Tydning af Chr. 5. matrikel Tullebølle sogn, Skebjerg by

Startet af Kristian Skak-Nielsen, 04 Maj 2024 - 21:13

Forrige emne - Næste emne

Kristian Skak-Nielsen

Hej alle

Jeg vil gerne have hjælp til tydning af Christian 5.'s matrikel for Skebjerg by i Tullebølle sogn.

Nederste side, nederst til venstre, fortsættende på højre side: https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=21658914#408356,75702087

Jeg har indsat min tydning af optegnelsen i en tabel i en Word-fil, og her nedenunder:

Jeg læser:

Gårdmænd i Skebjerg by               
               
Proprietarius        No.   Navn   Folio hartkorn ekstrakt   Gammel hartkorn   Ny hartkorn
Nils Knudsen(?)         1           Jochum Pedersen   301           10-4-3 1/3-0   10-4-1-1-
Ahene(??)                                i Søegaard         
                                              ??solden                          ?
Rubeck von               2           Hendrich Hansen   302           6-4-0-0            9-4-3-1
Ditten               
                                                ??solden                          ?-?-?
Jesper Christop-      3           Hans Jensen   303                Rasmus Hansen   
hersen i Rud-                                                                      8-4-0-0            5-5-2-1
kiøbing               
Rytterbonde               4           Stephan Hansen   304          ?? S??   
                                                                                       Jørgen ??   
                                                                           10-2-2½-0   11-4-0-1
Gros Canceler         5           Hans Christensen 305          Hans Hansen   
                                                                      7-5-1 1/3-0   10-2-3-1
               
Husmænd               
Proprietarius   No.   Navn   Folio hartkorn ekstrakt   Gammel hartkorn   Ny hartkorn

Sprotoftegaard              Anders Christensen   305      
Rubeck von Ditten      Niels Pedersen         


Udover tydningen vil jeg gerne have forklaret, hvordan angivelsen af navnene Rasmus Hansen, Jørgen ?? og Hans Hansen i den gamle hartkornsangivelse ved gård nr 3, 4 og 5 skal forstås.

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Kristian Skak-Nielsen

Ole Westermann

#1
Mit forslag - du må selv tilrette tal mm - det ser altid anderledes ud, når der kopieres fra notesblokken:

Gårdmænd i Skebjerg by             
             
Proprietarius        No.  Navn  Folio hartkorn ekstrakt  Gammel hartkorn  Ny hartkorn
Velb. Knud            1          Jochum Pedersen  301          10-4-3 1/3-0  10-4-1-1
      Uhrne                            i Søegaard       
                                            Svinsolden*                                                      2-0
Rubech von          2          Hendrich Hansen  302            6-4-0-0          9-4-3-1
Ditten             
                                            Svinsolden                                                    2-2-2
Jesper Christop-    3          Hans Jensen  303                Rasmus Hansen 
hersen i Rud-                                                                  8-4-0-0          5-5-2-1
kiøbing             
Rytterbonde          4          Stephen Hansen  304          Maren Sahl(ig)
                                                                                  Jørgen Michels(ens) 
                                                                                    10-2-2½-0        11-4-0-1
Gros Canceler      5          Hans Erichsen      305          Hans Hansen 
                                                                                    7-5-1 1/3-0      10-2-3-1
             
Husmænd             
Proprietarius  No.  Navn  Folio hartkorn ekstrakt  Gammel hartkorn  Ny hartkorn

Spotoftegaard              Anders Christensen}   
                                                                    } 305
Rubeck von Ditten        Niels Pedersen      }

    *se https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=svinsolden&tab=for

Udover tydningen vil jeg gerne have forklaret, hvordan angivelsen af navnene Rasmus Hansen, Jørgen ?? og Hans Hansen i den gamle hartkornsangivelse ved gård nr 3, 4 og 5 skal forstås.
Det må være de tidligere fæstere.

mvh Ole   

Kristian Skak-Nielsen

Hej Ole

Mange tak for hjælpen!

Venlig hilsen
Kristian