Død 1836 Nysogn, Ringkøbing

Startet af Inger Sørensen, 11 Apr 2024 - 10:19

Forrige emne - Næste emne

Inger Sørensen

Hejsa
Behøver lidt hjælp til Kristen Sørensens død (nr. 8):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=399360#399360,74479758

Jeg læser:
Død 19 Marts, begravet 27 Marts Kristen Sørensen, Bondestand xxxxx kloster?

Og hvor gammel er han så? Der er rettet i kirkebogen, så vil gerne høre, hvad andre tænker her. Mit umiddelbare bud var 32 år, hvilket også burde være korrekt - men jeg er meget usikker på. Har fundet en anden hjemmeside, hvor der står, at kirkebogen angiver alderen til 27 år

Død af brock.

Med venlig hilsen
Inger Sørensen

J. K. Olsen

Hej Inger

Ved FT 1834 er der i Nysogn to fiskere ved navn Christen Sørensen, se vedhæftning.

Navnebroderen dør et par uger tidligere, nemlig den 17. feb. 1836. I kirkebogen ses han tydeligt at bo i Sønderbye, ergo er din Christen Sørensen ham fra Houvig. Da han var 30 år gammel i folketællingen, må han så være 32 to år senere.

Mvh.
J. K. Olsen

Inger Sørensen

#2
Hej J.K
Ja, det er korrekt, at der også i februar 1836 døde en Kristen Sørensen hjemmeboende i Søndervig.

Og ja - "min" Kristen Sørensen var 30 år ved FT1834 og dermed 32 år i 1836 - men hvad står der angivet som alder i kirkebogen? Når jeg skriver data i mit slægtsforskningsprogram, skriver jeg, hvad der står i kirkebogen og så tilføjer jeg eventuelle noter.

Så derfor kunne jeg godt tænke mig at få "tolket", hvilken alder der er angivet i kirkebogen - og hvad der står der, hvor jeg ikke kan læse det. Bondestand xxxxx.

Med venlig hilsen
Inger Sørensen

Ole Westermann

#3
Alderen synes rettet til 32. Har måske først skrevet 29.

mvh Ole

Inger Sørensen

Tak Ole :)
Kan du evt. hjælpe med, hvad der står efter Bondestand?



Med venlig hilsen
Inger Sørensen

Ole Westermann

Hej Inger

Hele linien læser jeg:
Do. ibd. Søren Kloster ibd - som betyder, idet det henviser til linien ovenover:
Bondestand i Houvig Søren Kloster* i Houvig
  *er Søren Kloster hans fader? - Kloster kunne være et kaldenavn

mvh Ole

Inger Sørensen

Hej Ole

Tusind tak :)
Faderen Søren Nielsen skulle være født i Kloster.


Med venlig hilsen
Inger Sørensen