Værnepligt og skiftemyndighed i Ebeltoft landsogn

Startet af Sten Fjellerup, 04 Apr 2024 - 16:34

Forrige emne - Næste emne

Sten Fjellerup

Min tip2-oldefar Ole Pedersen Vester var født i Ebeltoft Skovgårde, Ebeltoft landsogn, Mols herred, Randers amt i 1765.
Han er optaget i lægdsrullen 1789 for Kalø amt, lægd 47 Ebeltoft landsogn, hvor der står "Been Skade - er ei curabel, Pas". Han optræder derfor ikke i senere lægdsruller.
Men hvor har Ole været registreret som værnepligtig før 1789?
Før 1789 var det vel godserne, der registrerede værnepligtige. Men jeg har ikke fundet noget gods med fæstegårde i Ebeltoft landsogn.

Oles bror Hans købte i 1810 den gård, som deres far Peder Olesen Vester (1729-1808) havde haft i fæste. Sælgeren var Rasmus Qvist, som var møller på Havmøllen i Dråby sogn (samme herred og amt) og måske ejede flere gårde i Ebeltoft Skovgårde. Men han var jo ikke godsejer.

Og i sammenhæng med ovenstående: hvem kan have registreret skiftet efter Peder Olesen Vester (død 1808 og hans kone Else Andersdatter (død 1814), begge døde i Ebeltoft Skovgårde? De er ikke fundet i Mols herredsfogeds eller Ebeltoft byfogeds skifteprotokoller.

Venlig hilsen
Sten Fjellerup



Britta Hansen

Ebeltoft sogn
Godser med fæstegods i sognet
  Rugård (Jylland)
  Skærsø
  Søholt (Jylland)


Se også listen med Probate records for Danmark, Kalø, Ebeltoft på FamilySearch.org
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Sten Fjellerup

Tak for tippet, Britta. Jeg prøver at gå videre ad den vej.

Venlig hilsen
Sten Fjellerp