Ejendomme på Rugaardsvej i Odense ca .1900

Startet af Maja Laursen, 08 Apr 2024 - 11:02

Forrige emne - Næste emne

Maja Laursen

Hej allesammen

Jeg vil høre om der er nogen der ligger inde med viden om to ejendomme i Odense eller kan sende mig i retning af hvor jeg skal lede?

Ejendommene bliver i folketællinger og kirkebøger kaldet "Helgasminde" og "Juelsminde", og de ligger på Rugaardsvej i Skt. Hans Sogn i Odense omkring år 1900.

Hvilke bygninger er der tale om? og hvor ligger de på Rugaardsvej? Det er ikke lykkes mig at finde matrikelnumre på dem, så er der nogen der ved, hvordan jeg finder frem til matrikelnumrene og dermed lokationen? (Jeg kan heller intet finde om dem ved alm google-søgning eller søgning i arkiv.dk)

Vh Maja

Ole Henrik Madsen

Lidt flere oplysninger kunne være rart, du må have nogle navne på personer siden du har fundet ejendommenes navne i kirkebøgerne, jeg har lige været 1901 FT igennem for Ruggaards landevej uden og støde på nævnte ejendomme. Hvis du har nogle navne så prøv og i DDA - Folktællinger eller Odensedatabasen

Med Venlig Hilsen
Ole H Madsen
Ole H Madsen
Melfar.dk - Mine egne aner og en del af deres efterkommerer.

Maja Laursen

Hej Ole

Tak for svaret. Og tak for link til Odensedatabasen, den havde jeg lige "glemt", men synes heller ikke lige den kunne svare mig på mit spørgsmål.

Lidt flere informationer: Det drejer sig om familien Lauritz Henning Niels Madsen og hustru Laura Louise Marie Møhring, som bor skiftevis i Skt. Knuds/Skt.Hans/Ansgar sogne.

Søns fødsel i K Sankt Hans Sogn F1900-1906 opslag 48
Nr. 94, 1901 29.juli, "Helgasminde" Rugaardsvej Skt. Hans Landsogn, Odense Herred
Karl Max Alexander Møhring Madsen

Datters fødsel i K Sankt Hans Sogn F1900-1906 opslag 367
L8 1906 10 Januar "Juelsminde", Rugaardsvej, Sct. Hans Landsogn, Odense Herred 
Valborg Frida Edith Møhring Madsen

Folketælling-1906 Sct. Hans Landistrikt opslag 209
Juelsminde, stuen, Familieløbenr 28
Laurits Henning Niels Madsen, M, 18/10 71, G Husfader, Vævermester (Mogensen og Dessau væverier
Laura Louise Marie do, K, 27/4 78, G Husmoder
Jenny Carla August Møhring do, K 25/12 98, Barn
Axel Vilhelm Emil do do, M 20/11 99, do
Karl Max Alexander do do, M 12/9 1901, do
Svend Aage, do do, M 24/11 1903, do
Villy Heinrich do do M 8/3 1904 do
Pige, K 16/1 1906, do 


Jeg vile gerne kunne finde frem til hvor husene ligger på Rugaardsvej men ved ikke hvordan når jeg ikke har et matrikelnr, kun "husnavnet".

Vh Maja

Vibeke Jespersen


FT 1916 - Landsogne, Odense Amt, Sankt Hans sogn opslag  476.

Her finder man Helgasminde men desværre ingen matr nr.

Mvh
Vibeke

Britta Hansen

#4
Undersøg hvem, der ejer ejendommene i nabolaget - med udgangspunkt i FT1906. Læg mærke til, at der er "st. 1. + 2. sal" i ejendommene på FT.
Check også om matr.nr. er skrevet på tidligere og senere FTer

FT1901

Cecilies Minde – slagtermester Konrad Nielsen
matr.nr. 1ev som i dag er matr.nr. 470  Rugårdsvej 37

Helgas Minde – tømrermester H. Johansen
matr.nr. 1fa som i dag er matr.nr. 467 Åløkkegård Hgd, Odense Jorder - Rugårdsvej 41-43

Odense Herredsfoged
Realregister - Skt. Hans Landsogn
Ejendommens blad 1fa/467

Kør en tur forbi ejendommene på Street View
Rugårdsvej 43 + 41 hed også noget med ..... Minde
43 Rugårdsvej – Google Maps

Hvis du ikke selv kommer til Odense, kan jeg kan nok lokke min datter til at gå forbi en dag og tage et nærbillede af de overmalede husnavne (navnet på Rugårdsvej 39 er heller ikke synlig). Hun bor i nabolaget.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#5
Ejendommene er udstykket fra matr.nr. 1a Åløkkegård Hgd

Zoom ind på de Historiske Kort
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Maja Laursen

Mange tak for jeres hjælp allesammen!