Dåb i AO, Præstø, Hammer, Sværdborg, 1838-1857, opslag 79, nr. 16.

Startet af Maria Augusta Steen Størner, 26 Sep 2011 - 10:20

Forrige emne - Næste emne

Maria Augusta Steen Størner

AO Præstø, Hammer, Sværdborg, 1838-1857, opslag 79, nr. 16

Har meget brug for hjælp til tydning af dåb., specielt præstens bemærkninger.

Jeg har selv fået det til:
Johanne Frederikke Katrine Lakier f. 31.07.1857, datter af Skolelærer Alex Valdemar Lakier og Kirstine Christensen.
Men bemærkningen kan jeg desværre ikke selv tyde.

Jeg er kommet frem til, at det måske drejer sig om en senere adoption, da Johanne Frederikke Kathrine Lakier, i forbindelse med senere folketællinger og hendes barns dåb. står registreret som:
Johanne Frederikke Katrine Kuhlmann, datter af Præst Carl Hermand Gustav Alexis Kuhlmann og Hustru Elisabeth Kirstine Kuhlmann f. Bøtcher.

Håber meget der er nogle der kan hjælpe, da jeg tror præstens bemærkning er vejen videre.

Vh. Maria Augusta.



Lis B. Jensen

#1
Hej
Jeg læser det jeg kan således:
Adopteret af ?? for Nordby
?? i Fanø?? Amt Ka??
Gas?? peder Ko?? og Hustru
Elisabeth Kuhlmann??, født Bøtker?? , ??
?? ?? efterKgl bevilling af ??protokol ??
agter og ?? == og ?? ?? og
alt i alt Mester??, ?? findes ??
og ?? ?? efter, ?? efter ??
??

Gad vide om bedsteforældrene adopterer barnet?
Ikke så nem - men håber du forstår noget af det og avt selv kan tilføje lidt og forhåbentlig med hjælp fra flere.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Line Thorngaard

#2
Hej,

Forslag til de første linier:

Adopteret af Sogneprst. for Nordby
Menighed paa Fanø, Carl Hx
Gx x Kuhlmann og Hustru
Elisabeth Kirstine, født Bøtcker? x
....

Hvis du googler navnene Carl Herman Gustav Alexis Kuhlmann og Elisabeth Kirstine Bøtcher,
kommer der nogle oplysninger om dem.

Venlig hilsen
Line Thorngaard

Maria Augusta Steen Størner

Tusind tak for de hurtige svar.

Ja, det første stykke stemmer godt overens med andre oplysninger, ved fra nettet at Carl Herman Gustav Alexis Kuhlmann, var præst i Nordby på Fanø fra 1858-1867. Samt at Carl H. G. A. Kuhlmann og hustru Elisabeth Kirstine Kuhlmann f. Bøtcher, senere havde nogle plejebørn udover Johanne Frederikke Katrine, som står nævnt som deres datter.

Men jeg tror vidst, at jeg på stamtræet kan skrive Carl og Elisabeth på som adoptivforældre.   

Vil dog meget gerne vide noget om datoen for adoptionen, samt grunden til denne. Da jeg ikke helt kan se sammenhængen mellem Præst Carl + hustru Elisabeth og Skolelærer Alex Valdemar Lakier + Kirstine Christensen.

Venlig hilsen
Maria Augusta

Line Thorngaard

Hej,

Forslag til lidt mere af teksten:

.....født Bøtcker?, x
x efter Kgl. Bevilling af 16 April 1862 x
x x x x x x et og
Alt i alle Maader, x x x x
x x x x x, x efter x
x

Venlig hilsen
Line Thorngaard

Lars Skovvang Larsen

Hej Maria.

Jeg har søgt lidt på Kuhlmann + Fanø.
På følgende side er Kuhlamann og i aller sidste afsnit hans steddatter kort omtalt: http://www.mitfanoe.dk/TEMA/Artikler/Fanoe%20omkring%201850.htm

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Hanne Thøgersen

Jeg har fundet dette i en googling og kan ikke se, hvor gammelt det er - men jeg kan fortælle, at Johanne Frederikke Chathrine ved FT 1880 er 22 år og noteret som datter af præsten i Borbjerg, Ringkøbing amt  Carl Herman Gustav Alexis Kuhlman og hans hustru Elisabeth Kirstine Bøtcher (opslag 52) - mere om disse vil kunne ses på min hjemmeside efter næste opdatering (www.hannet.dk)
hannet.dk
hjemmeside med min slægtsforskning