Lægdsrulle fra Kalvslund 1816 Tilgang

Startet af Mogens Fischer, 24 Apr 2024 - 12:20

Forrige emne - Næste emne

Mogens Fischer

Hej!
Jeg har nogle bemærkninger i lægdsrullen, jeg godt vil have lidt hjælp til
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=16481031#18241,1041068

Jeg læser:

Far Johan Christensen Ekart
B77 Ebbe Calslund Hiemme fdt 11. Sept 1815
Til Haderslef Amt 17 22 mdr? Fader? en frie Mand
efter Tilstaaelse Do?
afg M 1818

Mvh
Mogens

Mogens Fischer

Aase Madsen



Mit bud på teksten.


Far Johan Christensen Ekart
B77 Ebbe, Calslund, hiemme Fød 11. Sept 1815
Til Haderslef Amt 17- 22             med Faderen en frie Mand
                                                    efter Tilstaaelse Do?
Afg. M 1818


Venlig hilsen.
Aase Madsen

Mogens Fischer

Hej Aase!

Det er også det, jeg ser.

Kalvslund var delt mellem Ribe og Haderslev amt.
Så familien må bo i en de, der hører under Ribe Amt, siden sønnen bliver indskrevet i lægdsrullen for Ribe.
Hvis jeg forstår det rigtigt, har faren et erhverv eller en status under Haderslev amt, der fritager ham og hans sønner fra værnepligt. Og at han derfor skal bruge en bekræftelse fra Haderslev, for at sønnen kan fritages.
Lyder det rigtigt?

Mvh
Mogens
Mogens Fischer

Aase Madsen

Ordet Tilstaaelse kan måske betyde et eller andet i den retning, men det har jeg ikke nok kendskab til både lægdsruller og militæret til, at be- eller afkræfte.


Til-staaelse, en. [-ˌsdå?əlsə] Høysg.AG.72. flt. -r. (glda. tilstandelse; især Skriftsprog eller litterært påvirket talesprog ell. fagl., spec. emb., ⚚  (i bet. 1 og 4) ell. jur. (i bet. 1 og 2)) vbs. til tilstaa (1-4): (mundtligt ell. skriftligt udtryk for) det at tilstaa noget.1)

til tilstaa 1(2): godkendelse; bekræftelse; bekræftende erklæring. at søge fremmedes Samtykke og Tilstaaelse. Slange.ChrIV.886. Goldschm. R.410. Arvingernes gyldige Tilstaaelse for, at de (dvs.: gaver fra en arvelader) er Arveforskud. JurFormularbog.2122.  spec. m. h. t. udbetalt tilgodehavende: kvittering. Meyer.1 438. 535 Rd. 879/10 Sk. som herved indbetales til Skifteretten i N. Kjøbstad, mod udbedende Tilstaaelse. Hylling.HJ.238. DSt. 1922.135.
Venlig hilsen.
Aase Madsen