Søren Andersen Møller,ca.1680-1767, Gjern h. Skanderborg a.

Startet af Ellen Secher, 07 Okt 2011 - 16:23

Forrige emne - Næste emne

Ellen Secher

I min søgen efter oplysninger om min tip 3 oldefar - Søren Andersen Møller
fæster af Skannerup Mølle -  og senere af
en gård i Gjern by har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber at kunne få hjælp til at løse.

Gjern sogn, og herred, Skanderborg amt
Skannerup sogn, -----------
Låsby sogn, ------------

Søren Andersen Møller
gift 1710 med Helle Pedersdatter af Sminge
gift 2. gang 1716/1717 med Anne Sophie Lauridsdatter af Gjern.

Hvem var Søren Møller,
I  skifte efter Peder Jensen i Gjern. 5.7.1721 har jeg fundet nogle af hans søskende.
1. Jens Andersen i Skannerup
2. Maren Andersdatter død,
3. mosters mand, Rasmus Thomasen i Flensted,
Moster: -Låsby 1736 Torsdagen den 20 sept blev begravet Else Andersdatter Bonde ( Ras Thomasens K. af Flensted) i sit 60. aar  - Låsby .kb.ao.505
Else Andersdatter er den eneste jeg har fundet med navnet Bonde, er det tilfældigt – eller ?
Det er nogle indviklede familieforhold så vidt jeg kan se, Peder Jensens 1 ægteskab var med Søren Andersens søster Maren Andersdatter, hans seneste ægteskab var med Søren Andersens kones søster, noget rodet.
Skifte:
Peder Jensen i Gjern. 5.7.1721
E: Maren Lauridsdatter. LV: fader Laurids Sørensen sst, Jens Tullesen, der ægter. Første ægteskab med Maren Andersdatter. B: Jens 14, Christence 11. FM: farbroder Rasmus Jensen sst, morbroder Søren Andersen sst, morbroder Jens Andersen i Skannerup, mosters mand Rasmus Thomsen i Flensted.



Anne Sophie Lauridsdatter
af Gjern, - hvilket er et spørgsmål, idet hverken Anne Sophie eller hendes 2 kendte søskende Henrich og Maren er døbt i Gjern sogn, men er bosat der sammen med forældrene Anne Sørensdatter og Laurits Sørensen Smed.
Jeg har en mistanke om at enten Anne eller måske mest Laurits har forbindelse til herredsfogeden i Gjern, bosat på Kalbygaard, Henrik Lauritsen gift med Maren Rasmusdatter.

Skanderborg Rytterdistrikt. Skifteuddrag 20.3.1737- kilde, Brejl
Kirsten Sørensdatter i Tovstrup
E: Anders Jensen. A: søster Anne Sørensdatter enke efter Claus Knudsen i Farre, nu i Gjern, søster Maren Sørensdatter, død, søster Anne Sørensdatter var g.m. Laurids Sørensen smed i Gjern, død. B: Henrik i Truust, Anne Sofie g.m. Søren Møller i Gjern, Maren g.m. Jens Tullesen i Iller.


Forvirrende, ja- men jeg håber på hjælp.

Mvh Ellen