Skib ankomst NY 20. nov. 1888 - hvilket?

Startet af Britta Sørensen, 05 Apr 2024 - 17:55

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen

Hej!

Niels Pedersen udvandrer til USA og får statsborgerskab i 1904. På attesten er anført at han kommer til:

Date and port of arrival 1n U.S.: Nov. 20. 1888
Adresse Lincoln Township Nebraska

Under navnet Nels Pedersen

Jeg har søgt meget uden at kunne finde ham i passagerlisterne. Ankomstdatoen virker meget rigtig, da den står på attesten.

Er der nogen, der kan give mig nogle tips?
Vh
Britta Sørensen

Inger Toudal

Kunne det være denne:

Navn:    Pedersen, Niels    Stilling:    ?
Alder:    34    Bestemmelsessted:    Omaha, Nebr.
Kontrakt nr.:    700200    Forevisningsdato:    11/5/1888
Fødested:    ?    Fødesogn:    ?
Sidste oph.sogn:    Folby    Sidste oph. amt:    Århus
Sidste oph.sted:    Foldby, Aarhus    Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    Omaha    Bestemmelses stat:    Nebraska
Skibsnavn:    Indirekte
IDkode:    I8889P4112

Kan ikke finde ham på https://heritage.statueofliberty.org/passenger - hvor der også ses ankomster før 1892.

https://www.statueofliberty.org/ellis-island/overview-history/

"Prior to 1890, individual states, rather than the Federal Government, regulated immigration into the United States.
Castle Garden (now Castle Clinton), located in the Battery of Manhattan, served as the New York State immigration
station from 1855 to 1890. Approximately eight million immigrants passed through its doors, mostly from Northern
European countries; this constituted the first large wave of immigrants to settle and populate the U.S.

In the 1800s, rising political instability, economic distress, and religious persecution plagued Europe, fueling
the largest mass human migration in the history of the world. Around 1890, it became apparent that Castle Garden  was
ill-equipped and unprepared to handle the mass influx, leading the Federal government to construct a new immigration
station on Ellis Island. During construction, the Barge Office in the Battery was used for immigrant processing.

The new structure on Ellis Island began receiving arriving immigrants on January 1, 1892. ...
Over the next 62 years, more than 12 million immigrants would arrive in the United States via Ellis Island."
 
Venlig hilsen
Inger Toudal

Britta Sørensen

Hej!

Tak for buddet. Jeg tror ikke, det er min Niels. Min er født den 8. december 1851 i Vokslev i Aalborg amt og mig bekendt har han aldrig været i Århus. I maj er min Niels 33 år og da han først ankommer til NY i november, så ville det vel være en ret lang rejse. Men naturligvis man ved aldrig. Jeg vil se nærmere på Folby/Foldby
Vh
Britta Sørensen

Britta Sørensen

Ups!
Glemte lige at datoen vel er 5. november og ikke 11. maj. Datoen er vel skrevet på amerikansk!
Vh
Britta Sørensen

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Hvis det er "Forevisningsdato: 11/5/1888" du tænker på, så er den dansk. Det er fra en dansk hjemmeside der er udarbejdet på baggrund af det danske politis udvandrerlister.

Men erfaringsmæssigt bruger selv amerikanerne ofte stavede månedsnavne lagt op i tiden, især når det har med internationale sammenhænge at gøre. Det er "relativt" nyt at de skriver 9/11 når de mener 11. september osv.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Inger Toudal

#5
Forevisningsdatoerne i Udvandrerdatabasen på https://www.udvandrerarkivet.dk/udvandrerprotokollerne/
er skrevet på amerikansk, som Britta skriver. Se f.eks. disse:

Navn:    Pedersen, Niels    Stilling:    Snedker
Alder:    34    Bestemmelsessted:    Chicago, Ill.
Kontrakt nr.:    57000    Forevisningsdato:    3/20/1888
Fødested:    ?    Fødesogn:    ?
Sidste oph.sogn:    ?    Sidste oph. amt:    - Amerika
Sidste oph.sted:    Amerika    Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    Chicago    Bestemmelses stat:    Illinois
Skibsnavn:    Hekla
IDkode:    D8789P1216

Navn:    Pedersen, Niels P.    Stilling:    Tyende (m/k land)
Alder:    22    Bestemmelsessted:    Humboldt, Iowa
Kontrakt nr.:    352400    Forevisningsdato:    4/25/1888
Sidste oph.sogn:    Snøde (Langeland)    Sidste oph. amt:    Svendborg
Sidste oph.sted:    Ennebølle, Svendborg    Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    Humbolt    Bestemmelses stat:    Iowa
Skibsnavn:    Indirekte
IDkode:    I8889P1402

Desværre er lige netop Udvandrerprotokollen Indirekte 1888-1889 ikke scannet:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=23522257#612219,93241955
________________________________________________________________________________________________________

Måske kunne denne være 'din':

Navn:    Pedersen, Nils    Stilling:    Arbejder
Alder:    34    Bestemmelsessted:    New York
Kontrakt nr.:    330700    Forevisningsdato:    10/31/1888
Fødested:    ?    Fødesogn:    ?
Sidste oph.sogn:    ?    Sidste oph. amt:    Aalborg
Sidste oph.sted:    Kjelby, Aalborg    Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    New York City    Bestemmelses stat:    New York State
Skibsnavn:    Hekla
Bemærkninger:    SOS: Kjelby kan ikke lokaliseres i Aalborg Amt.    IDkode:    D8789P3206

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=23436684#592785,91824658 - 3307
 
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mikkel Eide Eriksen

Hej Inger

Det var Sørens! Tak for korrektur :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Britta Sørensen

Hej alle hjælpsomme personer ;D .

Jeg tror, vi har ham!!!! Det er ikke Kjelby med Kølby eller Kjølby (Farstrup sogn) Slet herred, hvor Niels mildest talt har slået sine folder.

Jeg ved ikke hvad jeg skulle gøre uden Forum og en meget hjælpsom amerikaner, som har været utrættelig i sin iver for at hjælpe mig.

Jeg er også glad for at få præciseret det med datoerne både her og hisset. Min Niels er født den 8. december 1851, det blev visse steder i USA til 12. august, hvilket komplicerede sagen både hos min hjælper og mig, da det blev skrevet 12/8 derovre nogle gange. Suk! Bare jeg nu kan huske det.

Venlig hilsen
Britta

Britta Hansen

#8
Du er ret upræcis i dine angivelser af fakta og har tre emner om samme:
Niels Pedersen emigreret 1899 i USA
Passagerlister over rejsende til USA
+ dette emne.
- -
Lincoln Township er i Antelope County, Nebraska - Naturalization 29 Jan 1904 udsteder er District Court, Antelope County

Census 1900 Lincoln & Logan Townships Elgin village, Antelope, Nebraska, United States - indvandret 1888

Census 1910 Lincoln, Antelope, Nebraska, United States -indvandret 1889

Nels Pedersen på findagrave.com
BIRTH        12 Aug 1852    Denmark
DEATH        11 Aug 1910 (aged 57)
Elgin, Antelope County, Nebraska, USA

Kunne være parrets vielse 22 Jun 1895  Antelope, Nebraska, United States


Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Inger Toudal

#9
https://heritage.statueofliberty.org/show-manifest-big-image/czoxOToiMDA0NjgwNTYyXzAwMjY2LmpwZyI7/2

- linje 3 (nr. 57)

- Ship name: Hekla        Arrival date:  1888

Mon FamilySearch oplyser en præcis ankomstdato?

Nr. 58 og 59 på passagerlisten er her:

Navn:    Larsen, Anna Sofie    Stilling:    Hustru
Alder:    31    Bestemmelsessted:    New York
Kontrakt nr.:    330600    Forevisningsdato:    10/31/1888
Fødested:    ?    Fødesogn:    ?
Sidste oph.sogn:    ?    Sidste oph. amt:    Aalborg
Sidste oph.sted:    Kjeldby, Aalborg    Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    New York City    Bestemmelses stat:    New York State
Skibsnavn:    Hekla
Bemærkninger:    SOS: Kjeldby kan ikke lokaliseres i Aalborg Amt.    IDkode:    D8789L2204

Navn:    Larsen, Kristen    Stilling:    Barn
Alder:    10    Bestemmelsessted:    New York
Kontrakt nr.:    330600    Forevisningsdato:    10/31/1888
Fødested:    ?    Fødesogn:    ?
Sidste oph.sogn:    ?    Sidste oph. amt:    Aalborg
Sidste oph.sted:    Kjeldby, Aalborg    Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    New York City    Bestemmelses stat:    New York State
Skibsnavn:    Hekla
Bemærkninger:    SOS: Kjeldby kan ikke lokaliseres i Aalborg Amt.    IDkode:    D8789L2205

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=23436684#592785,91824589 - 3306
 
Venlig hilsen
Inger Toudal

Britta Sørensen

Hej.

Angående Britta Hansens indlæg, så er det rigtig, at jeg ikke har kunnet finde ud af, hvornår min Niels Pedersen udvandrede til USA. Ham der udvandrer i 1899 er ikke min. Jeg tror, det er en person, der bosætter sig i Californien.

Min Niels udvandrer i 1888 i november. Jeg siger mange tak for dine mange oplysninger om Niels og hans familieforhold i USA. Det var dejligt at få adresserne på dem.

Angående Inger Toudals indlæg, så er det nyt for mig, at Niels er gift, da han emigrerer. Spørgsmålet er om Kirsten er hans barn?

Jeg har desværre ikke været i stand til at finde ud af om Niels var skilt fra Mette Marie, inden han rejste til USA. Hvis han er gift med Anne Ssofie Larsen, må jeg kunne finde vielsen i kirkebøgerne. jeg vil forsøge.

Samme Niels dør under meget dramatisk omstændigheder. Jeg har fået beskrivelser fra aviser af min gode hjælper i USA. I det hele taget, er der været meget drama om Niels også om hans første ægteskab med Mette Marie.

Der er stadigvæk meget om Niels at finde ud af.
Mange tak for alle oplysningerne
Vh
Britta Sørensen




Britta Sørensen

NB!

Læg mærke til datoen på gravstenen for Niels Pedersen. Der står han er født 12. august 1852 (12/8). Niels er født den 8. december 1851 (8/12). Årstallet må han enke have tilpasset den forkerte fødselsdato.
Vh
Britta Sørensen

Britta Sørensen

PS:

Krævede man dokumentation for ægteskab, for at blive registrerede som gifte, for at kunne komme til USA dengang?
Vh
Britta Sørensen

Britta Sørensen

Hej og tak for alle oplysninger og kommentarer.

https://heritage.statueofliberty.org/show-manifest-big-image/czoxOToiMDA0NjgwNTYyXzAwMjY2LmpwZyI7/2

Ovennævnte har jeg kigget lidt på. Desværre kan jeg ikke downloade den. Det forekommer mig, at der står
1882? Min Niels er født i dec. 1851, så alderen passer ikke til 1882. Alderen passer, hvis det er 1888.
Efternavnet er stavet med t og e'et i Niels mangler, men det skal man nok ikke lægge meget i heller.
Måske har de bare skulle bruge gamle blanketterne op?

I Politiets protokol står ganske rigtigt 1888. Er det underligt eller ikke at Anna og Kristen er skrevet ind
på én side og Niels på en anden, hvis de er en familie?

Jeg har fundet en Ane Sofie Larsen i Svenstrup, Hornum herred i FT 1880, men ingen lille søn på 1-2 år.
Heller ikke noget ægteskab mellem Niels og Anna Sofie.

Niels gifter sig i 1895 i USA med en Hannah Mikkelsen(Michelsen) og hende er han gift med til sin død.
Se vedhft.

Kan man finde ud af, om Anna Sofie og Kristen Larsen flytter med Niels til Lincoln i Nebraska - i givet fald
hvordan?

Vh
Britta Sørensen