Birgithe Simonsdatter Vor frue Aalborg

Startet af Bettina Luther, 11 Okt 2011 - 00:42

Forrige emne - Næste emne

Bettina Luther

Jeg må smider håndklædet i ringen og bede om hjælp for jeg er kørt helt fast og synes jeg har prøvet alle muligheder her, så håber i kan hjælpe.
Det drejer sig om min 3xtip oldefars mor. Jeg kender ikke engang hendes families efternavn, kun at hun hedder Birgithe og hendes far jo som man kan regne ud hedder Simon.
Hun får en søn uden for ægteskab, Carl Wilhelm d.8/3-1793 i Vor frue sogn i Aalborg.
Jeg ved ikke hvor eller hvornår hun er født eller noget som helst om hendes far og mor.
Jeg kan ikke finde hendes dåb, konfirmation og kan heller ikke finde dem i nogle folketællinger selvom de burde bo i Vor frue sogn i hvert fald da hendes søn blev født.
Hun er heller ikke vidne til hendes søn bryllup eller faddere til sine børnebørn.
Jeg er lidt i tvivl om dette er hende, det passer med hendes søn, men synes dog det virker utroligt at hun først blev gift så sent og først fik sit første barn da hun var 37, for hun kan vel ikke have boet hjemme til sent i livet? Men udover denne FT er familien heller ikke at finde bagefter, så hvor er de blevet af hvis det er hende?

aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Schomager Gaden, , 284 37 Famile, FT-1801, B6100
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Christian Friderich Wirchmin 44  Gift Ingvuartered Muechester ved 3 Jyske Regiment  
Birgite Catrine 45  Gift hans Kone  
Lowise 13  Ugift Hans Datter  
Christine 13  Ugift Hans Datter  
Carl Wilhelm 8  Ugift deres Søn
Giftemålet er her:
Ålborg
Vor frue 1778-1814
opslag 31
Hilsen Luther

Hans Poulsen


Hej Bettina

"Hun får en søn uden for ægteskab, Carl Wilhelm d.8/3-1793 i Vor frue sogn i Aalborg"

AO
Vor Frue sogn, Aalborg
1778-1814
Opslag 160 øverst

ja, og den udlagte far er Wilhelm Luther, så når der i ft. 1801 står *deres søn*, burde der måske have stået *hendes søn*.

Christian Friderich Wirchmin har tilsyneladende medbragt tvillingepigerne Louise og Christine i ægteskabet med Birgitha Simonsdatter

CARL WILHELM LUTHER Pedigree
  Male     
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening:  08 MAR 1793   Vor Frue, Aalborg, Aalborg, Denmark

Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  WILHELM LUTHER  Family
  Mother:  BIRGITHE SIMONSDR

Dette er ikke svar på det, du spørger om, men jeg skal bare lige høre, om vi er enige så langt?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Bettina Luther

Jep vi er enige....så langt så godt ;)
Hilsen Luther

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Bettina

Carl Wilhelm er ikke Birgitte Cathrines Simonsdatters 1. barn.

Hun får en søn Frands Carl døbt 1788. Udlagt fader Musqueteer Frands Henrik Tidemand.
Ålborg, Vor Frue 1778-1814, opslag 126.

mvh Ingelise Jacobsen

Bettina Luther

Neej hvor dejligt du fandt det, hvordan lokaliserede du det (kunne være jeg lige kunne lære lidt der :))
Jeg havde godt set at hun var besvangret 2 gange som der stod ved Carls dåb, men vidste ikke lige hvad jeg skulle udlægge af det da jeg ikke kunne finde den første og det kunne jo være en skrive fejl.
Men takker mange gange for infoen :)
Hilsen Luther

Hans Poulsen

Anne Cathrine Frandsen  
Gender: Female 
Baptism/Christening Date: 06 Mar 1786  Baptism/Christening Place: VOR FRUE, AALBORG, AALBORG, DENMARK 
Birth Date: 
Birthplace: 
Death Date: 
Name Note: 
Race: 
Father's Name: Frands Tillemand 
Father's Birthplace: 
Father's Age: 
Mother's Name: Birgithe Cathrine Simonsdr 
Mother's Birthplace: 
Mother's Age: 
Indexing Project (Batch) Number: C20127-2 
System Origin: Denmark-ODM 
Source Film Number: 43083 
Reference Number:
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Bettina Luther

Okay.....havde ikke regnet med at det betød der var 2 før Carl, men der kan man bare se, så undrer jeg mig jo over hvor de 2 børn er blevet af, så må jeg jo til at lede efter nogle dødsfald og måske et giftemål.
Men det bekræfter jo så endnu mere at hun befandt sig igennem flere år i det samme sogn så et eller andet må jeg gøre forkert med de FT'er.....Hvordan gør i det dog? ;D
Hilsen Luther

Hans Poulsen

#7
Hvorvidt denne brud er Birgite Simonsdatters datter, véd jeg ikke.

Måske er hele familien søgt til København - militærfolk flyttede tit, og perioden 1801-1815 var krigsår.

AO
Holmens sogn, Kbh.
1802-1813
Opslag 42
Højre side, nr. 7 fra bunden

Men ikke ét ord om hendes alder eller om forloverne?
Fik de børn? Faddere?


ANNE CATHRINE FRANTZDR Pedigree
 Female   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  
Christening:  
Death:  
Burial:  
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
 Spouse:  RASMUS LARSEN  Family
 Marriage:  31 MAR 1806   Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Alice Oppenheim

Er denne vielse undersøgt?

Groom's Name: Johan Fridrich Wirchmind 
Bride's Name: Cathrine Birgithe Simonsdr 
Marriage Date: 22 May 1795 
Marriage Place: Vor Frue,Aalborg,Aalborg,Denmark 
Indexing Project (Batch) Number: M20127-2 

Hans Poulsen


Hej Alice

"Er denne vielse undersøgt?"

Dertil er jeg ikke kommet, for i første omgang nøjedes jeg med beskeden i trådens første indlæg og gik derefter andre veje i denne lidt vanskelige familie:

"Giftemålet er her:
Ålborg
Vor frue 1778-1814
opslag 31".

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen


Hvad siger I til denne?

AO
Hjørring amt
Børglum herred
Børglum-Vejby-Furreby sogn
Opslag 115
Lidt under midten på siden

Døbt 16. sønd. efter Trinitatis 1758:

BIRGITTE CATHRINE

datter af Simon Michelsen og Anne Jensdatter

I de unges sprog: Er hun til noget?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



CATHRINE BIRGITHE SIMONSDR Pedigree
  Female   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening: 
Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  JOHAN FRIDRICH WIRCHMIND  Family
  Marriage:  22 MAY 1795   Vor Frue, Aalborg, Aalborg, Denmark

For mig en anelse svært at se i opslag 31, om det er 1794 eller 1795, og også, om brudgommen hedder Wirchmand eller Wirdmand, men ikke, at han er soldat på *gerningstidpunktet' den 22. maj 1794 eller 1795.

Venlig hilsen
Hans

 
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Bettina Luther

Jeg er på vej ud af døren men kigger herind til aften. Synes bare lige i skulle vide at jeg sætter stor pris på alt jeres hjælp :)
Hilsen Luther

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Aalborg Vor Frue 1778-1814, opslag 324:

Anne Cathrine, Birthes (Birgittes?) Datter, uægte begr. 21 Okt. 1786, 9 mdr. gl.

mvh Ingelise Jacobsen

Bettina Luther

Hej Hans.
I den anden tråd bad du mig om lige at smide opslagsnumrene ind her på Wilhelm Luthers to andre børn . Den første er selvfølgelig Carl Wilhelm han fik med Birgithe.
Ålborg Amt, Fleskum Herred, Vor Frue Sogn 1778-1814 opslag 160 (8 marts 1793)
Ålborg Amt, Fleskum Herred, Budolfi Sogn 1765-1802 opslag 277 (4 April 1793)
Ålborg Amt, Fleskum Herred, Vor Frue Sogn   1778-1814 opslag 166 (5 dec 1793)
Hilsen Luther

Hans Poulsen



Hej Bettina

Tak for opslagsnumrene.

Jeg har svært ved at tilbageholde spørgsmålet:

Giver du dig selv tilstrækkelig tid til at gennemarbejde alle de informationer, du modtager?

Flere af dem burde du kunne have fundet frem, inden du overhovedet skrev dit første indlæg her i tråden - men, nuvel, der gå ingen splinter af mig ved at svare en gang eller to.

I en sag som denne ville jeg selv bruge dage, ja måske uger og måneder, på at trænge dybt ned i hele perongalleriet, efterhånden som opslag efter opslag afslører nye navne - det kan være søskende, faddere, forlovere, forældres søskende og deres børn etc. etc. etc.

Jo flere nvane, du har at gøre godt med, desto større er chancen for, at du finder svar på de spørgsmål, du har.

Kører du fast selv efter disse anstrengelser, siger det sig selv, at du bør spørge andre i DIS-grupperne. Det er derfor, de er oprettet.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Bettina Luther

Citat fra: Hans Poulsen Dato 13 Okt 2011 - 09:16
Kører du fast selv efter disse anstrengelser, siger det sig selv, at du bør spørge andre i DIS-grupperne. Det er derfor, de er oprettet.

Det forstår jeg ikke lige?
Men bortset fra det, så skriver jeg i det første indlæg at jeg er kørt fast, måske sker det tidligere end ved jer andre fordi jeg endnu ikke har slægtforsket så længe, jeg har ærlig talt ikke styr på teknikkerne endnu men det har faktisk kun været i forbindelse med de her to personer jeg har haft brug for hjælp herinde og det har jeg da indtil nu ikke været flov over at have haft brug for hjælp til, for synes de er lidt svære.
Jeg spørger ikke herinde fordi jeg ikke gider undersøge tingene selv, jeg ville heller end gerne være så dygtigt at jeg ikke havde brug for hjælp fra andre og aldrig kørte fast. men jeg er da ked af at det åbenbart virker som om jeg bare beder jer om at gøre tingene for mig, og det vil jeg da have i tankerne næste gang jeg har brug for hjælp, om det nu er en god ide at spørge jer.
Jeg vil gerne have rigtig god tid til at undersøge de ledetråde i er kommet med for de her ting kræver lidt mere en 5 min her og der og det har jeg simpelthen ikke haft de sidste par dage.
Men jeg skal da helt sikkert nok tænke mig om inden jeg opretter en tråd en anden gang især hvis det handler om ting jeg "burde" kunne finde frem selv.
Tak for jeres ekspertise inden nu, jeg vil undersøge de ting i er kommet med.
Hilsen Luther

Hans Poulsen



Hej Bettina

Et par løsrevne citater fra dine indlæg illustrerer ret godt, at du ikke har de optimale forhold til at forske - og mine ord betød såmænd kun:

Tag den fornødne tid. Kilderne løber ingen steder. Nyd at finde svarene selv, og bed ikke om flere data ad gangen, end du kan sætte til livs.

"Jeg er på vej ud af døren men kigger herind til aften. Synes bare lige i skulle vide at jeg sætter stor pris på alt jeres hjælp".

"Jeg vil gerne have rigtig god tid til at undersøge de ledetråde i er kommet med for de her ting kræver lidt mere en 5 min her og der og det har jeg simpelthen ikke haft de sidste par dage".

Du er gået i gang med en herlig interesse, der vil fylde god op i dit liv de næste 75 år, og det skal du se frem til.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag