Hvad gør jeg forkert?

Startet af Ole Olsen, 13 Sep 2011 - 19:12

Forrige emne - Næste emne

Ole Olsen

Hej
Når jeg søger efter en person i DDD. Jeg vælger Amt, skriver navnet og vælger alle år får jeg alle med det skrevne navn indtil 1880, vælger jeg derimod 1890 kommer 1921, så noget må jeg jo gøre forkert.

Mvh. Ole Olsen

Eli Lothardt Dahl

Hej Ole

det lyder ikke, som du gør noget galt. Kan du ikke komme med et eksempel, for det burde ikke virke, som du skriver.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Ole Olsen

Hej Eli
Bornholms Amt, Vilhelm Hampe født i 1887, søger jeg i 1890, men får ham i 1921 så jeg må jo gøre noget galt.

Mvh. Ole Olsen

Anna N Rasmussen

Hej Ole,

Hmm, det lyder da mystisk. Det eneste jeg kan forestille mig at du måske gør forkert, er at du glemmer at instille det andet lille rullegardin, til venstre for årstalsgardinet, altså det hvor du kan vælge om året "omfatter", "er lig med" "er før", "er efter", etc. ?

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Gitte Johansen

#4
Hvis der står omfatter+1890 er det rigtigt, at det kun er 1921, der kommer frem. 1890 kommer ikke frem, fordi Vilhelm er stavet med W. Prøv kun at skrive Hampe og vælg alle år, så kommer han frem flere gange..

En rettelse: Det er ikke der han står med W, men med mellemnavne.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Trine Nielsen

Jeg er sikker på du glemt at sætte = før den folketælling du vil have. Hvis man ikke gør, kommer den frem med andre.

Eli Lothardt Dahl

Hej Ole

1) du bør skrive "ilhelm Hampe", det omfatter både Vilhelm og Wilhelm.

2) du kan undersøge, hvilke folketællinger, som ligger på DDD. Du kan ikke finde personen, hvis FT ikke er lagt på nettet.

Jeg kender ikke Bornholm, men ved et hurtigt øjekast så jeg, at Allinge ikke er med i 1890, men Allinge landsogn er med.
Tilsidst kan du jo ty til de originale folketællinger på AO.

Vilhelm er ifølge ft 1921 født 10. juni 1886  ;D
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Alice Oppenheim

#7
Folketællinger er ikke vandfaste mht fødselsdatoer .... Der er født en WILHELM HAMPE i Allinge 21.marts 1887. Han har fået sit HAMPE streget ud og erstattet med et PEDERSEN (Allinge-Sandvig KB 1879-1887: opslag 42)

Moderen er en (ugift) CAROLINE FREDERIKKE DORTHEA HAMPE, 21 år. Faderen en Stud Exam Wilhelm Schørring i Kbh.
Navneskiftet skyldes at Moderen gifter sig PEDERSEN i 1889 og der foreligger en adoptionsbevilling... Se anm. ved dåb.

Men det er måske en anden WILHELM HAMPE, der søges..?


Der er født en VILHELM RECH(?)MEIER HAMPE 10. juli 1887
Hér er forældrene Stenhugger VILHELM MARTIN ADOLF HAMPE og Hustru JOHANNA NIELSDATTER
— samme KB, næste opslag ... (Allinge-Sandvig KB 1879-1887: opslag 43)

Alice Oppenheim

#8
Bornholm, Nørre, Allinge Landsogn, , 55 c [Matr. nr. ], 73, FT-1890, B9178
Vilhelm Martin Adolf Hampe 29  Gift Husfader Stenhugger Rønne
Johanne Hampe 32  Gift Husmoder  Melby Sogn, Sverrig
Carl Vilhelm Elias Johannes Hampe 10  - Barn  Allinge
Nanny Helena Dorthea Hampe 8  - Barn  Allinge
Augusta Henriette Karoline Hampe 6  - Barn  Allinge
Vilhelm Rikemeier Hampe 2  - Barn  Allinge  

— Jeg ville nøjes med at søge på "HAMPE" i alle år. Det giver kun 46 poster og er til at overskue :)
Denne post kommer ikke op med søgning på "ilhelm hampe", som det foreslås tidl. Her kræves "ilhel% hampe" (obs: %-tegnet).

Ole Olsen

Hej Alice og i andre som har været på.

Eli spurgte efter et eksembel, og så valgte jeg Vilhelm Hampe, og som Alice skriver er Vilhelm der i 1890 med familie, og søger jeg på Vilhelm alene skal hans forkert stavede mellemnavn med.
Jeg har godt styr på Hampeslægten, men der er flere Vilhelm og Adolf i hver generation, men mange tak for hjælpen til jer alle.

Mvh. Ole Olsen