Er min mormors slægt jøder?

Startet af Rebecca Dalhoff Helqvist, 15 Okt 2011 - 11:16

Forrige emne - Næste emne

Rebecca Dalhoff Helqvist

Min mormor har altid fortalt at hendes fars familie var jøder (nu er hun død). Jeg har ikke i de gængse dokumenter (Kirkebøger og folketællinger) kunne finde noget om dette. Jeg har søgt på google at finde noget om det, men det virker som et meget lukket område for udeforstående at komme ind i.
Er der nogen der er har nogle erfaringer med dette?

Vh Rebecca

Hans Poulsen



Shalom Rebecca

"Er der nogen der er har nogle erfaringer med dette?".

Ja, at fulde navn, amt, herred, sogn, fødeår etc. hjælper geveldigt,  når svar skal findes.

Er du sikker på, at der blev sagt *jøde* og ikke det endnu finere *jyde*?

Venlig hilsen
Hans
Jyde

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lis B. Jensen

Hej

Prøv at kontakte det Jødiske Museum i København
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Rebecca Dalhoff Helqvist

Hun hed: Ruth Inge Hansen (gift Jørgensen), født 27/10-1927, Skt. Stefans sogn, Kbh.

Jeg er sikker på at hun sagde jøde, for der var vist også noget med et efternavneskift på et tidspunkt, men det har jeg ikke kunne se ud af min slægtsefterforskning endnu. Hendes far var Thorkild Richard Jens Hansen, født april 6 1900 i Kbh (har ikke fundet hans fødsel i kirkebøgerne!), hans forældre var Jens Hansen født 15. juni 1872 i Kværkeby sogn og Ane Marie Sofie Hansen (født Frederiksen).

Jeg har ikke kunne finde konfirmationer i kirkebøgerne på Jens Hansens side af familien, imodsætning til Ane Marie Sofie Frederiksens side, også i Kværkeby (Sorø amt).

Til Lis,
Jeg kigger lidt lidt nærmere på Det Jødiske Museum.

Vh Rebecca

Hans Poulsen


Hej Rebecca

Du skal udelukkende interessere dig for Ruth Inge Hansens biologiske mor.

Var hun jøde, var Ruth også jøde. Var hun ikke jøde, var Ruth ikke jøde.

En jøde er født af en jødisk mor - alt andet gælder ikke, idet jeg ser bort fra det fuldstændigt forsvindende lille antal, som i Danmark går over til den mosaiske tro og bliver anerkendt dér.

Har jeg forstået det rigtigt, kan vedkommende, der i Danmark er gået over til den mosaiske tro, ikke regne med, at også troende kredse i Israel vil acceptere vedkommende som jøde.

Prøv at finde Ruths mor i kirkebogen. Var hun født og døbt i den danske folkekirke? Konfirmeret i den danske folkekirke? Gift i den danske folkekirke? Hvor blev Ruths mor begravet - på en dansk kirkegård eller på en dansk, jødisk begravelsesplads?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Rebecca Dalhoff Helqvist

Hej Hans,

Jeg ved at min mormor, Ruth, ikke var troende jøde og at hendes mor ikke var jøde. Det var min mormors far, der efter sigende kom fra en jødisk slægt. Det er det, der interesserer mig. Han hed Thorkild Richard Jens Hansen.

Det er interessant for mig at se om der er noget historien, hvor langt jeg evt. skal tilbage for at finde troende jøder i den gren af familien m.m.

Vh Rebecca


Hans Poulsen



Hej Rebecca


"Det var min mormors far, der efter sigende kom fra en jødisk slægt. Det er det, der interesserer mig. Han hed Thorkild Richard Jens Hansen".

Så må du se at finde Thorkilds mor - og eventuelt gå videre bagud i slægten, idet du hele tiden alene skal have fokus på kvinderne, for det hos dem, afgørelsen, jøde - ikke-jøde, suverænt ligger.

Der er intet til hinder for, at en dansk jøde hed eller hedder et helt almindedligt dansk ..sen-navn.

Sommetider hører man vendingen, at den eller den er *halvjøde* eller *kvartjøde*. Bare man véd, at det er rent vås, gør det ikke noget - det kan være en lidt primitiv måde at sige, at ens far er født af en jødisk kvinde, men har denne far giftet sig med en ikke-jøde, bliver børnene af dette ægteskab ikke jøder og slet ikke halv-jøder.

Jøde eller ikke jøde: Det er som med graviditet, enten er man gravid, eller man er det ikke.

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Eva Morfiadakis

Du finner Thorkild R J Hansens konfirmation i Helligkors 1914, opslag 166.

Eva M
Eva M

Leif Sommerdal

Citat fra: Rebecca Dalhoff Helqvist Dato 15 Okt 2011 - 11:44
Hun hed: Ruth Inge Hansen (gift Jørgensen), født 27/10-1927, Skt. Stefans sogn, Kbh.

Jeg er sikker på at hun sagde jøde, for der var vist også noget med et efternavneskift på et tidspunkt, men det har jeg ikke kunne se ud af min slægtsefterforskning endnu.
Vh Rebecca

Hej Rebecca,

Hvis der er tale om et skift af efternavn, ud over det man kan få i forbindelse med indgåelse af ægteskab, ville det fremgå at kirkebogens fødsels-/dåbs-registrering, så hvis det ikke er registreret for Ruth Inge Jørgensen/Hansen er det ikke officielt anerkendt.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Eva Morfiadakis

#9
Vid Ruts födelse står det att modern är borgerligt konfirmerad på Frederiksberg 1926. Kan detta stämma, hon var född 25/1 1903?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Jag ser nu att det står borglig vigsel 10/2 1926 på Frederiksberg.

Eva M
Eva M

John Nielsen

Hej Rebecca

Thorkild er i politiets registerblade, og du finder familien i FT1921 skyttegade 15.

Hilsen John Nielsen


Anette Eriksen

#13
Hej Rebecca,

Du finder Throkilds konfirmation i Helligkors Sogn 1905-1919 opslag 166. Hans forældre hed Jens Hansen og Anna Marie Frederiksen.


Hans fødsel finder du i Sankt Johannes sogn 1900-1906 opslag 25.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Egon Hansen

Hej Hans

Halve eller kvarte jøder ? Jo i "drt tredie rige" regnede man faktisk med sådanne grupperinger!
Også i den periode hvor vi her i landet var underlagt deres "ariske love" kunne det have betydning,
Nu var jeg kun 14 år da alt dette ophørte (eller gjorde det det! eller er det "bare" andre mindretal der bliver lagt for had?), og jeg voksede op i en landsby, langt fra problemerne, ud over at vores præstegård var skjulested for nogen af dem, for hvem det lykkedes at undgå Gestapo og deres "danske" håndlangere, så jeg ved ikke hvilken procentdel der skulle til for at fåbetegnelsen "Jøde"
Mvh Egon

Alice Oppenheim

Det er jo netop den slags (arisk) sludder, Hans slår en pind igennem. Man er kun jøde, hvis ens Mor er det!

Nogen i familien har dog leget med tanken op et jødisk ophav. Navne som RUTH og REBECCA hører jo klart til i GT :)


Her er et bud på THORKILD RICHARD JENS HANSENs forældre som børn  + deres respektive forældre & søskende i 1880:

Sorø, Ringsted, Kværkeby, Kværkeby By, Kværkeby sogn, et hus, 2 F2, FT-1880, B0472
Jens Hansen 58  Gift husfader  Vigersted sogn, Sorø Amt
Mari Hansen 45  Gift hans hustru  her i sognet [Kværkeby]
Jens Hansen 9  Ugift deres børn  " [Kværkeby]
Maren Kirstine Hansen 7  Ugift deres børn  " [Kværkeby]
Frederik Johannes Hansen 4  Ugift deres børn  " [Kværkeby]
Wilhemnius Andreas Hansen 1  Ugift deres børn  " [Kværkeby]

Sorø, Ringsted, Kværkeby, Qværkeby Mark, et hus, 4, FT-1880, B0472
Christian Frederiksen 27  Gift husfader, arbeider ved agerbrug  her i sognet [Qværkeby]
Maren Sophie Hansen 27  Gift husmoder  Sandby sogn, Præstø Amt
Ane Marie Frederiksen 4  Ugift deres børn  her i sognet [Qværkeby]
Karen Sophie Frederiksen 3  Ugift deres børn  do [Qværkeby]
Maren Kirstine Frederiksen 1  Ugift deres børn  do [Qværkeby]

— begge familier er "Luteranere", altså alm folkekirkemedlemmer og født på egnen ... dvs ingen jøder/jyder hér :)

Rebecca Dalhoff Helqvist

Hej Alice,

Tak, da jeg begyndte at forske i slægten undrede jeg mig også, men jeg kender ikke så meget til dette område. Måske er det Thorkild, der har fået ideen at hans slægt havde jødisk afstamning, han var meget mørk og blev ofte kaldt sammenlignet med jøder, udfra hvad man dengang mente var traditionelle jødiske træk.

Og endnu tak for at finde oplysninger om Jens Hansen, da jeg var gået i stå og kun kendte navnene på Jens Hans forældre (Jens Hansen & (Ane) Marie Jensen), nu kan jeg forhåbenligt komme lidt videre med den gren.

VH Rebecca

Anette Eriksen

#17
Hej Rebecca,

Ingen tvivl om, at Alice har fat i de rigtige. Jeg nåede frem til det samme i går aftes ved at grave i gamle folketællinger og kirkebøger. Alle steder står de opgivet til at være lutheranere.

Min morfar og flere at hans søskende var meget mørke og kunne minde om både spaniere og sigøjnere. Overleveringen ville vide, at det stammede fra spanierne på Koldinghus. Det var jo da en spændende historie, men jeg er nu langt forbi det tidsrum uden at møde en eneste  "eksotisk" person. Måske har der været en spanier eller sigøjener forbi, som ikke står i kirkebogen ....

Måske har der været en jøde forbi Kværkeby, som ikke efterlod navn og adresse...

Det svæver i det uvisse.

Fortsat held og lykke!

Fik lige lyst til at tilføje, at der er en Meyer, som er fadder ved Thorkilds fødsel. Meyer kan vel være et jødisk navn?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Rebecca Dalhoff Helqvist

Hej Alice,

Når jeg finder Jens Hansens og Marie Jensens børn i kirkebøgerne, så står moderens navn som Maren. Jeg har andre steder fundet hende som Ane Marie (Jens Hansens fødsel, kirkebog 1862-1883, Sorø amt, Kværkeby sogn opslag 42). Så nu er jeg forvirret.
Der er så mange Jens Hansen'er i Kværkeby i den periode og faderen hedder også Jens Hansen. Jeg er bange for at jeg har bevæget mig ud af flere grene på en gang!
For hendes fødselsdato matcher heller ikke altid, den er i følge de forskellige oplysninger et sted melle 1829, 1830, 1835! Født i kværkeby, Bedsted m.f.
Har fundet en Ane Marie Jensen, som er født feb 21 1835 i kværkeby, forældre Jens Liebst & Kristensdatter.
På familysearch kan jeg kun finde en Jens Hansen gift med en Ane Marie Jensen og det er i 1870, og hun er flere år ældre en Jens Hansen, og det kan jeg ikke få til at stemme!

Kan du i denne forvirring se en rød tråd?

Vh Rebecca

Egon Hansen

Hej.
Alice : Arisk sludder! - ja men blodig alvor for mange dengang!--og for mange Palistinenserer  idag!
Nå lad ikke få politik ind på tråden her( undskyld, det var mig der begyndte!).
Rebecca: Det er ikke alle af et bestemt navn som er med i FS registre!
Og hvis de oplysninger du finder der, ikke har et batsch nummer der begynder med C for dåb eller M for vielse,så glem alt om dem!

Mvh Egon

Alice Oppenheim

Hej igen på tråden!

Egon — jeg tror ikke, vi er specielt u-enige :)
Rebecca — jeg tror, jeg har ført dig på vildspor!

Den familie, jeg hev frem som JENS HANSENs i 1880 er nok forkert. Du har fuldstændig ret i, at Moderen kaldes MAREN HANSEN i KB — og har en helt anden alder.

— Så lad os se på den rette JENS HANSEN igen! Vi ved med sikkerhed, at han er født 15.juni 1872 i Bedsted/Kværkeby og at forældrene er JENS HANSEN og ANE MARIE JENSEN.

Jeg er ret sikker på, at de er blevet gift i Kværkeby i 1870 (opslag 74) — Der står alle oplysninger om dem...

Jeg vender tilbage :) 

Alice Oppenheim

Om (gamle) JENS HANSEN står bl.a.: Ungkarl af Snekkerup, født i Reersløv 23. februar 1838 [...] Conf. i Vigersted 1852 ...
(se evt Reeslev Kb 1836-56; opslag 4)

Om ANE MARIE JENSEN: Enke efter Husmand JENS ANDERSEN af Bedsted, født 22. december 1829 i Nordgaardshusene i Ringsted Sogn [...] conf. 1844 i Vettersløv ...
(se evt Ringsted KB 1814-48; opslag 390)


NU passer hendes alder med de 44 ved JENS HANSENs dåb i 1872 :)



Sorø, Ringsted, Vigersted, Snekkerup, 1 Gård, 98, FT-1850, C8958
[...]
Hans Jeppesen 41  Gift  indsidderog daglejer Her i Sognet
Stine Thomsen 49  Gift  Hans Hustru Jystrup, Sorø Amt
Jens Hansen 13  Ugift  Deres barn Her i Sognet


Sorø, , , Hømb Bye, Et Huus, 25, FT-1834, C4821 
Jens Olsen 42  Gift  Fæstehuusmand til Sørup 
Marie Jørgensdatter 39  Gift  Hans Kone 
Dorthe Kirstine Jensdatter 14  Ugift  Deres Børn 
Jørgen Jensen 12  Ugift  Deres Børn 
Ane Marie Jensdatter 5  Ugift  Deres Børn 
Niels Jensen 1  Ugift  Deres Børn



— Men hvor Søren er de i 1880?

Alice Oppenheim

#22
JENS HANSEN & ANE MARIE JENSEN & deres 11 måneder gamle søn JENS HANSEN forlader Kværkeby Sogn i 1873 ... (Kværkeby KB 1864-88; opslag 114) ... de tager til Ringsted (+ en krussedulle, jeg ikke kan læse) 27 april 1873

Alice Oppenheim

Opsummering:


1) Ruth Inge Hansen

2) Far: Thorkild Richard Jens Hansen
3) Mor: Anna Andersen, født 6-4-1900....?

4) Farfar: Jens Hansen
5) Farmor: Anne Marie Frederiksen

8) Oldefar: Jens Hansen
9) Oldemor: Anne Marie Jensen
10) Oldefar: Chr. Frederiksen
11) Oldemor: Maren Sophie Hansen

16) TipOldefar: Hans Jeppesen
17) TipOldemor: "Stine" Thomasdatter/Thomsen
18) TipOldefar: Jens Olsen
19) TipOldemor: Marie Jørgensdatter
--------------------------------------------------------------------

Altså: INGEN jøder (ej heller "jyder") på Ruth´s Fars side ... Når du ved lidt mere om hendes Mor, ANNA ANDERSEN, så skriv igen :)

Hans Poulsen



"..(ej heller "jyder").."

Al min medfølelse går til Rebecca.

Jeg trøster mig med, at hun så sikkert har andre ting at glæde sig over og er stolt af - i al ydmyghed, forstås..

Venlig hilsen til Alice og Rebecca
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Rebecca Dalhoff Helqvist

Hej Alice,
Mange tak for hjælp til at få fat i den røde tråd igen! Jeg vender tilbage når jeg har lidt mere om Anna Andersen, men i følge min mormor, kom hun fra en fin familie på Frederiksberg og giftede sig under sin stand med Thorkild, og ifølge historien var hun ikke jøde....men måske er det der jeg har misfortsået noget. Men jeg er gået i stå med Anna, det eneste jeg nu ved at er de blev viet borgerligt på Frederiksberg og at man ikke kan få adgang til de informationer elektronisk, hvorfor jeg nok ikke kommer videre førend jeg får nusset mig til Kbh (fra Tappernøje) og set om der står noget om fødselssted.

Hej Hans,
Ja det er faktisk lidt underligt at vide (næsten med sikkerhed) at der alligevel ikke er jøder i familien!
Selvom det var langt tilbage, var det alligevel noget vi altid har talt om i familien og følt en vis tilknytning til!
Tak for en god tråd!

Vh Rebecca

Alice Oppenheim

Hej igen!

Jeg kan roligt sætte mig ind i, hvad det betyder for en familie at leve på en jødisk selvforståelse -og så opdage, at der slet ikke er noget om det. Min morfar fik jo dette her jødiske efternavn "Oppenheim" og en kæmpe næse i dåbsgave. Men hvor meget han end flirtede med tanken, så er der ikke skyggen af jøder blandt hans aner!

Nå, det skal jo ikke forhindre os i at finde nogle blandt dine. Som sagt tidligere, så er det på mødrene side, man skal lede.

Næste skridt (før du pumper cyklen og tager afsted fra Tappernøje) må blive at sende en email til Frederiksberg Stadsarkiv. Du har jo navne og dato på Thorkilds & Annas borgerlige vielse. Lad os se, hvad det fører til? Kig her http://www.frederiksberg.dk/stadsarkiv.aspx

Pøj-pøj!

Rebecca Dalhoff Helqvist

Takker, jeg har sendt mailen, så nu venter jeg spændt for at se hvad de svarer.

Vh Rebecca

Rebecca Dalhoff Helqvist

Hej Alice,

Jeg har allerede fået følgende svar fra Stadsarkivet:

Af vielsesprotokollen fremgår kun, at Anna var født 25. januar 1903 i Sct. Thomas sogn på Frederiksberg. Hendes erhverv opgives som syerske, og hendes opholdssted angives at være Langelandsvej 11 på Frederiksberg. Thorkild, der blev født 6. april 1900 i Sct. Johannes sogn i København, var blikkenslager og boede på vielsesdagen på Nyelandsvej 57. Som Thorkild var Anna ugift. Vidnerne var overassistent Thora Møller og kommunebud Aage Vergmann - altså to kommunalt ansatte.

Jeg har fundet Annas fødsel den 25/1 1903, Skt. Thomas sogn, kbh, Kirkebog: 1902-1906, opslag 42, nr. 31
samt hende med sine forældre & søskende på Langelandsvej 11, i FT 1916, 1921& 1925.
Forældre: Thor Thorvald Frederik Andersen, sep 20 1874, Kbh & Marie Karoline Christensen, sep 22 1868, Ulstrup. Jeg har kigget i Krabsen og fundet Ulstrup i 18 forskellige amter/sogn, så jeg har ikke nået at finde hende endnu, ej heller Thor, da han kun er reg. som født i Kbh!
Men nu er jeg da nået videre. Hvad siger du til jødedelen? Jeg synes ikke, der er noget der tyder på det.

Vh Rebecca

Hans Poulsen



Hej Rebecca

Du spørger Alice om "Hvad siger du til jødedelen?", og Alice kan svare for sig selv. Det véd jeg.

Det mest positive, jeg kan slynge mig op til efter dine seneste oplysninger, er en gentagelse af mig selv:

"Der er intet til hinder for, at en dansk jøde hed eller hedder et helt almindedligt dansk ..sen-navn".

Har der nogensinde i din familie - jøder eller ikke-jøder - været stumper af jødisk kultur eller traditioner at spore?

- Håndgribelige genstande. Otte-armede lysestager?
- Beretninger om besøg i synagoen?
- Undervisning i hebræisk?
- Omtale af torarullerne?
- Besøg af en rabbiner?
- Kosher-madlavning?
- Små sølvetui til dørstolper med indlagte vers fra torarullerne - jeg kan aldrig huske deres lidt frenmedartede navn?
- Højtideligholdelse eller blot omtale af jødiske højtider?

Nævn ikke jødekager, for de har fristet os alle - over evne.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag