Min udlagte oldefar Jens Jensen fra Lysgaard sogn

Startet af Jørgen Jensen, 18 Sep 2011 - 21:03

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Jensen

Jeg har brug for hjælp for at finde ud af lidt mere om min oldefar Jens Jensen. Forsøgte for et år siden  her på siden uden held, og er ikke kommet videre selv, så jeg forsøger igen.

Min farfar Andreas Jensen blev født uden for ægteskab i Lysgaard sogn i Viborg amt 23. september 1876 - kirkebog 1873-91, opslag 9. Mor ugifte Marie Christine Madsen (Knokkeborg), 21 år, udlagt barnefader ungkarl Jens Jensen. Slægten på moderen Marie Christine Madsens side har jeg godt styr på, og jeg ved, at hun senere giftede sig med en anden mand.

Men Andreas' far ved jeg ikke mere om, end at den udlagte barnefader altså hedder Jens Jensen - og at både han og moderen ifølge kirkebogen tjente "hos Holm i Lysgaard". I Lysgaard sogn er der i ft 1880 tre Jens Jensener: en 50-årig gift smed på nabogården, en 23-årig Jens Christian Jensen, tilsyneladende fra en anden nabogård - og en 26-årig Jens Jensen i Thestrup by. Men det kan jo også være en helt fjerde Jens Jensen.
Kender nogen til slægten eller har et bud på, hvordan jeg kan finde ud af, hviken Jens Jensen der er min uægte oldefar ?

Sussi Hansen

Hej

Jeg har kigget lidt på FT fra 1880 og i KB ops 8. hvis du læser under forældrene i KB står der ungkarl ved den udlagte fader og tjenestekarl.
Så udfra oplysninger fra FT og Kb bog må jeg formode at den du søger må være Jens Jensen 26 år. Da 2 af de andre i FT er for unge til at få børn og den sidste fra FT er en gift mand på 50 år.
Jeg har sat FT ind med ham som jeg mener godt kunne være din barnefader.

Samtlige personer i husstanden

Viborg, Lysgaard, Lysgaard, Lysgaard Sogn Lysgaaard Herred,Thestrup By, Et Hus, 59, FT-1880, c5179
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Christensen 64  Gift Huusfader og Huusmand  Skals Sogn,Viborg Amt
Mette Dorthea Nielsen 63  Gift Huusmoder, hans Hustru  Her i Sognet
Jens Jensen 26  Ugift deres Søn  Her i Sognet

Hvad siger i andre herinde er i enige i min formodning, eller har i andre gode forslag.

med venlig hilsen
Sussi

Gunnar Martensen

#2
Det var så opslag 8.

Jeg er enig med Sussi.

Han er ungkarl og har det rigtige navn. (Han skal også være tjenestekarl, men det kan han jo godt være på sin faders gård).
En anden er gift, men hedder det rigtige.
En tredje er ugift, men navnet passer ikke helt.

Gunnar

Kim Gade

Hmm den er vist lidt søgt bare at tage den første den bedste Jens Jensen og sige, at det må være ham. Fødslen var i 1876 og 4 år senere er der kun 1 som passer. Men der kan jo have været andre Jens Jensen'er i sognet 4 år tidligere, som nu er flyttet. Så sjælden er navnet jo heller ikke. Manden kan også have et tilnavn, som han står under i FT-1880, men ikke i kirkebogen. Måske Jens Skov, Jens Dam el. lign.

Eneste mulighed for at finde ham er vel, hvis der er kørt en fadderskabssag mod ham. Den må så ligge i Viborg.

Kim Gade
Mvh.
Kim Gade

Anette Eriksen

Hej Jørgen,

Har du fundet Andreas' konfirmation? Her kunne stå brugbare oplysninger.

Har du fundet den familien Holm, som de begge skulle have tjent hos?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Mette R Francke

Hei

Her er din farfar i FT 1880
Viborg, Lysgaard, Lysgaard, Knekkeborg, Lysgaard Sogn,Lysgaard Herred, En Gaard, 80, FT-1880, c5179
Mads Jensen 63  Gift Huusfader, Gaardmand  Thorning S. Viborg A.
Birgitte Kristine Jensen F. Nielsen 49  Gift hans Hustru  Vinderslev S. Viborg A.
Niels Madsen 27  Ugift deres Barn  Vium S. Viborg A.
Marie Kirstine Madsen 24  Ugift deres Barn  Vium S. Viborg A.
Jørgen Madsen 17  Ugift deres Barn  Vium S. Viborg A.
Jens Madsen 9  Ugift deres Barn  Her i Sognet
Andreas Jensen 3  Ugift deres Pleiesøn  Her i Sognet

Mette
Mette R Francke

Anette Eriksen

Hej Jørgen,

I tilgangslisterne for Lysgård sogn, ankommer en Jens Jensen den 1. november 1872 fra Højbjerg. Han har tjent hos Langhoff og skal tjene i Thestrup. Han er 18 år og kan sagtens være den samme, som fremgår af ft 1880, som allerede er nævnt i tråden - alderen passer i hvert fald. AO 1851-1873 - opslag 110.

Jeg fandt familien Langhoff i FT 1870 for Højbjerg (opslag 22) - umiddelbart under stod en familien Holm. Langhoff var sognepræst og Holm var lærer og kirkesanger.

Måske værd at dyrke lidt nærmere.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Jørgen Jensen

Tak for hjælpen alle sammen - og undskyld slagfejl om kirkebogsopslaget !

Jeg var ikke sikker på, at der stod "ungkarl" om den udlagte far - men nu ved jeg så, at den 50-årige Jens på nabogården ikke længere kan være under mistanke.

Jeg har tidligere på nettet (http://www.historie.syd-fyn.dk/bang/23.html) fundet oplysninger om, at der fra 1876-79 var en gårdejer Nicolai Laurits Holm i Lysgaard sogn – kom fra forpagterpost på Kallehave færgegård – og tog videre til gæstgiverjob på Overgaard i Skanderborg amt.

Andreas blev konfirmeret i Viborg i 1890: KONFIRMATION Viborg Sortebrødre sogn, 1881-91, opslag 26: 5. oktober 1890 – Andreas Jensen – forældre ugift Marie Kristine Madsen, soldat Niels Christian Nielsen – født 23. september 1876 i Lysgaard, døbt 8. oktober 1876. Attest 17/12 89, Nielsen. (Niels Christian Nielsen er Andreas' stedfar, som gifter sig med moderen)

Andreas' videre færd har jeg rimeligt styr på.

Mange hilsener Jørgen

Jørgen Jensen

Jeg er kommet lidt videre i jagten på den udlagte oldefar - og kan igen bruge lidt hjælp.

Det hidtil bedste bud er den Jens Jensen, som i ft 1880 er 26 år og bor hos forældrene i Thestrup i Lysgaard sogn. Han dør allerede 23. april 1880 som 26½ år gammel - opslag 95 i kirkebogen for Lysgaard sogn, 1873-91. Her står, at han "søn af husmand Jens Christensen Skals i Over Thestrup..." - og så kan jeg ikke tyde de sidste par ord. Kan nogen hjælpe ?

mvh Jørgen

Jens Thomassen

Hej

Mit bud er:

...... Over Thestrup, født sammesteds

Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Egon Hansen

se dog i lægdsrullen hvem der er i sognet på avlingstidspunktet.
NB: Jeg håber der kun er een som opfylder "betingelserne" ! ellers har jeg bare udviddet antallet af emner, når du ikke ved bestemt hvor han komn fra eller hvor han rejste hen
Mvh Egon Hansen