Sidder fast i Egelund Hansen slægten

Startet af Mette Egelund Poulsen, 08 Okt 2011 - 16:18

Forrige emne - Næste emne

Mette Egelund Poulsen

God dag!

Jeg har en del familiemedlemmer der spørger om jeg i min slægtsforskning kan finde ud af hvor vores mellemnavn Egelund stammer fra.
Jeg har dog ikke kunne komme særligt langt.
Min farfar har mellemnavnet Egelund fra hans mor Else Margrethe Egelund Rasmussen (Født Hansen) Hun er iflg. min farfar født 25.december 1910.
Han mener hun er fra Søllinge som ligger ca. 6 km fra Ryslinge på Fyn. Jeg har forgæves ledt efter giftermålet mellem hende og min farfars far Morten Emil Rasmussen(født i Uggerløse, Frederiksborg amt)og ikke mindst hendes dåb.
Morten Emil's aner har jeg ingen problemer med.
Men Else Margrethe sørgede for at familien blev meldt ud af folkekirken og ind i frimenighedens kirke i Ryslinge da de blev gift. Så efter en snak med Odense landsarkiv(som ikke havde oplysninger til mig) ser det ud til at jeg skal kontakte Nazareth kirken i Ryslinge og håbe at de har et arkiv med de gamle kirkebøger.

Jeg vil dog mægtig gerne høre om der er nogen derude der ved om der har været en gård eller lign. i det område som hed Egelund? og nogen som måske endda kender til slægten Egelund på fyn?

På forhånd mange tak

Mvh
Mette Egelund Poulsen

Mette R Francke

Hei

Har du sett etter barnas dåp ?

Kanskje du der vil finne en ut hvor de er viet .

Mette
Mette R Francke

Mette Egelund Poulsen

Hej Mette

Min farfar og hans søskende blev døbt i frimenighedskirken i Ryslinge.
Ved ikke om min farfar stadig har sin dåbsattest liggende.

Jeg har heller ikke kunne finde hende i folketællingerne hvor hun jo burde være uanset hvilken menighed hun hørte til. Jeg har kun fundet Morten Emil i ft inden han blev gift med Else Margrethe.

Mvh
Mette

Inge Hedal

Hej
Prøv dette link og skrive Egelund i søgefeltet: http://www.fynhistorie.dk/
Mvh. Inge

Alice Oppenheim

Hej Mette,

Prøv at være mere præcis. Du har øjensynligt nogle rigtig gode oplysninger, de skal bare sættes sammen :)

1) Jeg har kun fundet Morten Emil i ft inden han blev gift med Else Margrethe — OK! Hvor & Hvilken FT? Opslagsnummer, please :)

2) Min farfar og hans søskende blev døbt i frimenighedskirken i Ryslinge — Hvornår? Kan se af din tråd her: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=16590.0, at din Farfar er født 1929, right?

3) Familen skal vel være at finde i Ryslinge i FT-1930. Har du fundet dem hér?

Alice Oppenheim

#5
...Jeg browser lige gennem Ryslinge sogn i 1930 ... falder over stedt EGELUND og en MARTIN EGELUND øverst på opslag 102. Men om han nu er opkaldt efter stedet — eller stedet opkaldt efter ham — hmmmm, det ville være godt at vide !

— EGELUND må antages (også) at være et sted i Ryslinge — i hvert fald i 1930 :)

Tilføjet: Og i dag! Kig på et kort (evt http://historiskatlas.dk/Fyn). Du findet stedet mellem Ringe og Ryslinge ved det, der hedder "Egsmarken"... Man kan skifte kort og se, hvordan området har set ud tidligere. Gården/stedet er med langt tilbage, men er ikke navngivet på kortene (derfor kan det godt have haft et navn i folkemunde!) ... Det ligger ved en stor samling (ege?)træer !

Alice Oppenheim

Tilføjelse:

Den MARTIN EGELUND jeg omtalte i forrige indlæg er født på stedet og døbt i Ryslinge Kirke (Ryslinge KB 1892-1907; opslag 24) Hans Far er POUL Et-eller-andet EGELUND, der ses her i 1890:

Svendborg, Gudme, Ryslinge, Lørup By, Egelund, 1, FT-1890, C4705
Martin Poulsen 55  Gift Husfader Gaardejer Ryslinge
Maren Dorthea Kristensen 50  Gift Husmoder  Herringe
Jørgen Kristjan Poulsen Egelund 18  Ugift Søn  Ryslinge
Poul Antonius Poulsen Egelund 13  Ugift Søn  Ryslinge
Petrine Elise Simonsen 10  Ugift Plejedatter  Ringe Sogn


— Der er en god mulighed for, at dit EGELUND stammer herfra — bortset fra, at jeg ikke lige umiddelbart kan koble din ELSE MARGRETHE til denne familie ...?

Må jeg spørge, hvad din Farfar hedder?

Mette Egelund Poulsen

#7
Hej Alice

Jeg har lige brugt de sidste par timer på at lede ft igennem fra Ryslinge 1921+1925 og 1930
og har ikke kunne finde Morten Emil igen!! Er ellers sikker på at jeg fandt ham blandt nogle slægtninge, da han selv kommer fra Uggerløse! Ærgrer mig over at jeg ikke gemte det dengang jeg fandt det, for det plejer jeg ellers :-\
Men i 1930 burde familien jo have været der!!

Synes det er så fedt at du har fundet Egelund for mig! Det giver jo meget mening! og ja nu mangler jeg jo at forbinde min farfars mor med den familie der havde Egelund.Hvis altså navnet er derfra. Det er jo ikke sikkert at det har været hendes familie. Måske har hende eller nogen fra hendes familie tjent der eller lign
Min farfar hedder Helge Egelund Rasmussen født 22 oktober 1929.

Mette Egelund Poulsen

Citat fra: Inge Hedal Dato 08 Okt 2011 - 17:05
Hej
Prøv dette link og skrive Egelund i søgefeltet: http://www.fynhistorie.dk/
Mvh. Inge

Hej Inge

Tak for linket som bekræfter at der er en gård der hedder Egelund som ihvertfald eksisterede i 1872!!

Mvh
Mette

Mette Egelund Poulsen

Jubii! Jeg fandt Morten Emil Rasmussen i Søllinge 1925!
Se opsl.29 løbenummer 2

Kaare Grodal

Hej Mette

Har din farfar kendt sine mødrende bedsteforældre? Jeg har erfaring med at en forælder kan få akut hukommelsetab, så børnene får forkerte oplysninge om bedsteforældrene.

Hvad lavede Morten Emil, kan hans erhverv vise vejen til hvor familien var i FT 1930, når den ikke er at finde i Ryslinge og Søllinge.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Mette Egelund Poulsen

Citat fra: Kaare Grodal Dato 08 Okt 2011 - 22:34
Hej Mette

Har din farfar kendt sine mødrende bedsteforældre? Jeg har erfaring med at en forælder kan få akut hukommelsetab, så børnene får forkerte oplysninge om bedsteforældrene.
Ja det har jeg også erfaret. Men han er nu ikke i tvivl om at han blev døbt i Ryslinge :) Men ja det er da lidt underligt at jeg ikke kan finde min farfars mor nogen steder.

Hvad lavede Morten Emil, kan hans erhverv vise vejen til hvor familien var i FT 1930, når den ikke er at finde i Ryslinge og Søllinge.
Morten Emil var landmand men var i 1925 tjenestekarl hos en anden familien Rasmussen i Søllinge. Selv kom han fra Uggerløse på sjælland. Men de kan jo godt have flyttet et andet sted hen end lige Søllinge eller Ryslinge

Kaare Grodal

#12
Hej Mette

Morten Emil med familie er på ops 37 i Sønder Højerup, Vindinge, Svendborg, hvor han er murerarbejdsmand, og mon ikke de bor hos hans svigerforældre.

Hej igen, du finder Else Margrethe født i Sønder Højerup kirkebog 1892-1912 ops 93. Lillesøster Grethe Egelund erses født i næste kirkebog ops 56.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Kaare Grodal

Hej igen

Forbindelsen mellem Alices' Marin Poulsen og Else Margrethe har vi her:

Svendborg, Gudme, Ryslinge, Lørup By, en gaard, 99, FT-1850, B0057
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Poul Rasmussen 50  Gift   Espe sogn, Svendborg Amt
Karen Jørgensdatter 48  Gift   Ringe sogn, Svendborg Amt
Maren Poulsen 25  Ugift   do [Ringe sogn, Svendborg Amt]
Martin Poulsen 16  Ugift   heri sognet [Ryslinge]
Mette Poulsen 13  Ugift   do [Ryslinge]
Ane Poulsen 7  Ugift   do [Ryslinge]
Caroline Poulsen 4  Ugift   do [Ryslinge]
Lars Poulsen 1  Ugift   do [Ryslinge]

Caroline Poulsen er Else Margrethes mormor
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Mette Egelund Poulsen

Hej Kaare!

Du er fantastisk!!! Tak TAK!!! ;D

Kaare Grodal

Hej Mette

I FT 1930, Ryslinge ops 107, eller der omkring er der en Martin Egelund på gården Egelund, f. 1899. Det er nok Martin Poulsens barnebarn, som har overtaget slægtsgården. Hvis teorien holder vand, er det blot at finde matr. nr. på gården, f. eks fra FT 1901, så kan den nutidige postadresse findes, og du kan invitere familien til Ryslinge og vise dem, hvor navnet Egelund stammer fra.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Mette Egelund Poulsen

Hej Kaare

Ja jeg har efter lidt eftersøgning fundet frem til adressen og har set gården på google map:-)
Ham der bor der nu er faktisk en direkte efterkommer af Poul Rasmussen:-)

Endnu engang tak for hjælpen!

Mvh
Mette

Alice Oppenheim

#17
Det er jo en fornøjelse, når en tråd ender sådan som denne :)

Du kan se i Kirkebogen for Sønder Højrup, at allerede ELSE MARGRETHE blev døbt af Valgmenighedspræsten, der iøvrigt var KARL POULSEN (Birkedals afløser) — bror til Højskoleforstander i Ryslinge (HARALD) ALFRED POULSEN. Stærke, karamatiske folk på egnen!

Du kan også se, at hun ikke er døbt EGELUND — og at hendes Mor heller ikke kaldes EGELUND. Sådan kan et navn godt springe et par generationer over, og alligevel komme til ære & værdighed :)

Jeg kender ikke stedet Egelund, men jeg har i et tidl. liv arbejdet på Ryslinge Friskole, der ligger tæt derpå. Jeg kan absolut anbefale en tur dertil !

Mette Egelund Poulsen

Hej Alice

Nej hun blev åbenbart ikke døbt Egelund som først antaget. Min farfar har også bare sagt at han havde fået Egelund af hende og det betyder jo ikke at hun bar navnet ;)

Lyder som nogle spændende brødre :)Kan være man skal undersøge dem nærmere en dag.
Tak for den ekstra information ;)

Jeg skal helt klart til Ryslinge og forhåbentlig kan jeg få lov til at se slægtsgården.
Måske vil mine bedsteforældre en tur med derover. De er godt ved at være gamle, men min farfar kan jo måske overtales når det nu drejer sig om hans barndomsby og som tidl. landmand er Egelund nok ikke helt uinteressant for ham ;D

Mvh
Mette
Ps. Jeg tror faktisk at min farfar gik på Ryslinge friskole ;)

Inge Hedal

Hej Mette
Her er et link til Ryslinge frimenighed, hvor du kan læse om menighedens historie, der også omhandler den tid, da Else Margrethe levede: http://www.ryslingefrimenighed.dk/default.asp?PageID=baggrund&SubpageID=historie
Rigtig god tur!
Mvh. Inge

Hanne Bjørn

#20
hej Mette
Jeg havde desværre ikke set dit indlæg. I U.S.A. er der nogle efterkommere efter Carolines storesøster Ane, som er gift ind i min Bjørne-familie derovre. Så derfor har jeg været på besøg på gården sammen med dem. Sidst var i juni måned.
Familien har billeder af Carolines forældre og et minde fra deres guldbryllup i 1874.
Vi var også ved Nazaret kirken for ham, der rejser til Amerika, er konfirmeret der. Der er 2 forskellige menigheder, som bruger Nazaretkirken. Den ene må have kirkebøger i Odense for eller ville jeg ikke have set den konfirmation.
hilsen
Hanne Bjørn

Lise Østerberg Bahr

#21
Hej Hanne Bjørn.

Hans Poulsen havde for nogen tid siden et indlæg omkring "navnedrejninger" men da kunne jeg ikke tilføje mine iagttagelser på området, var ikke tilmeldt dette forum.

Eksempler: Foss, Fos, Voss, Vos..... Voigt/Foigt/ ....Vogt/Fogt/ .....Berg/Bjerg,.........Skov/Wald/Forrest.........Sø/See ...videre oversættelser som f.eks.  Bakke/Hill/Høj ...apropos mit sidste indlæg på Dis Forum - ved Grøn/Grønvold/Grønwald/...hvor man kunne tilføje det tyske Grün...

Bjørn kan jo i USA bliver til BJORN men også (over tid blive oversat til det mest anvendelige forståelige ved emigrationer o.l.) oversættes til Behr, som mit eget Bahr Bähr.

Jeg går ud fra at at når du nævner Bjørne-slægten ER dette allerede sket ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr


Jens Voigt

Så er vi jo i familie!

Egelund stammer fra Egelund gård.

Poul Rasmussen
# Born: 24 Nov 1800, Espe, Svendborg Amt
# Married 26 Nov 1824 to Karen Jørgensdatter
# Died: 30 Oct 1878, Lørup Mark, Ryslinge Sogn
# Occupation: Gårdmand

Døbt: 30 nov 1800 i Espe Kirke
Begravet 6 nov 1878 i Ryslinge.

Egelund opførtes på Egsager og Tornebjerg af Poul Rasmussen
fra Oregaard i Volstrup, idet denne købte disse agerskifter af
Niels Hansens søn, Rasmus Nielsen, da denne overtog Krogsgaar-
den og skilte sig af med de fjernt liggende agre. Poul Rasmussen,
kaldet Poul Tømmermand, var gift med , Karen Jørgensdatter.
Pouls, og deres efterkommere har stadig boet på Egelund, nemlig
Martin Poulsen, Poul Egelund og Martin Egelund, dennes brodér
J. M. Egelund, har Hjørnegaarden i Ryslinge.
(H M Henriksen: Ryslinge Sogn historie, Eget forlag 1955)

http://www.leidcker-voigt.com/37.html

Hanne Bjørn

Hej jens
Jeg kan se, at du heller ikke har Caroline med. Hende havde jeg også overset, da hun jo ikke er i FT 1845.
Det ældste barn Jørgen Poulsen var født 1822 før Poul og Karen er gift. Han skulle være død i 3 års krigen.
Måske skulle vi lige udveksle oplysninger. Jeg kan ikke lige huske om det er de samme billeder du har, som dem der hænger på Egelund. Jeg har aldrig fotograferet dem, det har jeg ladet Amerikanerne om.

Hej Lise
Min familie Bjørn i U.S.A. har heddet både Bjorn og Bear. Der er kun en efterkommer, som er døbt Bear, men hun er blevet gift til andet navn. Vi har stadig Bjorn derovre. Vores slægtstævne blev holdt i Smocky Mountains TN og nogle af Bjornene så rigtige Bjørne i skoven.
Men i dette indlæg er det konerne til 2 Bjorne, som er af Egelund familien.
hilsen
Hanne Bjørn

Lise Østerberg Bahr

Hej Hanne Björn.

OK, spændende og interessant, som jeg jo har haft i tankerne længe.

I vores Bahr er også Bähr, Behr, og jeg mener også de blev til Bear i USA - idet betydningen BJØRN jo så bliver oversat.

P.s. Jeg har set at Österberg - kommer fra det tyske Ost / Øst - kan blive og er blevet til det engelske Easterberg  dvs. en oversættelse af betydningen af navnet.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Jens Voigt

Helt sikkert Hanne.
Jeg har en hel del liggende på papir som min mormors lillebror har fundet frem. Det er ikke indtastet endnu, ved heller ikke hvornår jeg får det gjort  :-\.

Mette Egelund Poulsen

Citat fra: Hanne Bjørn Dato 31 Okt 2011 - 06:52
hej Mette
Jeg havde desværre ikke set dit indlæg. I U.S.A. er der nogle efterkommere efter Carolines storesøster Ane, som er gift ind i min Bjørne-familie derovre. Så derfor har jeg været på besøg på gården sammen med dem. Sidst var i juni måned.
Familien har billeder af Carolines forældre og et minde fra deres guldbryllup i 1874.
Vi var også ved Nazaret kirken for ham, der rejser til Amerika, er konfirmeret der. Der er 2 forskellige menigheder, som bruger Nazaretkirken. Den ene må have kirkebøger i Odense for eller ville jeg ikke have set den konfirmation.
hilsen
Hanne Bjørn

Hej Hanne

Jeg spurgte Odense for kirkebøger til frimenigheden. Men de havde kun fra valgmenigheden og den almindelige menighed. Jeg tror også først det er Else Margrethe (Carolines barnebarn)der meldte sig ind i frimenigheden da den blev dannet. Men ja jeg tror helt klart jeg finder de manglende oplysninger fra kirkebogen i Nazareth kirken. Jeg tror de har beholdt arkiverne. Så skal have kontaktet dem eller så må jeg besøge kirken når jeg engang skal besøge Egelund:-)

Lise Østerberg Bahr

Hvilken Vogt slægt stammer du så fra i Flensburg ?
MVh lise

Lise Østerberg Bahr

#28
SE OGSÅ LIGE PÅ DETTE:

Navnet EGELUND, og (Metaldrejer HOLGER NIELSENS maskinfabrik, Randers, og historien om pedalspanden VIPP hænger også sammen.

Her har der været lidt Østerberg-gren ind over - men jeg må - som sædvanlig - væbne mig med tålmodighed -omkring - hvordan dét hænger sammen - !

VOIGT fra Flensburg og EGELUND - Jacobsen ??

Måske lidt Bedstedsogn.dk historie ?
Måske også lidt:

www.Adelby.com
gå videre =...weiter zu den Daten....
om disse slægter .

MÅSKE NAVNET Magnussen/GROSSMAN/ og Gubi/ Olsen / Jacobsen - gemmer lidt mere omkring navnene også - det har også været et spørgsmål fra min side tidligere.

Omkring GUBI slægt er vi vidst i Arrild, nær den dansk/tyske grænse.

Rootsweb.ancestry.com kan du finde slægten via Jørgen Kristian Egelund, Poulsen, født 29. jul. 1871, Ryslinge, Danmark, død  11. apr. 1905.

Jeg modtager meget gerne feedback - hvis mine input´s kan/kunne bruges/anvendes. Tak.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#29
Hej igen Mette.

Jeg mener også at du kan finde dem på
www.broj.dk
ad.: Grosbøl Poulsen slægten m.fl.

Som sædvanlig, har jeg ingen nytte af disse oplysninger, jeg manger stadig de mellemliggende !
via Østerberg slægten i mit oldemor-led -  der (stadig) holder "kortene tæt til kroppen" !

Der er også Vosgerau på den sidstnævnte hjemmeside, hvor jeg ligeledes har nogle TOMME LINIER omkring SCHRØDER VOSGERAU slægt, fra Kaltenhof Gods, Dänischen Wold, Slesvig, og omkring Hjarup egnen.

Heinrich Claus Bahr, og Anna VOSGERAU.
Christian Bahr, Friederika Dorothea Cathrina WÖHLK FRA BLICKSTEDT, WULFSHAGEN Gods i Gettorf (vi er i 1837) dør i Vamdrup 20.4.1873.

og (Frederik Mortensen)

Sofie Dorthea Marie Bahr, født 17. 4.1859 i Hjarup ved Kolding, dør i Nyk MOrs i 1925.

Hvor er det ærgerligt, man ikke blot kan slå disse tyske registre op (selv).
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr