca. 50 kroner, og at du returner det, når du er færdig.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Bjarne Møller

Hej

Hvis du bruger google earth kan du i street view se alle husene og gaderne som de er nu. Jeg har selv brugt det meget
Venlig Hilsen

Bjarne Møller 8220 Brabrand

Hans Poulsen




Hej Elizabeth i Vermont

"..nemt at overse noget især når ens computer absolut vil starte med alt på engelsk - og jeg skal lede specielt for at få det danske frem..".

Kan du ikke blot omstille din Google til *Brug Google på dit sprog* og sætte fluehak i *DANSK*?

Det er tit, at jeg ønsker at lede på fransk - det vil sige få udelukkende franske hits frem - da jeg har mange nærtbeslægtede franskmænd i min familie - sidst i går, hvor jeg ønskede at læse om den store Edvard Munch-udstilling, der for tiden er i Paris.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kim Melchior

Hej Elizabeth,

Jeg mener hvis du gaar ind paa Google.dk og soger, saa faar du de danske sider.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Gitte Hovedskov

Hej Elisabeth

Du kan også forsøge følgende, når du søger fra den engelske version af Google:

efter dit søgeord skriver du følgende: site: .dk

Dermed får du hits, hvori .dk indgår i web-adressen, hvilket oftest vil være danske websider.

Gitte  :)

Erling Ciesielski

Hej Elisabeth

Jeg har en Fogedprotokol fra 1829 vedrørende min tip tip oldemor fra Boeslum.
   

1829 [onsdag] den 11. Marts foretoges en undersøgelse paa Herredscontoiret i Ebeltoft af Herredsfogdens Vidner C. Seidelin og S. Mygind.

De eneste navne der forkommer i fogedprotokollen fra Ebeltoft er de to vidner C. Seidelin og S. Mygind.

Hvis det har din interesse, vil jeg gerne sende fogedprotokollen til dig.

Med venlig hilsen
Erling Ciesielski

Bendt Spendrup Mathiasen

Hej Elizabeth
Min tip-oldemors bror f. 1805, Rasmus Pedersen Spendrup, slog sig ned som brændevinsbrænder i Ebeltoft, fik 1836 borgerskab i Ebeltoft som brændevinsbrænder, havde da købt Adelgade nr.11, som han tilbyggede.

Ebeltoft købstads historie. (Poul Rasmussen og Gustav Albeck) 1951
Træk af næringslivet 1800 - 70. "En del mindre brænderier nedlagtes efterhånden; men nogle blev til ret store foretagener  f.eks. Rs. Spendrups"
Spendrup døde 1859.

Han havde en søn, Peder Spendrup som døde 1869, af vattersot og deleriun tremens. (Sikkert en erhvervs skade)
Og en ugift datter, Ane Kathrine, som ernærede sig som modehandler i byen, død 1898.

Mvh
Bendt Spendrup Mathiasen


Elizabeth Høilund Buffet

Godmorgen til jer allesammen

Jeg kan se der har været en masse aktiviteter her på tråden mens jeg lå og sov. I skal alle have tak - og ikke mindst Regelsen for den dejlige e-mail som lå og ventede på mig da jeg åbnede for computeren her til morgen.

Til Hans og Kim - ja jeg kender godt metoden med at sætte hakket - men husker ikke altid at sætte det igen efter at et eller andet har scannet inde i computeren. Den slags er jeg ikke ekspert i. Men jeg vil prøve at huske at at gøre det regelmæssigt. At gå ind på Google.dk havde jeg ikke tænkt på. God ide.  GJeg kendte heller ikke Gittes metode med at skrive site. Dk. Men jeg er glad for alle disse tip som jo kan bruges til andet end lige Ebeltoft

Til Bjarne - jeg har brugt Google Earth en del - dog mest for at lede i i Centralasien efter vores tur derover i foråret - men jeg vil følge dit råd og gå ind og se hvad der findes i Ebeltoft i dag - Det er snart en hel del år siden jeg sidst var i byen. Og jeg er fuldt enig med Gitte at det er sjovt at have billeder med i i det man arbejder med

Til Erling
Hvis alt hvad der er af navne fra Ebeltoft i den byfogedprotokol du har er C Seidelin og S Mygind er der ingen grund til at sende den over. Jeg gemmer navnene - S Mygind hedder Sti til fornavn (og er bror til en af mine aner)

Og tak for din oplysning Bendt - den bliver også gemt væk til jeg kigger nærmere på brændevinshandlerne og brændevinsbrænderne - .

Eli Dahl - jeg sender dig en privat mail

Endnu engang tusind tak - glæder mig til andre små nyheder om en dejlig by

Masser af hilsener fra Elizabeth i Vermont

Pia Christensen

Hej Elizabeth

Har du hørt denne udsendelse fra dr.der er måske lidt som du kan bruge.


http://www.dr.dk/P5/Vitagertil/2011/01/27/17335314c.htm
MVh
Pia Christensen 9600

Forsker i Øster Snede, Horsens, Eriknauer. Randers amt
Ingvardsen, Israelsen,
Jørgensen,Therkelsen,GivskovChristensen,Køpe,Heunicke, Klausen, Jochumsen. Sivertsen, Bang

Elizabeth Høilund Buffet

Hi Pia

Tusind tak for linket - jeg har lige siddet og lyttet til "Vi tager til Ebeltoft" mens jeg drak min morgente.

Det var en rigtig hyggelig udsendelse - selv om det mere var om de senere tider i Ebeltoft en om årene 1700 - 1850. Men  jeg nød den i fulde drag - og har tænkt mig at se om jeg kan finde et par   udsendelser af nogle af de andre byer som har været besøgt.

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Lis B. Jensen

Hej Elisabeth

Du kan også prøve dette link: http://historiskatlas.dk/ - det kunne da være de var lagt noget ind med hensyn til billeder og beskrivelser - og ikke mindst kortdelen - som jeg bruger meget.

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Elizabeth Høilund Buffet

Hi Bjarne

Vil bare lige sige - at jeg måtte opdatere Adobe Flashpoint  for at kunne se Ebeltoft - men mu er det som at stå i gaden - fantastisk

Jeg kunne have vinket til dig Gitte

Der er andre steder jeg også vil besøge.

Hilsen og endnu en gang tak for tippet

Elizabeth

Hanne Fisker

Hej Elizabeth

Har du mon stødt på nogen af handskemageren Jesper Laursens efterkommer på Elle siden?

Hende her er efterkommer efter selveste handskemagerens søn Christen Jespersen!
Birgitte Cathrine Jespersen gift (1) med Iver Sørensen Dahl født i Ebeltoft ca. 1788, han var skomager og boede på Adelgade. Gift (2) Rasmus Cilius Lehrmann også skomager boede først på Adelgadens østre side, No. 3 og derefter Adelgadens østre side, 1,! de boede dog i Ebeltoft omkring 1834 - 45, men Iver sørensen Dahl er født ca. 1788!

Derfor er jeg også interesseret i hvad der kommer frem i denne tråd, kan jo hænde at der også vil være lidt om mine aners efterkommere!  ;D

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Hanne

Tak for din forespørgsel

Jeg er stødt på Iver Sørensen Dahls forældre  i FT 1787 i Ebeltoft

Dahl, Søren Iversen- (ca 1742 - )skomagersvend - gift i 1783 med Pernille Caspersdatter (Fokke) (ca 1756 -ikke fundet død)
   FT 1801 Fokke og Iversen familierne bor stadig sammen -
      - en søn Iver Sørensen (1788 - 1825)

Samme sted har jeg også fundet hans morfar og mormor
- Skomager - Fokke, Casper (f ca 1721 - ) gift med Kirsten Kanikegaard (ca 1721 - 1791)

Hvad Rasmus Celius Lehrman angår så har jeg følgende
Han er født ca 1811 i Aarhus - og ved Iver Sørensens Dahls død overtager han både hustru og skomagervæksted samt bliver stedfar til Birgitte Cathrine Jespersen og Iver Sørensen Dahls umyndige børn

Mange Hilsener fra

Elizabeth i Vermont

Hanne Fisker

Hej Elizabeth

Tak for dit svar på min forspørgelse.

Rart at vide at der er flere aner i dette område!

Venlig hilsen
Hanne Fisker