Tydning af tekst Generalauditøren, Auditøren for Rendsborg Fæstning - stambog

Startet af Mia Gerdrup, 24 Apr 2024 - 12:24

Forrige emne - Næste emne

Mia Gerdrup

Jeg har årevis forsøgt at finde Christian Nielsen Korremann død.
Jeg har ham fra fødsel i København 1780 i Vor Frue Sogn, København, vielse 1805 i Frederiksberg Kirke, barns fødsel 1805 i Vor Frue Sogn, København. Og ikke mindst har jeg overblik over hans kriminelle løbebane, der efter flere domme ender med en livstidsdom 21.11.1831, hvor han "bør hensættes til fæstningsarbeide på livstid"

Jeg har han indførsel fra Kbhs Stokhus, Forholdsprotokol for slaver dømte ved den civile jurisdiktion i Danmark
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=23719473#627248,94609386

Jeg har søgt at finde ud af hvor han blev sat i fæstningsarbejde og det er endelig lykkedes - han bliver sendt til Rendsborg.

Jeg finder ham i Stambog, Generalauditøren, Auditøren for Rendsborg Fæstning. Men jeg kan stort set ikke få mening i nogen af oplysningerne! Jeg kan ikke læse rubrikoverskrifterne eller de tilhørende oplysninger.
Hans navn er streget ud og der er anført en bemærkning yderst til højre - betyder det at han er død??
Jeg har ledt efter Rendsborg fæstnings skifteprotokol, men den begynder først 1840 og han ses ikke i registret.

Det er nr. 24 "Christen eller Christian Nielsen Kurremann"

https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=22039537#452747,81176475

Håber nogen kan hjælpe
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Ole Westermann

Yderst t.h. Den 14ten November 1832 verstorben (død).

mvh Ole

Ole Westermann

Overskrifter:
Lauf No. - 24
Name - Christen oder Christian Nielsen Kurremann
Was vorher gewesen oder Profession - Bötscher Arbeitskerl  ...... Sclave
Geburtsort - Kopenhagen
Wann geboren  - 1780
Verheirathet - Witwer
Kinder Söhne/Töchter - 1/-
Religion - Luth.
Urtheil - H.G.U.* 2 April                                    *Hoch Gericht Urtheil
Auf wie lange Zeit - Lebenszeit
Eingekommen in die Sclaverei zu Rendsburg - ebenso (den 17/18 Oct.1832)
Verbrechen - 3ten Diebstahl
Ehrlich oder Unehrlich - Ehrlich
Anmerkung -
Wo abgegblieben - Den 14ten November 1832 verstorben

Mia Gerdrup

Tusind tak Ole 🤗
Ja, selvfølgelig er ordet verdtorben - det har jeg kigget på i flere dage.
Men nu kan jeg afslutte ham.
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø