Søger oplysninger om Frederich Key

Startet af Kennet Hult, 24 Okt 2011 - 20:31

Forrige emne - Næste emne

Kennet Hult

Hej

Vi søger oplysninger om personen Frederich Key, før han bosatte sig på Bornholm.
Vi ved følgende:
Født ca. 1683
Student i København ca. 1701
Kom som degn til Bornholm 1722, ("Hidkaldt af biskop Worm" fra "Degne på Bornholm").

Vi søger oplysninger om hans dåb, forældre etc.
Vi undrer os over navnet Key, og hvor det evt stammer fra.

Mvh.
Grete og Kennet Hult

Nancy Petersen

Hej Kennet

Mon ikke du har din familie Key her?

Sognepræst Peder Lagesen i Tyrstrup (Haderslev amt) blev 1694 trolovet med Dorothea Key på Haderslev Amtshus og et år senere viet i Haderslev Vor Frue Kirke (Tyrstrup 1695-1726, opslag 16)

I årene 1697-1716 fik præsteparret 15 børn og det er fadderne til nogle af de børn, der er interessante.

Lago f. 13-3-1697: ... Jomfr. Armgaardt-Sopia Keyen ... (Tyrstrup 1695 - 1726, opslag 37)

Hedewig f. 12-12-1701: ... Hjem(m)edøbt med dette Nauffn Hedewig efter Hendis Mor-Moder Fr. Hedewig Keyen ... (Samme kirkebog opslag 56)

Hans f. 1-4-1704: ... min Svoger Friderich Key Studios j Theol. holt ham til Daab  ... (opslag 66)

Hans Key f. 17-10-1706: ... og kaldet Hans Key efter min sal. Schwieger Vatter Hr. Ritmester Hans Key ... (opslag 75)

Hedewig f. 7-7-1715: ... oc kaldet Hedevig eftter min Hustruis Moder sal. Fr. Ritmestersis Hedewig Keyen, som nogle Monater tilforn døde paa Furendahl i Selland .... (opslag 96)

Vh
Nancy


Kennet Hult

Hej Nancy

Undskyld det sene svar, vi har været ude og rejse :)

Tak for oplysningerne.
Tidsmæssig passer det godt sammen, og at han var teologi studerende i 1704.
Hvis det nu er "vores" Frederich, har han nok ikke gennemført teologi studiet, da han bliver degn på Bornholm i 1722.
Ved du evt. hvilket sogn Dorothea Key stammer fra?   

Venlig hilsen
Kennet & Grete Hult