Hvor blev familien Lise Iversdatter og Laurs Hansen af?

Startet af Karen Greve Straarup, 24 Apr 2024 - 14:09

Forrige emne - Næste emne

Karen Greve Straarup

Denne familie havde nok et rimeligt hårdt liv.
Lise blev født 25. september 1825 i Nørup sogn, Vejle amt, som datter af Else Nielsdatter og Iver Olesen. Hun kom til at opleve, at faderen fik en fængselsstraf i 1830'rne. Hun var nr 6 i en søskendeflok på 8, og de fleste havde travlt med at komme væk fra Nørup sogn.
Lise var heller ikke hjemme i Nørup sogn i sit voksenliv. Hun var tjenestepige forskellige steder, og 16. december 1853 blev hun viet i Trinitatis kirke i Fredericia til Laurs/Laurits/Laurids Hansen, som var født 17. juli 1828 i Sdr. Vilstrup sogn, Vejle amt. I de følgende år arbejdede de som daglejere på gårde i Herslev, Bramdrup, Pjedsted og måske flere andre sogne.
Jeg har fundet 2 børn: Mette født 1854 døde som spæd, Iver født 23. maj 1855 i Follerup Mølle, Herslev sogn, Vejle amt.
Folketællingen 1860 er sidste gang, jeg kan finde familien. Da bor de i et lejehus hus i Pjedsted, Pjedsted sogn, Vejle amt.
Hvor forsvandt de så hen derefter? Og hvad var deres videre skæbne?
Lises ene søster og svoger udvandrede til Minnesota i USA omkring 1870, og det kunne Lise og Laurs jo også have gjort, men jeg kan ikke finde dem hverken i Danmark eller USA.
Mon der er nogen her, der kan se nogle muligheder, jeg ikke kan?
På forhånd tak for hjælpen.
Karen



Bente Wanning

Viser lige sidst nævnte folketælling

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Navn:   Laurs Hansen   Køn:   M
Alder:   31   Civilstand:   Gift
Stilling i husstanden:   Dagleier. Huusfader   Fødested:   Sønder Vilstrup, Veile Amt
Kildehenvisning:   Optegnelse s. 52   trossamfund:   Lutheran
Kilde:   FT-1860   Husstands-/familienr:   34
Matrnr/adresse:   Et Huus
Sogn:   Pjedsted   Herred:   Holmans
Amt:   Vejle   Stednavn:   Pjedsted
Indtastningsnr:   D5796   Løbenr.:   185
Samtlige personer i husstanden
Vejle, Holmans, Pjedsted, Pjedsted, Et Huus, 34, FT-1860, D5796
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Laurs Hansen     31     Gift     Dagleier. Huusfader          Sønder Vilstrup, Veile Amt 
Lise Jensen     34     Gift     hans Kone          Nørup Sogn, Veile Amt 
Iver Hansen     5     Ugift     deres Barn          Herslef S., Veile Amt   
 
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Karen Greve Straarup

Tak Bente.
Jeg gjorde mig den ulejlighed at slå op i den indscannede folketælling, og der stod jo, at de var mormoner og ikke lutheranere. Derfor fandt jeg ud af, at hun rejste til USA med sønnen i 1863 efter at være blevet enke. Så det var ikke så mærkeligt, jeg ikke kunne finde dem i DK.