Skiftemyndigheder - oversigt over sognenes tilhørsforhold?

Startet af Anna N Rasmussen, 18 Okt 2011 - 14:35

Forrige emne - Næste emne

Anna N Rasmussen

Jeg synes ofte det er besværligt at finde den rette skifteinstans, og savner et centralt overskueligt sted at slå op. Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen komplet oversigt nogetsteds online. Men måske er det bare mig der er blind?

Lige nu sidder jeg fx og forbereder en tur omkring arkivet på Jagtvej for at tjekke et par Fr.Borg Amt-skifter fra anden halvdel af 1800-tallet. Jeg konsulterer så LAKs folder om Retsbetjente, som er den eneste samlede oversigt over emnet, som jeg kender til, og som tilmed ligger fint online:
http://www.sa.dk/media(737,1030)/LAK-Retsbetjente.pdf

MEN, jeg konstaterer så, at to af "mine" nordsjællandske sogne, Græsted og Helsinge, slet ikke er med på listen. Hvordan kan det mon dog være?  Altså, jeg kan jo selvfølgelig bare gætte mig til, at jeg nok skal have fat i protokollerne fra Kronborg Vestre Birk, fordi de mellemliggende sogne, som i øvrigt også er nogle af dem som jeg arbejder med, Valby og Maarum, hører derunder.

Men hvorfor virker LAK-listen ukomplet?  Og findes der andre steder på nettet, hvor man i kort og overskuelig form kan slå et givent sogn op, og få overblik over hvilke retsinstanser der dækker det og i hvilke perioder – og gerne med både de offentlige (birkedommere, herredsfogeder og byfogeder) og de før 1849 private (godser) myndigheder, listet på en og samme oversigt?

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Kim Melchior

Hej Anna,

Et sted hvor du kan finde noget af det du soger i denne forbindelse er paa Familysearch.org.

Hvis du gaar ind paa siden familysearch.org, klikker paa "catalog" og derefter skriver navnet paa sognet du soger i ,saa faar du en liste over hvad mormonerne har.

Hvis du saa klikker paa "Probate records, saa kommer der en liste op med de forskellige omraader og tidsperioder de daekker.

Bare vaer opmaerksom paa at listen ikke indeholder alt, men kun hvad mormonerne har filmet.

Jeg sogte for Helsinge og fandt folgende:
   
Skifteprotokoller, 1750-1828
author:   Danmark. Holbo herreds provsti (Frederiksborg)

Skifteprotokoller, 1843-1870
author:   Danmark. Birketing (Kronborg Vestre birk)

Jeg haaber at dette forslag kan bruges.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Anna N Rasmussen

Hej Kim,

Undskyld jeg først svarer dig nu, jeg har holdt efterårsferie, og været væk fra pc og forum.

Tak for dit tip, som jeg dog allerede kender og bruger. Det er bare lidt omstændeligt, synes jeg, i forhold til hvis der fandtes en liste. Men det kan da godt være, at det bare er mig der foretrækker det på den måde, for FS fungerer jo sådan set upåklageligt til formålet.

Jeg må nok slå mig til tåls med at min efterlyste handy oversigt ikke findes, og indtil da, så har jeg så til eget brug stykket en liste sammen for mine "egne" sogne.

Tak og hej

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Lis Holm

Hej Anna,

dette er nok ikke hjælp til dit forarbejde hjemme, men i ekspeditionen på LAK er der de såkaldte "brune kasser" (lige overfor vejledningen), hvor hvert sogn har sine egne blade m.bl. retsbetjentene tilbage i tiden.

Hvorfor Græsted og Helsinge ikke er kommet med,har jeg ingen idé om, men jeg håber for dig, at du kan finde dem der - selvom det er korrekt, at det er Kronborg Vestre Birk, du skal have fat i.

I øvrigt har du set registraturerne, der står i reolen også lige ved siden af vejledningen - jeg mener, der også er en med godsarkiver etc. ?

vh
Lis Holm 2730  :)

Anna N Rasmussen

Hej Lis,

Jeg fik aldrig sagt tak for dit svar. Jeg kender godt de brune, og bruger dem også ind imellem. Men som du også selv påpeger, så er de jo kun anvendelige når man rent fysisk befinder sig på læsesalen.

Men NU ser jeg så lige, til min store begejstring, at der er et værktøj på vej til mig, og til de sikkert mange af jer andre, der også efterlyser noget lignende online. For har I set, at SA selv er på vej med en database, hvor man vil kunne taste et givent stednavn og tidspunkt ind, og få en oversigt ud over de administrative enheder? Faktisk lige præcis hvad jeg efterlyser. Det lyder bare super, synes jeg.

Kan se at vores webmaster omtaler basen og linker til SA's projektbeskrivelse her på DIS-forsiden, hvor opslaget dog allerede er rullet lidt ned under en nyere nyhed, men læs selv her:

http://www.slaegtogdata.dk/aktuelt/nyheder-1/digdag-i-luften-om-et-halvt-aar

Hej fra forventningsfulde
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.