MOE - Holbæk 1813

Startet af Lena Moe, 03 Nov 2010 - 11:20

Forrige emne - Næste emne

Lena Moe

Hej
Jeg søger hjælp til oplysninger om min tip tip oldefar Frederik Olaus Moe.

Født 4 Aug 1813 i Holbæk
Død 18 Okt 1901
Boede ved FT i 1850 i Sømme, Roskilde Købstad, Algade, 1 Hus-149 og var cand theol og Institutbestyrer
Han havde i 1850 4 børn , alle døbte i Roskilde Domkirke
Arbejdede som præst i Sankt Katarinae Kirke i Ribe 1859-1884 (Kilde præstetavlen i kirken)
Ved FT i 1890 boede han på Frb Alle nr 13

Jeg ønsker oplysninger fra hans dåbsattest og evt vielsesattest med Emma Dianora f.Techt i håbet om at finde yderligere oplysninger om hans forældre.

Dette er min første aneefterlysning, håber ike at jeg har glemt noget og at ovennævnte er til at forstå

Med venlighilsen
Lena Moe

Lissa Pedersen

#1
Hej Lena,

Kender du http://www.familysearch.org?

Her finder du bl.a.:

Frederik Olaus Moe Pedigree
 Male   Family
Event(s):
Birth:  04 AUG 1813   Sct Nicolaj, , Holbaek, Denmark
Christening:  
Death:  23 JUN 1871    
Burial:  
Parents:
 Father:  Johannes Moe   Family
 Mother:  Kirstine Frederikke Gustavius    
Marriages:
 Spouse:  Emma Deonora Techt   Family
 Marriage:  21 MAR 1842    

Her er lidt flere oplysninger fra et andet opslag på Familysearch:

Husband
Frederik Olaus Moe Pedigree
Birth:  04 AUG 1813  Sct Nicholaj, , Holbaek, Denmark
Christening:  06 SEP 1813  Sct Nicholaj, , Holbaek, Denmark
Marriage:  21 MAR 1842  Roskilde Domkirke, , Kobenhavn, Denmark
Death:  23 JUN 1871  Roskilde Domkirke, , Kobenhavn, Denmark
Burial:    
Father:   Johannes Moe Family
Mother:   Kirstine Frederikke Gustavius

Du finder parrets vielse i Særløse sogn, Voldborg herred, Roskilde amt. De er gift 21. marts 1842, og det er opslag nr. 155 (1827-1854) på Arkivalieronline.

Fandt det et andet sted på Familysearch:

Marriages:
EMMA DIANORA AUGUSTA TECHT
Spouse:  FREDERIK OLAUS MOE  Family
  Marriage:  21 MAR 1842   Saerlose, Kobenhavn, Denmark

  Husband Age at Marriage:  28   
  Wife Age at Marriage:  31

Mvh Lissa

Lena Moe

Hej Lissa

Et STORT tak for hjælpen :-) Nej, jeg kendte ikke Familysearch, men det vil jeg da bruge i fortsætningen -

Der står ikke nogle videre informationer på Johannes Moe andet end at han er født ca 1784 i Telemark i Norge, - ved du mon hvordan man finder flere oplysninger om ham ?

Mvh
Lena

Lissa Pedersen

#3
Hej Lena,

Familysearch er god som en ledetråd, men stol ikke altid på oplysningerne, da nogle oplysninger er lagt ind af personer, som måske har fejlagtige oplysninger. Check altid i kirkebøger m.v.

Kan ikke lige finde noget om Johannes Moe født i Norge i 1784.

Hvor havde du oplysningerne fra, at Frederik skulle være død i 1901?

Mvh Lissa

Du finder Johannes Moe og Frederikke Kirstine Gustavius gift i Holbæk Sct. Nikolaj den 8. januar 1813 - opslag 73 (1778-1815).

PS: Kig lige her på denne side efter Johannes Moe - død i 1835: http://www.zeus2.dk/doedmolai1832.html

Du finder Johannes død på Arkivalieronline Helsingør Sct. Olai - opslag 27 (1828-1845).

Dette har du sikkert fundet:
Husband
Johannes Moe Pedigree
 Birth:  About 1784  , Telemark, Norway
Christening:    
Marriage:  08 JAN 1813  Sct Nicolaj, , Holbaek, Denmark
Death:  24 FEB 1835  Helsingor, Frederiksborg, Denmark
Burial:  28 FEB 1835  Sct Olaj, Helsingor, Frederiksborg, Denmark



Lena Moe

Hej Lissa
Mange tak for alle dine oplysninger, jeg er blevet en del klogere idag :-)

Jeg ville lige høre om du kunne hjælpe mig med at finde vielsen for Johannes Moe og Friederica Gustavus den 8/1 1813 i Sct Nicolaj i Holbæk.(Kilde Familysearch)

Jeg kan ikke finde dem, eller også kan jeg ikke tyde skriften

Mvh
Lena

Lissa Pedersen

Hej Lena,

Som oven for:

Du finder Johannes Moe og Frederikke Kirstine Gustavius gift i Holbæk Sct. Nikolaj den 8. januar 1813 - opslag 73 (1778-1815).

Det er den første vielse på siden.

Der står:

Den 8. Januar (1813) blev Ungkarl ? (Hr. ?) Johan-
nes  Moe og Jomfru Frederikke Kirstine
Gustavus copuleret hjemme i Huset (er lidt i tvivl her!)

Mvh Lissa


Lissa Pedersen

#6
Hej Lena,

Her er Frederikke Gustavus vist med forældre m.v. - hun skulle være født omkring 1788:

Samtlige personer i husstanden

holbaek, Merløse, Holbæk Købstad, Holbech Kiøbstad, Ahlgade No. 31, 34 familie, FT-1801, B6417
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Friderich Gustavus 40  Gift Hosbonde Bager  
Sophie Bort? 38  Gift Hans Kone  
Friderich Gustavus 14  Ugift Deres Børn  
David Gustavus 9  Ugift Deres Børn  
Friderich Christian Gustavus 1  Ugift Deres Børn  
Frideriche Gustavus 12  Ugift Deres Børn  
Caroline Gustavus 6  Ugift Deres Børn  
Bertine Bert 22  Ugift Tienestefolk Huusholderske  
Bodil Jensdatter 18  Ugift Tienestefolk Tienestepige

Her er en bror til Frederikke:

Samtlige personer i husstanden

holbaek, Løve, Finderup, Tjørnelunde Bye, en Gaard, 19, FT-1834, C2837
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frederik Christian Gustavus 48  Gift  Gaardmand og Bager  
Frederiche Henriette Dans 48  Gift  hans Kone  
Anne Nicoline Wittrup 13  Ugift  Pleiebarn  
Petrine Henriette Hansen 27  Ugift  Huus Jomfrue  
Christen Berg 49  Gift  Bagersvend  
Hans Ludvig Rømer 19  Ugift  Bagerdreng  
Niels Hansen 23  Ugift  Tienestefolk  
Niels Larsen 31  Ugift  Tienestefolk  
Christen Olsen 23  Ugift  Tienestefolk  
Rasmus Christensen 23  Ugift  Tienestefolk  
Andreas Pedersen 33  Ugift  Tienestefolk  
Niels Andersen 15  Ugift  Tienestefolk  
Ane Pedersdatter 21  Ugift  Tienestefolk  
Maren Andersdatter 26  Ugift  Tienestefolk  
Ane Marie Hansdatter 18  Ugift  Tienestefolk

Ved Frederik Moe's og Emma Techt's vielse står der, at hun er af Wernersminde, og der er under forlovere foruden Frederik Gustavus nævnt en C. Klüwer, Wernersminde. Det må være ham, som er nævnt her: http://roskildefugleskydning.dk/index.php/sider/index/663

Mvh Lissa

Lena Moe

Fantastisk 1000 Tak

Der er altså noget galt vedr Frederik Olaus Moes dødsdag som iflg familysearch skulle være i 23 juli 1871 for jeg har ham på en folketælling i 1890 på Frb Alle nr 13 hvor han er 76 år.

Den oprindelige dødsdag 1901 har jeg fået fra nogle andre Moe´r som forsker i navnet ovre fra USA igennem Myheritage.dk

Har du nogen ide om hvor man skal henvende sig for at finde Johannes Moe s fødsel i Norge ?

Mvh
Lena

Lissa Pedersen

#8
Hej Lena,

Som jeg skrev, skal man IKKE stole på alle oplysninger fra FS (Familysearch).

Har du yderligere om hans død - hvor?

Lidt pudsigt, når jeg slår op under døde mænd på Frederiksberg i 1901, så er der en Edward Conrad Valdemar Moe, som er død 15. oktober, men det har jo ikke noget med din Moe at gøre. Denne Moe er søn af en E.E. Moe og Elisabeth Marie f. Friis.

Her på siden er der en, som kan give hjælp i Norge - Litta Olsen - det er "under hjælp til opslag". Du skal blot skrive i slutningen af tråden, som om du svarer på det sidste indlæg i Littas "tråd".

Mvh Lissa

Lena Moe

Hej Lissa

Nu har sagen taget en lidt anden drejning idet jeg har fundet en match på Johannes Moe i "Myheritage" paa samme fødselsår og dødsdag. Her skulle han være registreret gift med en Ellen Larsdatter f. 16 apr 1883 i Ledstrup, og de skulle have fået datteren Anna Moe den 24 Dec1808 i Egebjerg Kirke (Holbæk går jeg ud fra ) NB I FS står hun som født i "Abildare" i 1808
Når jeg kigger i kirkebogen fra Egebjerg kirke d 24/12 1808 under fødte, så kan jeg ikke tyde ret meget og kan hellerikke se navnet Moe nogen steder. Det er opslag 144. 1737-1808 Måske du kan tyde det og se om der evt står mere om Johannes' fødested.

Hun skulle iflg FS vaere blevet gift 3 Nov 1825 med en Willum Nielsen i Egebjerg Kirke

Så måske Johannes Moe blev gift 2 gange ?

MvhLena

Flemming A. Aasklint

Hej

Det korrekte opslag er 141.
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Lena Moe

Hej Flemming

mange tak for hjaelpen , kan du tyde noget af det ? Det er stort set ulaeseligt for mig :-(

Jeg soeger oplysninger om hendes far og mor

Flemming A. Aasklint

Hej

Her er mit bud:


1807
Den 24 Dec. fødte Pigen Ellen Larsd. til huse hos sin
fader Gaardmand Lars Persen i Ledstrup sit uægte Pigebarn
som Søndagen derefter d.27 dec. blev døbt og kaldet Anne.
Barnefaderen er af hende angivet til at være Johannes Mog
i Abildøre hos hr. Byefoged Steenum i Nyekiøbing.
Mads Olsen Hustru bar hende,de andre faddere vare:
Christopher Rasmussen af Ledstrup,Mads Larsen af Hølkerup,
Ole Nielsen af Egeberg, Hans Larsen Hustru og Maren
Larsdatter af Ledstrup.
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Lena Moe

Hold da op, jeg er simpelthen SAA imponeret !

Tusinde tusinde tak for din hjaelp !

Lissa Pedersen

Hej Lena,

Jeg kan ikke lige umiddelbart finde en vielse mellem en Johannes Moe (Mog) og en Ellen Larsdatter i Egebjerg sogn, men kirkebøgerne derfra er heller ikke altid lige nemme at læse. Kunne du ikke kopiere de fundne oplysninger fra MyHeritage hertil?

Hvis de ikke findes gift, så er Johannes nok blot blevet Anne's far ved et "uheld", da hun jo nævnes som Slegfredbarn, dvs. et uægte barn.

Mvh Lissa

Martin Christensen

Jeg er gået i gang med at se på Herredsfoged, Justitsråd Adrian Bekkers mange efterkommere. Et stede, hvor jeg var kørt fast var ved Kristoffer Martin von Techts efterkommere. Via denne tråd har jeg så nu lært, at han havde datteren Emma -

Her er hans forfædre:

http://www.familiekroeniken.dk/site/person.asp?person=41351
Martin Iversen Christensen
https://familienshistorier.wordpress.com/

Lissa Pedersen

Hej Martin,

Kunne du fortælle lidt mere om Kristoffer og hans kone, Hanne (eller Johanne) f. Linds, børn, hvor de er døbt, så kan vi måske få fundet Emmas dåb? Jeg har ledt i Citadel (København), hvor parret er gift, men har ikke fundet Emmas dåb. Til gengæld har jeg fundet dåben (7. juni 1812) for en søn Harald ?? - opslag 81 - i Citadel og en søn mere Waldemar Alfred Aexis (?) f. 11. november 1813 - opslag 83 - Citadel, men dem har du måske allerede?

Mvh Lissa

Martin Christensen

Hej Lissa,

Før jeg så denne tråd vidste jeg ikke noget om Kristoffer Martin von Techts efterkommere. Det du har fundet ser rigtigt ud. Hvad der ellers er på min side pt. stammer fra folketællingerne.

Efter dem at dømme, er de det kun den yngste søn, der overlever. Jeg har opdateret siden om familien her:

http://www.familiekroeniken.dk/site/person.asp?x=&person=75478.&srch=Techt........
Martin Iversen Christensen
https://familienshistorier.wordpress.com/

Lissa Pedersen

Hej Martin,

Tak for svar og henvisningen til hjemmesiden, som jeg har kigget på. Hvis du hen ad vejen skulle falde over Emmas dåb, må du gerne lade høre fra dig.

Hilsen Lissa

Lena Moe

Hej Martin
Frederik og Emma fik yderligere 2 sønner
Frederik Emilius F i Skrydstrup d 25 feb 1851 D 1929
Jean Olaus F i Skrydstrup d 14 sept 1852 D ? - han er min tip oldefar

Du kan gå ind på min side og kigge hvis du er interesseret
http://www.myheritage.dk/site-134719031/moe

Hej Lissa
Jeg tror du har ret mht Johannes Moe uægte datter Anne - han blev ikke gift m Ellen.

Et stort tak for hjælpen indtil nu !

Mvh Lena

Signy Svare Winther

Hej. Min svigermor hedder Ulla Kirsten Moe født i Kristrup sogn 10. maj 1923. (gift Winther)
Hendes far tandlæge Carl Julius Moe født 14. februar 1887 gift med Ellen Gaarmann Pedersen i Sct. Nikolaj kirke Vejle, 11 juni 1918 i sct. Nikolai sogn, Vejle.
Hans far hed Jean Olaus Moe cand. parhm. født 14. september 1852 døbt i Skydstrup Kirke, Gram Herred, Haderslev, gift med Marie Caoline Nystrøm, født 1859.
Jean Olaus Moe,1852, hans far præst Frederik Olaus Moe født ca. 1822. Gift med Emma AugustaTecht.

På Carl Julius Moe født 14. februar 1887 ses på hans dåbsatest fra Sct. Nikolai, Vejle,  dåb 27. februar 1887. Fadder ved hans dåb var hans farbror Missionær Frederik Emilius Gustavus Moe født 25/2-1851 i Skydstrup gift med Elisabeth Pedersen og farbror Pastor Carl Julius Moe, Skanderup, hvem min svigermor's far må være opkaldt efter.
Jeg ved der er andre børn efter Frederik Olaus Moe og Emma Augusta Techt. har ikke dataer men navnene er: Aksel Thorvald Moe, Ejner Johannes Moe, Johannes Martin Frederik Moe, Otto Fritz Moe, Emma Julie Oline Moe. Jeg kan ikke finde dem i Skrydstrup kirkebog og de kan evt. være ældre end de to brødre fra 1851 og 1852 døbt i Skydstrup kirker.   
Med venlig hilsen
Signy Svare Winther
Hårlev