Rasmus Christensen~Ane Jensdatter Slots Bjergby, Slagelse, Sorø før 1737

Startet af Henrik Nielsen, 07 Sep 2011 - 15:53

Forrige emne - Næste emne

Henrik Nielsen

Jeg søger forældrene til

Rasmus Christensen~Ane Jensdatter Slots Bjergby, Slagelse, Sorø gift før 1737

Rasmus nævnes her:
Slotsbjergby KB 1708-1814  Slagelse, Sorø Opslag 90
17. jan 1774 er kirkeværge og gaardmand Rasmus Christensen begravet 70 aar gammel

Ane nævnes her:
Døde 1790 Slots Bjergby KB opslag 121
Ane Rasmusses Grdm Christen Rasmussens moder  gl. 82 Aar

og her:
Sorø, Slagelse, Slots Bjergby, Slots Bjergby, Bierbye under Andvorschou, familie 26 , FT-1787, C5293 - Opslag 6
      
Christen Rasmusen   41    Gift   Hosbond   Gaardmand, Kirkeværge og ??      
Wilhelmine Ejlersen   37    Gift   Kone   
Ane Jensdatter      80    Enke   Mandens Moder   Enke af 1ste ægteskab


Det har ikke være muligt for mig at finde deres ægteskab eller fødsel under Slot Bjergby.
HB for Slotsbjergby går alene fra 1707. Det er vist ingen digitale skifteprotokoller for området i den periode.

De får op til 9 børn i perioden 1737 til 1755.

Gudmor ved de fleste fødsler er en Birte Jensdatter og kaldet Birte Larses fra Gierdtrup som sikker er gården Gerdrup Eggeslevmagle, men det kan være efter hun er blevet gift med en vis Lars. Navnet Raubierg for Råbjerg ibid optræder også ved Kirstine Anders som vidne.

Er også stødt på en Maddam Krabbe som vidne. Måske er det konen til Niels Krabbe  søn af Christian Wind fra Andvorskov Slot døbt 10 April  1708 i Skt Peder.

Der er en uægte Rasmus døbt i 1708 under Skt Peders Sogn.
Der er en Rasmus Christensen nævnt under Skt. Peders Sogn under fødte 1703. Men om det er den rigtige er jeg stærkt i tvivl om:

name:    Rasmus CHRISTENSEN   Opslag 96
gender:    Male
christening:    14 Oct 1703
Sct. Peder, Slagelse, Soro, Denmark
AFN:    23BR-62W
Parents
father:    Christen OLUFFSSEN (AFN: 10LK-B2C )
mother:    Sizel MATSDATTER (AFN: 10LK-B50 )

name:    Christen OLUFFSSEN
gender:    Male
christening:    21 Feb 1658
Sct Peder, Slagelse, Soro, Denmark
death:    Bef 1727
AFN:    10LK-B2C
Parents
father:    Ole MATSSEN (AFN: 10LK-9ZR )
mother:    Citse IBSEN (AFN: 10LK-B0X )
Marriages (2)
spouse:    Sizel MATSDATTER (AFN: 10LK-B50 )
marriage:    7 Mar 1700
Lundforlund, Soro, Denmark
   Show children (8)
spouse:    Karen PEDERSDAATTER (AFN: 23BR-MMN )
marriage:    19 Jun 1681
Sct. Peder, Slagelse, Soro, Denmark
   Show children (7)
name:    Ole MATSSEN
gender:    Male
birth:    1638
Sct Peder, Slagelse, Soro, Denmark
AFN:    10LK-9ZR
Parents
father:    Mads (AFN: 23BR-RZF )
mother:    Mrs Mads (AFN: 23BR-S0L )
Marriages (2)
spouse:    Citse IBSEN (AFN: 10LK-B0X )
marriage:    27 Feb 1653
Sct Peder, Slagelse, Soro, Denmark
   Show children (5)
spouse:    Bijrrethe IBSDATTER (AFN: 23BR-N65 )
marriage:    26 Dec 1645
Sct Peder, Slagelse, Soro, Denmark
   Show children (4)






Sogne omkring Slagelse og Sorø, Sydfyn, Lolland-Falster og Lemvigegnen og Dronninglund omegnen . Født Slagelseaner nu Allerød.
slaegt.web4it.dk

Kaare Grodal

Hej Henrik

Birte Jens Datter må være gift med Lars Christensen, for hun står jo som Birthe Lars Christensens ved Johannes dåb 1753. Hun må have en søster Bodil, for ved Maries dåb 1740 er Birte Jens Datter fra RazeHuset gudmor og Søsteren Bodel ibid udi Eggesløv-Sogn (gik hos).

Som jeg læser Jens' dåb 1743 bliver han båret af barnets Bedste Moder, men havnet mangler desværre.

Spørgsmålet er så om Birte og Bodil er Anes søstre.

Jeg kan ikke finde nogen Madam Krabbe bland de 9 barnedåb.

FS har heller ikke noget bud på Birte Jensdatter og Lars Christensens vielse, men en gennemgang i Eggeslevmagle efter børn kunne måske løse lidt af mysteriet. At FS ikke har vielsen er ikke ensbetydende med at vielsen ikke findes har jeg fundet ud af de sidste dage.

Hvis Christen Olufsen og Sidse Madsdatter var Rasmus forældre, mangler der så ikke mindst en Sidse i børneflokken?
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Henrik Nielsen

Hej Kaare,

Sorry Maddam Krabbe var under Johanne datter af Anders Larsen 19-03-1719  Skt Peders - jeg havde lige mikset de to grene i hovedet.
Bodel havde jeg læst som Dötteren (af Birte) og taget hende som en søster.

Rasmus kan vel være under Slots Bjergby hvor kb ikke dækker før 1709.

Jeg er lidt loren overfor FS pedigree bud på Christen Olufsen især hvis man kigger anerne, de er mere sat sammen efter hvad der nu passer i ens kram. Jeg mindes dog nogen Olsdatter i vidnekredsen. Der er tre Rasmus i de to ægteskabers børneflok med Jens Olufsen og de to andre er døde i en tidlig alder. Så måske er den pågældende Rasmus også død før den næste i 1708. Det er sikkert et wild goose gæt.

Der er ikke meget der underbygger slægtskabet og jeg ved ikke om der står noget i skifteprotokoller under Antvorskov for den tid. aurelia-clemons.dk syntes ikke at have noget.
Sogne omkring Slagelse og Sorø, Sydfyn, Lolland-Falster og Lemvigegnen og Dronninglund omegnen . Født Slagelseaner nu Allerød.
slaegt.web4it.dk

Kaare Grodal

Hej Henrik

Det bliver svært at komme længere tilbage uden rene gæt.

Eggeslevmagle kirkebog gav ikke noget, efter en løselig gennemgang. Der var godt nok en Lars Christensen i byen, men han var ikke gift med Birte Jensdatter.

Skifterne er heller ikke til hjælp, for hele sognet hørte til Antvorskov Kloster, og de her kun bevaret skifteprotokoller fra 1791.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Henrik Nielsen

Hej Kaare,

Du skal have tak for din indsats. Jeg er også bange for at den ender der med mindre andet dukker op.
Henrik
Sogne omkring Slagelse og Sorø, Sydfyn, Lolland-Falster og Lemvigegnen og Dronninglund omegnen . Født Slagelseaner nu Allerød.
slaegt.web4it.dk