Jeg søger Frits Kristiansen født i Åsum d. 10. august 1832

Startet af Birthe Trædholm, 10 Okt 2011 - 07:15

Forrige emne - Næste emne

Birthe Trædholm

Hej
Jeg søger Frits Kristiansen:Født d. 10. august 1832 og døbt d. 14. oktober 1832 i Agedrup.
Forældre Boelsmand Christian Hansen og hustru Anne Margrethe Jørgensdatter i Lundstedet betegnelse for Lille Lundsgård i Bullerup.
Faddere: Anne Marie Larsen, Husmand Lars Pedersens datter, Anne Marie Poulsdatter, Gdr. Hans Ludvig Jensens hustru, Sognefoged Lars Knudsen, Boelsmand Christian Larsen, Husmand Lars Rasmussen alle af Åsum.
FT 1840 Aasum, Aasum by, en gård, 40.
Var Frits og søsteren Maren Chatrine hos farbroderen Rasmus Hansen Gårdmand og sognefoged.

Fritz er konfirmeret i 1846. Frits er tjenestekarl hos Gårdmand Rasmus Hansen og Maren Kirstine Walter Aasum by, Frits er da 13 år,
Derefter kan jeg ikke finde ham, er der nogen der kan hjælpe mig videre??????
Venlig hilsen
Birthe Trædholm
5591

Hans Poulsen



Hej Birthe

Du er ny i DIS-grupperne. Velkommen!

Din allerbedste ven i nøden er et stednavneregister, da vore vigtigste kilder - kirkebog og folketælling - bygger på tredelingen: amt, herred og sogn.

KRABSEN er et yderst pålideligt stednavneregister, men der er flere andre. KRABSEN finder du her:

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/

Oppe i venstre hjørne står *stednavn*. Tryk dér og udfyld den tomme rubrik, der da dukker op.

Derefter kan du aflæse sogn, herred og amt, og de tre elementer bør du medtage, når du beder om hjælp i DIS-grupperne.

Hvor ligger Agerup og Bullerup? På Fanø, Bornholm eller et helt tredje og fjerde sted?

Husk også at opgive *opslagsnummeret*, når du refererer til data, du allerde har fundet, men søger uddybet.

Hvis du henviser til en folketælling, fx ft. 1840, er det en god idé at medtage tællingen for den konkrete person/familie i dit indlæg.

Nok en gang: Velkommen.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Alice Oppenheim

Lige præcis!

Her er FT-1840:

Odense, Aasum, Aasum, Aasum bye, En gaard, 40, FT-1840, B5511 
Rasmus Hansen 35  Ugift  Eier af gaarden og sognefoged 
Hans Hansen 30  Ugift  Hans broder 
Else Marie Hansdatter 23  Ugift  Hans søstre 
Christiane Hansdatter 21  Ugift  Hans søstre 
Maren Chat. Christiansdatter 10  Ugift  Hans pleiebørn 
Frits Christiansen 8  Ugift  Hans pleiebørn
 
[...]


0g 1845:

Odense, Aasum, Aasum, Aasum Bye, En gaard, 30, FT-1845, B5843 
Rasmus Hansen 40  Gift  Gaardmand Her i sognet
Maren Kirst. Walther 29  Gift  Hans kone Her i sognet
Hans Christ. Rasmussen 3  -  Deres søn Her i sognet
Hans Hansen 35  Ugift  Huusfaders broder, tjenende Her i sognet
Hans Christiansen 21  Ugift  Deres tjenestefolk Her i sognet
[...]
Frits Christiansen 13  -  Deres tjenestefolk Her i sognet
[...]

— FRITZ optræder ikke umiddelbart i FT-1850 for sognet. Er afgangslisten tjekket? Aftjener han værnepligt? Kommer han tilbage til sognet?

Alice Oppenheim

Født d. 10. august 1832 og døbt d. 14. oktober 1832 i Agedrup.

— Hvordan hænger det sammen med, at Præsti skriver i Åsum KB, at han er "døbt i Kirken" (Åsum Kirke)..? (Åsum KB 1813-1850; opslag 12)

Hans Peter Christiansen

#4
Tager han plejefaderens efternavn - eller faderens?


Navn: Frits Hansen   Køn: M   Alder: 58   Civilstand: Gift
Erhverv: Husmand   Fødested: Aasum Odense

Kilde: FT-1890  Amt: Odense   Herred: Odense   Sogn: Brylle   Stednavn: Stærmose
Husstands-/familienr: 2   Indtastningsnr: C6772   Løbenr.: 1078
 
   
   
Navn: Frits Hansen   Køn: M   Alder: 47   Civilstand: Gift
Fødested: Aasum, Odense Amt

Kilde: FT-1880  Amt: Odense   Herred: Odense   Sogn: Sankt Hans Landsogn   Stednavn: Lille Kræmmermark, St. Hans Landsogn
Matr.nr/adresse: matr. no hus, Christineslyst   Husstands-/familienr: 2   Indtastningsnr: B0225   Løbenr.: 263
 
   
   
Navn: Frits Hansen   Køn: M   Alder: 37   Civilstand: Gift
Erhverv: Gartner   Fødested: Aasum Sogn, Odense Amt

Kilde: FT-1870  Amt: Odense   Herred: Odense   Sogn: Odense Købstad   Stednavn: Slotsgade
Matr.nr/adresse: 24, Forhuus   Husstands-/familienr: 3472   Indtastningsnr: D4595   Løbenr.: 12465
Kommentarer: Ejer huset
 
   
 
Navn: Fritz Hansen   Køn: M   Alder: 28   Civilstand: Ugift
Fødested: Aasum, Odense Amt

Kilde: FT-1860  Amt: Odense   Herred: Odense   Sogn: Odense Købstad   Stednavn: Odense Kjøbstad
Matr.nr/adresse: Slotsgade 24, forhuus ?? etage   Husstands-/familienr: 1   Indtastningsnr: B0289   Løbenr.: 10138
 
   
 
 
Navn: Fritz Hansen   Alder: 18   Civilstand: Ugift
Erhverv: -   Fødested: Aasum

Kilde: FT-1850  Amt: Odense   Herred: Odense   Sogn: Odense Købstad   Stednavn: Odense Kiøbstad
Matr.nr/adresse: Windegade no 506   Indtastningsnr: B5984   Løbenr.: 6560
 
   
 
   
 
Mvh HP

Alice Oppenheim

#5
Nu er han jo nok fundet :)

En god idé vil være at tjekke hans vielse!

FRITS CHRISTIANSEN HANSEN  
Father:  CHRISTIAN HANSEN  
Spouse:  MAREN BERG  
 Marriage:  27 MAY 1857   Sankt Hans, Odense


Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kjøbstad, Slotsgade 24, forhuus ?? etage, 1, FT-1860, B0289
Hans Christian Hansen 53  Ugift gartner, huusfader  Odense
Karen Hansen 75  Enke(mand) huusfaderens moder, forsørges af ham  Brenderup Bye og sogn, Odense Amt
Fritz Hansen 28  Ugift* gartner, huusfaderens pleiesøn og medhjælper  Aasum, Odense Amt
Maren Berg 33  Gift nys??s kone, besørger huusholdningen  Morud Mølle, Wigerslev sogn, Odense Amt
Hans Christian Jørgensen 20  Ugift tjenestekarl  Eibye, Frue sogn, Odense Amt
Andrea Felthein 17  Ugift tjenestepige  Kjerteminde
Metea Marie Thora Thalia Hansen 15  Ugift gartner H. Hansens datter (i Nyborg)  Harritzlevgaard, Odense Amt

* klart en fejl!

Odense, Odense, Odense Købstad, Slotsgade, 24, Forhuus, 3472, FT-1870, D4595
Frits Hansen 37  Gift Huusfader Gartner Aasum Sogn, Odense Amt
Maren Hansen født Berg 42  Gift Huusmoder  Vigerslev Sogn, Odense Amt
Karen Berg født Rasmussen 76  Enke Slægtning  Steenløse Sogn, Odense Amt
Nielsine Christine Hansen 3  Ugift Slægtning  Middelfart
Hans Frederik Bøje 12  Ugift Logerende  Vigerslev Sogn, Odense Amt



En anden god idé ville have været, at undersøge hans netværk... (står han fx senere i livet fadder ved en nevø eller nieces dåb?) .... Søsteren, MAREN CATHRINE, tager i 1845 til Bullerup (Åsum KB 1831-55; opslag 141)

Birthe Trædholm

Hej og tusind tak, det kan godt være der lige sneg sig et par fejl ind i morges, beklager, hvilken kreativitet, Jeg har kigget efter ham meget længe. Nu mangler jeg kun broderen Johan født samme sted Åsum, Odense Amt, Ifølge afgangsliste rejser han til Odense, et vidt begreb i 1852.

Johan Kristiansen
Født d. 10. april og døbt d. 8. juni 1834 i Kirken.
Forældre Boelsmand Christian Hansen og hustru Anne Margrethe Jørgensdatter i Lille Lundsgård, Lunden, Bullerup.
Faddere: Brændevinsbrænder Christian Pedersens hustru i Sophie Wilmans i Odense, Boelsmand Christian Larsens hustru Anne Maria Hansdatter i Åsum, Husmand Hans Ludvig Jensen, Hans Jørgen og Lars Knudsen i Åsum.
Vac. 4. juli 1834 af Buchholtz læge i Odense.
Johan konfirmeret i 1848, hans karakterer er god og meget god. Johan står på afgangsliste Aasum, Odense 1831- 1855, 1851,  født 10-4-1834, fra moderen Gdm. Christian Hansens enke i Lunden til Odense.
Når I nu så let kunne vriste det frem, ville det volde besvær, at finde ham Johan for mig også. Det ville jeg blive jublende glad over hvis I ville.
Venlig hilsen
Birthe Trædholm
5591

Hans Peter Christiansen

#7
Hej Birthe.

Han er taget til Århus:

Aarhus, Hads, Gylling, Gylling Sogn, 5 Et Huus, 5, FT-1880, C6445
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:

Johan Christiansen   45    Gift   Husfader, Gartner      Aasum Sogn, Odense Sogn
Caroline Poulsen   54    Gift   Hans Hustru      Grenaa
Caroline Christine Christiansen   12    Ugift   Hans Datter      Gylling Sogn, Aarhus Amt
Christian Meier   46    Gift   Husfader, Fisker      Lippe Detmold??
Dorthea Jensen   45    Gift   deres Børn      Onsbierg Sogn, Samsø
Adolf Meier   14    Ugift   deres Børn      Besser Sogn, Samsø
Lovise Meier   8    Ugift   deres Børn      Besser Sogn, Samsø
Carl Meier   4    Ugift   deres Børn      Malling Sogn, Aarhus Amt
Mvh HP

Birthe Trædholm

Hej
Søsteren Maren Cathrine Kristiansen giftede sig med mormon prædikanten fra Trøstrup Jens Hansen udvandrede til Utah 1854, hun havde en søn født i Åsum og fik barn nr. 2 i Liverpool da ældste søn døde, Joseph Hansen Blev voksen og han fik 13 medmødre og et stort antal "søskende", Maren Cathrine Kristiansen døde Out on plains.
Margit Egdal på nordfyn har skrevet noget om Jens Hansens familie, onklen på Sverup Mølle . Jens Hansen er født i Otterup d. 13. oktober 1823 og døbt d. 23. november 1823.
Jens døde d. 28. juni 1897 i Spanish Fork, Utah, Ut.

Jens Hansens forældre emigrerede i 1853, Jens Hansens mor Maren Kerstine Pedersdatter, hun døde da de var på havet nær Amerika, hun blev begravet på en lille ø, ud for kysten.
Jens Hansens far Hans Jørgensen døde 19. marts 1878 i Logan, Cache i Utah.
Maren Chatrine og Jens blev viet i Korup Kirke d. 25. marts 1853.
Desværre er der ingen af de 2 Frits og Johan som står faddere hos deres søskendes børn eller omvendt. jeg har alle deres søskende osv. det er de sidste to jeg mangler, disse 2 har drillet mig længe, det kan jo være johan Kristiansen også har skiftet navn????.
venlig hilsen
Birthe Trædholm
5591

Birthe Trædholm

Hejsa Vores indlæg må lige have krydset hinanden, Det er bare fantastisk at få fyldt huller ud i min mindebog, når bogen er færdig vil den komme ud på Åsum lokalhistoriske arkiv, Det vil nok tage noget tid endnu måske 1-2 år.
Sikke et godt forum, tænk sig at nogle er så venlige at hjælpe en når det kniber, endnu engang tusind tak fordi I ville hjælpe mig med min slægt, jeg er utrolig taknemmelig.
venlig hilsen
Birthe Trædholm
5591

Hans Peter Christiansen

#10
Hej igen.

Du finder også Johan i FT på AO Århus-Gylling 1870 opslag 23, med 4 børn.
Mvh HP

Hans Peter Christiansen

#11
Og igen.

Her er der gået noget forkert af fødesognet:

aarhus, Hads, Gylling, Gyllingnæs, Et Huus, 6, FT-1860, b8280
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:

Peder Madsen   41    Gift   Fisker, Huusfader      Faberg Sogn, Ringkjøbing Amt
Johanne Madsdatter   37    Gift   hans Kone      Engberg S., [Ringkjøbing] Amt
Mads Pedersen   9    Ugift   deres Søn      Harboøre S., [Ringkjøbing] Amt
Johan Christiansen   26    Gift   Gartner, Huusfader      Lundsgaard, Svendborg Amt
Caroline Kirstine f. Poulsen   35    Gift   hans Kone      Grenaa
Christiane Andersen   6    Ugift   [deres datter]      [Grenaa]
Therese Christiansen   2    Ugift   [deres datter]      Odense
Mvh HP

Birthe Trædholm

hej
Dejligt at få hjælp, så må jeg igang med at læse deres vielser og deres børns dåb osv.
det er bare noget der letter mit arbejde, jeg havde slet ikke tænkt han kunne være taget til Jylland, men når søsteren kunne tage til Utah så....
venlig hilsen
Birthe Trædholm
5591
;D