Hvem er Hans (Vestrup) Christensen & Maren Lauridsdatter?

Startet af Inger Lise Jensen Daugbjerg, 24 Sep 2011 - 15:33

Forrige emne - Næste emne

Inger Lise Jensen Daugbjerg

Hej - hvem kan hjælpe? :)

Ovennævnte par fremgår af folketællingen af 1801 i Mønsted sogn opslag 7 (Rosborg gård mark) som forældre og svigerforældre til Maren Madsdatter og Hans Dicksen. Af kirkebogen  for Mønsted sogn fremgår det, at Maren Lauridsdatter kommer fra Langskov, og det vides at hun blev gift med Mads Christensen  Vestrup 1799 - andet ægteskab for dem begge.
Hvor er de født, og hvem var de gift med førstre gang?
Jeg har i kirkebogen for Langskov sogn i 1748 opslag 13 fundet en Maren  (måske Lauridsdatter) Er det mon min Maren? Jeg kan ikke finde hendes konfirmation - ej heller om hun og hvornår hun er fraflyttet sognet.
Mads kommer fra Haderup sogn, men jeg har ikke fundet hans fødsel.

Venlig hilsen

Inger  Jensen

inka@c.dk
Inger Lise Daugbjerg Jensen, Haslev
inka@c.dk

Ruth Steenberg Rasmussen

Hej
OBS din overskrift

jeg går ud fra, at det er denne familie:

Viborg, Fjends, Mønsted, Huse på Rosborggårds mark, , 54, FT-1801, B8066
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mads Chrestensen 69  Gift Mand Husmand med jord 
Maren Laustdatter 53  Gift Hans kone   
Maren Madsdatter 23  Ugift Hans datter   
Hans Dichsen 35  Ugift Fra Tydsk Holstein Inderste og kaster grøfter om sommeren

mvh
Ruth

Ruth Steenberg Rasmussen

Maren Madsdatter er hans datter af 1. ægteskab, så i første omgang er hendes dåb, du bør lede efter.

Både Maren Madsdatter og Hans Dichsen er ugifte!

mvh
Ruth

Arne Feldborg

Citat fra: Inger-Lise Daugbjerg Jensen Dato 24 Sep 2011 - 15:33
fremgår det, at Maren Lauridsdatter kommer fra Langskov, og det vides at hun blev gift med Mads Christensen  Vestrup 1799 - andet ægteskab for dem begge.
Hvad er kilden til den oplysning.?

Hvis Mads kommer fra Haderup vil jeg tro det skal være Vistorp og ikke Vestrup.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Ruth Steenberg Rasmussen

Hej
Jeg må give Inger-Lise ret i, at der flere steder står Vestrup, hvor det så en har ligget i Haderup.

Hermed svar på din mail:
Af FT 1801 i Mønsted fremgår det, at Mads Chrestensen er i 2. ægteskab. Da du har hans vielse til hans 2. kone Maren Laustdatter efter Maren fødsel, ja så må Johanne Nielsdatter nødvendigvis være hans 1.
Du har også hendes død i 1786 i Haderup. 

Ang. Maren og Anna Marias bror Niels, så tror jeg, at det er ham, der er byens Hyrdedreng. Han dør i 1787 i Haderup og bliver begravet den 5. april - se opslag 142. Det passer også med, at han ikke er med i FT 1787, som er fra 1. juli.

I en mail spørger du om kirkegangskoner - det kaldes konerne, når de er i kirke 1. gang efter en fødsel.
Andre steder skriver præsten, at konen blev introduceret.

Ang. Maren Malene er det der undrer mig mest, dels at Malene ikke er nævnt ved dåben, men med faderen i FT 1801 og hans vielse i Mønsted i 1799, kan der ikke være tvivl om, at hun er hans datter.

mvh
Ruth

Arne Feldborg

Citat fra: Ruth Steenberg Rasmussen Dato 01 Okt 2011 - 16:58
Jeg må give Inger-Lise ret i, at der flere steder står Vestrup, hvor det så en har ligget i Haderup.
Ja, efter at jeg havde fundet hans vielse måtte jeg også konstatere det. Jeg tror ikke det er noget han har med fra Haderup. Men vi mangler at få oplyst kilden til at skulle komme fra Haderup for at kunne grave dybere i det.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Ruth Steenberg Rasmussen

Hej Arne
Det der peger til Haderup og en senere flytning til Daugbjerg/Mønsted er flere oplysninger:
1. FT i 1850 Maren Malene født i Haderup - (i FT 1845 står Sahl, men her har hun ikke være til at finde - skriften i bogen er meget utydelig)
2. I Haderup er der en Mads Christensen af Vestrup, der får børn i Niels i 1776 opslag 58, Maren i 1777 opslag 60 og Anne Marie i 1782, opslag 67
3. Ingen af pigerne er til at finde som konfirmerede i Haderup, derimod er Anne Marie's til at finde i Daugbjerg i 1798, hvor hun betegnes Anne Marie Vestrup, Daugbjerg, Mønsted, Smollerup 1742-1810 opslag 98 (Niels, mener jeg som tidligere nævnt, er død i 1787 i Haderup).

(obs. Der er en Mads Christensen mere i Haderup, men han er yngre og kaldes desuden Mads Christensen Knudsgaard af Egelund, han bliver også gift med en Johanne Nielsdatter, men først i 1787 - opslag 15.)

mvh
Ruth


Arne Feldborg

Det du nu oplyser giver det en lidt anden drejning. De opslag du nævner siger alle Viftrup (i nogle tilfælde stavet Veftrup). Det er et kendt stednavn, og det må så være det der i Mønsted er blevet til Vestrup.

Udover de nævnte får Mads Christensen også en søn Christen begravet i 1776. Og i 1786 ses Mads Viftrups datter Christiane som fadder i Haderup. Hun må jo så være af første ægteskab og født før ca. 1770.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Inger Lise Jensen Daugbjerg

 :DHej Arne.
Nu håber jeg, at jeg gør det rigtige. Du spørger hvorfra jeg ved at Mads Christensen Vestrup kommer fra Haderup. Jeg kan svare flg.af Folketælling 1845 fremgår, at Maren Malene Madsdatter er født i Sahl sogn, Ringkøbing amt. Af folketælling 1850 oplyses Haderup sogn,Ringkøbing amt som hendes fødesogn, Jeg mener også, det er tilfældet i folketælling 1855, men den er svær at læse, og her står der Viborg amt, ikke Ringkøbing. Af folketælling 1801 fremgår det at hendes fars navn er Mads Chrestensen.
Således skriver en arkivar fra Viborg Landsarkiv til mig. Opslagene er  i
flg.Kirkebogen for Mønsted sogn(for at vise at Maren Madsdatter også hedder Malene)nr. 360 og opslag 273.
Jeg fulgte så sporene og fandt Maren Madsdatter i Haderup ,født i 1777, fandt hendes brødre og en søster Anne Marie. Anne Marie var i folketælling 1787 5 år gammel, og Maren Madsdatter var hyrdepige hos Anders Nielsen Westrupgård, opslag nr 3 i FT. 1787.
Anne Marie og Mads Christensen fandt jeg i Hagbroegaard og i opslag 3.
Jeg ved ikke om dette er skrevet tydeligt nok, det håber jeg.
Endnu en gang tak for hjælpen.
Inger Lise Daugbjerg Jensen.
PS. Jeg forsker i slægten Daugbjerg, da min mor, der nu er død, fortalte at vi stammer derfra.
Inger Lise Daugbjerg Jensen, Haslev
inka@c.dk

Inger Lise Jensen Daugbjerg

Kære Ruth
Mange tusind tak for din hjælp, og dine gode råd, Jeg håber at kunne blive dygtig til dette.
De nye oplysninger er skrevet ind. Jeg har en følelse af, at Mads Vestrup Christensen rejste til Mønsted da den slægten Daugbjerg som jeg forsker i er fra Daugbjerg, det har min afdøde mor fortalt. Hen er fra 1890.
Så måske skal jeg lede efter hans fødsel der.
De venliogste hilsener
Inger Lise.
Inger Lise Daugbjerg Jensen, Haslev
inka@c.dk

Arne Feldborg

Citat fra: Inger-Lise Daugbjerg Jensen Dato 04 Okt 2011 - 15:50
Du spørger hvorfra jeg ved at Mads Christensen Vestrup kommer fra Haderup.
Ok. Men det har du jo egentlig allerede fortalt een gang, og jeg har også svaret på det. Samt fortalt dig, at Mads må have yderligere en datter af første ægteskab, og at han også får en søn begravet i Haderup.

CitatMaren Madsdatter var hyrdepige hos Anders Nielsen Westrupgård, opslag nr 3 i FT. 1787.
Det hedder altså stadigvæk "Veftrup" og det står der også i tællingen.

Man skal værre varsom her. I Haderup er der nemlig både Vistorp og Veftrup / Viftrup - men ikke nogen Vestrup (det er til gengæld kendt andre steder fra). Derfor var jeg oprindelig i tvivl, jeg kunne jo på det tidspunkt ikke se hvor du havde oplysningerne fra. 

Men den gode mand Mads Christensen har jo faktisk boet i Veftrup i Haderup sogn, og det må så som tidligere nævnt være det der senere i Mønsted bliver til Vestrup.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Inger Lise Jensen Daugbjerg

 Kære Ruth.
Jeg har nu ledt efter Mads Christensen Vestrup/Veftrup i Mønsted sogn, men fik ingen result.
Du skriver at Anne Marie Vestrup bliver konfirmeret i Daugbjerg 1798 1742-1810 opsl. 98. Hende har jeg fundet. I FT.1801 fandt jeg en Anne Marie Madsdatter i opsl.5, hun tjente hos Christen Nyboe.men heller ikke her var et spor, der ledte tilbage til hendes fars eller hendes stedmors fødstlstidspunkter. Så Jeg er stadig helt på bar bund m.h.t. disse. Har du en idé, vil jeg være meget taknemlig.
Maren Madsdatter er min tip oldemor.tydsk Hans(Hans Dichsen Hans Stich Hans Hansen) hendes mand er min tip oldefar, Mads Christensen er min tiptip oldefar.
På forhånd mange tak
de venligste hilsener
Inger Lise Daugbjerg Jensen.
P.S. Johanne Nielsdatter, Maren Madsdatters mor, har jeg heller ikke fundet nogen fødsel på, mon der er nogen hjælp at finde??? :D
Inger Lise Daugbjerg Jensen, Haslev
inka@c.dk

Ulla Nielsen

Hej
Iflg. Krabsen er der en Vestrup,Albæk sogn, Støvring, Randers
mvh.
Ulla Nielsen
2000 F

Inger Lise Jensen Daugbjerg

Hej Ulla

Mange tak for oplysningen vedr. Vestrup. Jeg prøver der.
De venligste hilsener
Inger Lise Daugbjerg Jensen :D
Inger Lise Daugbjerg Jensen, Haslev
inka@c.dk