Hvem er forældre til Inger Rasmusdatter, døbt 28. jan. 1798 Torup sogn, Frdborg?

Startet af L. Henriksen, 05 Maj 2024 - 22:24

Forrige emne - Næste emne

L. Henriksen

Jeg har brug for at få bekræftet med 100 % sikkerhed, hvem forældrene er til Inger Rasmusdatter (døbt 28. januar 1798 i Torup sogn, Frederiksborg amt) og håber, nogen har mod på at hjælpe med at rede trådene ud.

Jeg kan ikke finde, hvor og hvornår Inger Rasmusdatters far, Rasmus Hansen, er født/døbt.
Inger Rasmusdatters mor skulle iflg. en FT være Karen Larsdatter, hvilket jeg er ret sikker på, er rigtigt, men dog ikke 100 % sikker.

Inger Rasmusdatters dåb i Torup sogn (Frederiksborg):

1798
4.S.E.H 3 K [4. søndag efter Hellig Tre Konger]
d. 28 Jan.
Rasmus Hansen paa Nøddeboe 1 Dotter,              Inger
Smedens Kone i Hald bar Hende, Faddere Mor-
ten og Christian Hansen, Niels Pedersen
og Ole Larsen paa Nøddeboe

I FT 1801 fra Torup sogn, Frederiksborg amt, er der en familie, som ser ud til at være den rigtige familie. Her hedder moderen Karen Larsdatter, alderen på hende og døtrene Maren og Inger stemmer. Det samme gør faderens navn:

Rasmus Hansen     30     gift      Mand      Huusmd med Jord og Landsoldat       
Karen Larsdatter     27     gift      hans Kone
Maren                    5      ugift   Deres Børn    
Inger                      3     ugift    Deres Børn

Inger Rasmusdatters mors navn nævnes hverken under Ingers dåb, konfirmation, trolovelse eller død, heller ikke under Ingers søskendes dåb eller i skifteprotokollen. Jeg har også søgt at finde Inger Rasmusdatters dødsattest (20 april 1880, Melby sogn, Frederiksborg amt) i et spinkelt håb om at finde oplysning om forældrenes navn, men kan ikke finde den.

Men hedder Inger Rasmusdatters mor Karen Larsdatter eller Karen Andersdotter – eller begge dele i flæng?

En Karen er født i Torup sogn (Frederiksborg) 13. marts 1774, og hendes far hedder Lars Andersen, hvilket kunne stemme med FT 1801:

1774
Dito 13 [Martz], Lars Andersen af Hald en Daatter Karen, Ole Nielsens
Kone i Thorup bar hende, Fadderne Hans Kjempe i Uglerup, Peder
Sørensen af Ramløse, Hans Kjempes Kone i T...rup og Jørgen Kjempes
i Torpmagle.

En Karen Larsdatter er død 12. nov. 1818 i Torup sogn – altså født i ca. 1773, som kunne passe med ovennævnte.

Død: 12 Nvbr
Rasmus Hansens Hustru paa
Carlsminde Karen Larsdatter
45 Aar


Dog er hun kun blevet 44 år, men det kan jo være, at de har rundet op i farten.
Rasmus Hansen bliver gift igen i 1820, så denne Karen Larsdatter er med stor sandsynlighed Rasmus Hansens hustru.

Oplysningerne om Karen Larsdatters (eller Andersdotters) vielse til Rasmus Hansen er dog noget forvirrende:

Deres, så vidt jeg ved, ældste barn, Maren, er født 17. apr. 1796 i Torup sogn.

Der er en trolovelse i Torup sogn den 2. aug. 1795 mellem en Rasmus Hansen og en Karen Andersdotter:

1795
Augs. 2den Ungkarl Rasmus Hansen af Carse... og Enke Karen
Andersdotter i Thorpmagle trolovedes: som Forlovere for
Ægteskabs Rigtighed underskriver Hans Mortensen
                                 Jørgen Rasmussen: Thorpm?

Ovennævnte par er viet i Torup sogn 2. okt. 1795:

1795
October 2den Ungkarl Rasmus Hansen og
Enke Karen Andersdotter i Torpm. ægteviede

Er ovennævnte par det rigtige par? Er denne Karen Andersdotter den samme som Karen Larsen, eller er det to forskellige personer? Eller det samme person, som bruger faderens efternavn, Andersen, i stedet for Larsdatter, som hun tidligere er kaldt ud fra hans fornavn? Er dette ikke før den tid, hvor piger fik faderens efternavn (et -sennavn)?

Men en anden trolovelse finder imidlertid sted mellem en Rasmus Hansen og en Karen Larsdatter i nabosognet Melby (Frederiksborg) den 3. juli 1795:

D. 3. Julii 1795 er berammet enn christe-
lig Trolovelse imellem ærlig, og vel-
agte ungkarl Rasmus Hansen og ærlige
og dydige Pige Karen Larsdatter hvortil
Gud give lykke og velsignelse, og at bemelte
Personer ei ere huinanden me.. >....< beslægtede, og at
der intet er som kand være deres ægteskab .....
........ Fæstemandens Fader Hans Oelsen og Fæ-
stemøens Fader Lars Aersen [se underskriften], og til Vitterlighed
har  deres egne hænder undertegnet  Meelbye ...
Julii 1795  H.Oel          Lars Andersen

Dette kunne også være det rigtige par – begges navne stemmer med FT 1801, og Karens fars navn ser også rigtigt ud – men det kunne også være et tilfældigt sammenfald, da deres navne er meget almindelige. Alle deres børn (både Inger Rasmusdatter og hendes søskende) er født i Torup sogn, og ingen af fadderne til Ingers eller hendes søskendes dåb ser umiddelbart ud til at være fra Melby sogn (med det er selvfølgelig muligt).

Så hvordan kan jeg forvisse mig om, hvem der er Inger Rasmussens mor?

Og nu til Inger Rasmusdatters far:

Rasmus Hansen – Hvor/hvornår er han født?

Rasmus Hansen skulle iflg. FT 1801 fra Melby sogn (se ovenfor) være født i ca. 1771, men der nævnes intet om hans alder/fødselsår under hans døtres dåb eller hans trolovelser/vielser eller død, og jeg er tvivl om, hvor han stammer fra.

Rasmus Hansen er død i Torup sogn 21. feb. 1842, 71 år gammel – altså født i ca. 1771.

1842
Død: d. 21de Febr.
Begravet: d. 28de Febr.
Rasmus Hansen
Hmd paa Carlsminde
71 Aar
alm. Jevnførelses Register: No 23
                                                 S. 584

Men jeg kan ikke finde nogen Rasmus Hansen født i Torup i et årstal, der stemmer med hans alder i førnævnte FT 1801 fra Torup (som selvfølgelig kan være forkert). Den, der, så vidt jeg kan se, kommer nærmest, er en Rasmus Hansen i Torup sogn født 22. okt. 1769, men så skulle han være blevet 72 år:

1769
dito (Oct.) 29 Hans Mortensen af Thorup en Søn Rasmus, Min
Daatter Mette Elsebeth bar ham, Faddere Lars
Jørgensen i Tomerup og Jørgen Graae i Torpmagle
Lars S....sens hustr ibid og Janus Hustr i Tomerup

Heller ikke skiftet efter ham giver nogen brugbare oplysninger.

Så hvordan finder jeg den rigtige Rasmus Hansen/far til Inger Rasmusdatter?

Jeg er kørt fast og håber meget, at nogen kan hjælpe.

Mvh.
Lene

Jette Nielsen

I første omgang ville jeg holde mig til FT.erne, hvor der er navn på konerne, og familien er samlet.
(Den anden Rasmus Hansen i FT.1801, gift med Karen Andersdtr. har ikke en datter Inger)

Frederiksborg, Strø, Torup, Nødeboe, , 5te Familie, FT 1801
Rasmus Hansen      30      gift      Mand      Huusmd med jord og landsoldat       
Karen Larsdatter     27      gift      hans kone               
Maren      5      ugift      Deres børn               
Inger  3  ugift  deres børn
----------
Inger Konf. 1812 nr.23: på Nøddebo
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=594452&side=123
---------
Det ser ud til, iflg.lægdsrullen,at det er den rigtige vielse du har fundet i Melby,

Far Hans Olsen har 3 sønner født i Tollerup (Melby sogn)

Lægdsrulle Torup sogn,
Tilgangsliste 1795 Torup nr. 2 til ve: Søn Morten 15 år
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=16481031#490979,658741

Tilgang 1797 Torup nr.213  søn Rasmus  25 år  (opholder sig i Hald, Torup sogn)
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=16481031#490980,660497

Tilgang 1798 Torup nr.F 238  søn Christian 14 år
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=16481031#490981,660709   

Frederiksborg, Strø, Melby, Tollerup Bye, huusfolk, , 118, FT-1787
Hans Oelsen      41      gift      Husbonde      Indsidder i Tollerup       
Maren Oelsdatter      43      gift      Madmoder               
Christian Hansen      6      -      søn
-------- 
Læg mærke til at Morten Hansen og Christian Hansen er faddere ved Ingers dåb 1798-


Prøv også at undersøge fadderne til datteren Marens dåb, hvis du har fundet den.

Mvh.
Jette Nielsen
 

L. Henriksen

Hej Jette

Mange tak for dit store arbejde. Det sætter jeg stor pris på.

Jeg har aldrig arbejdet med lægdsruller, og jeg er rigtig glad for, at du har fundet oplysninger frem i dem.

Jeg har sammenholdt fadderne ved Rasmus Hansens børns dåb, som du foreslår:

Fadderen Morten Hansen går igen ved alle Rasmus Hansens børns dåb, og en Christian Hansen står vist også ved Marens dåb den 17. april 1796 i Torup, ligesom ved søsteren Ingers dåb, men jeg har svært ved at tyde fornavnet. Desuden er en Hans Olsen – som også er navnet på et af vidnerne ("H. Oel") ved trolovelsen i Melby – også fadder ved Marens dåb, så det tyder på, at det er én og samme familie.

Det, der har bragt mig i tvivl om, hvilket ægtepar, der er det rigtige, er det par, som er trolovet i Torup – Rasmus Hansen og Karen Andersdotter. Hendes far hedder ganske vist Lars, så jeg kom i tvivl, om Karen kunne have taget sin fars efternavn, Andersen, i stedet for Larsdatter, som hun nok stadig burde hedde efter den periodes skik og brug(?). Men når jeg nu ser på vidnernes navne ved deres trolovelse – Hans Mortensen og Jørgen Rasmussen – forekommer de ikke ved nogen af Rasmus Jørgensens børns dåb. Så, som du siger, tyder det ikke meget på, at dette er det rigtige par, men derimod at parret fra Melby er de rigtige.

Dog bliver jeg i vildrede om den FT fra 1787, som du har fundet:

Frederiksborg, Strø, Melby, Tollerup Bye, huusfolk, , 118, FT-1787
Hans Oelsen      41      gift      Husbonde      Indsidder i Tollerup       
Maren Oelsdatter      43      gift      Madmoder               
Christian Hansen      6      -      søn

Iflg. FT 1787 skal Christian Hansen være født omkring 1781, men i lægdsrullen er han 14 år i 1798, altså født omkring 1784, så er det den samme Christian Hansen, der er fadder ved Rasmus Hansens to ældste børns dåb?

Derudover har jeg oplysninger om, at Rasmus Hansens mor skulle hedde Maren Rasmusdatter, men jeg er dog ikke 100 % sikker på, at det er rigtigt, så jeg er i tvivl, om ovennævnte familie i denne FT er Rasmus Hansens.

Jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal undersøge tvivlsspørgsmålene vedr. FT 1787 (moderens navn og drengen Christian), da dette er den første brugbare FT, og den næste FT er fra 1801.

Dog er jeg nu – takket være din hjælp – sikker på, at parret fra Melby må være Inger Rasmussens forældre – så mange tak for din store hjælp. Nu er der bare spørgsmålet tilbage om Ingers fars, Rasmus Hansens, forældre og bror i FT 1787.

Mvh.
Lene

Jette Nielsen

Hej igen

Alderen i lægdsruller og Ft.er varierer som regel lidt, i forhold til hinanden.
Desuden er en alder i FT. ikke altid helt præcis.
Så det tyder på, at det er den rigtige familie - Her er lidt mere:

Kilde:    OE-1771
Mandens navn:    Hans Oelsen  Mandens erhverv: gaardmand i Tollerup i Meelbye Sogn
Mandens alder:    25   Mandens civilstand:    Gift
Mandens nr. ægteskab:    1   Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej):    Nej   Hustrus alder:    27
Hustrus civilstand:    Gift   Hustrus nr. ægteskab: 1
Sogn:    Melby   Herred:    Strø
Amt:    Frederiksborg   Stednavn: 6
--------
Vielse i Melby Januar 1766 til ve.
Hans Oelsen og Maren Oelsdtr.
Forlovere var Fæstemandens Fader Ole Larsen og Hans Pedersen fra Torup.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=594441&side=170
-----
Hans Olsen har 5 sønner i lægdsrullen:
Hovedrulle 1792 Melby sogn nr. 10-11-12-13-14  til ve:
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=16481031#17028,656294
----
Her er dåb på nogle af børnene:

Døbt 1767 Januar Hans Oelsens søn Ole i Tollerup til ve.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=594441&side=73

Rasmus dåb Maj1771  nederst 3. kolonne:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=594441&side=80     

Christian døbt 1782  2.øverst yderst tl hø:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=153662&side=11
------

Hvor har du set at moderen skulle hedde Rasmusdtr.?

Mvh.
Jette

Jette Nielsen

Der er en anden Hans Oelsen i Melby, (ikke at forveksle)

Frederiksborg, Strø, Melby, Meelbye Bye, , 35, FT-1787
Hans Oelsen     46     gift      Husbonde   Huusmand i Meelbye       
Bent Oelsdatter     44     gift      Madmoder             
Peder Hansen     7     -      søn             
Maren Hansdatter     2     -   datter             
   ----------
Lægdsrulle 1792 Hans Olsens søn Peder 10 år, nr. 84 født i Haagendrup,til hø:
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=16481031#17028,656296   

L. Henriksen

Hej igen

Tusind tak for alle dine oplysninger. Jeg er meget imponeret over din evne til at finde så meget så hurtigt.

Jeg husker ikke, hvorfra oplysningerne stammer om, at moderen skulle hedde Rasmusdatter. Jeg har for længe siden hentet det fra en slægtsforskningsside på nettet (som ofte er fuld af fejl, er jeg godt klar over) med note om, at det skulle dobbeltjekkes. Nu har du så bragt mig på rette spor.

Og mange tak for din note om den anden Hans Oelsen i samme sogn. Ham er jeg også stødt på.

Nu er jeg sikker på, at jeg har fat i den rigtige familie - takket være din store hjælp.

En meget stor tak!

Mvh.
Lene