Tydning af optegnelse Oldenb. Reg. hoved- og stamrulle 1774-1783

Startet af Kristian Skak-Nielsen, 03 Apr 2024 - 16:34

Forrige emne - Næste emne

Kristian Skak-Nielsen

Hej alle

Jeg vil gerne have hjælp til tydning af optegnelsen nederst til højre om Niels Jørgensen og hans efterfølgere, se venligst vedhæftede.

Jeg læser:

Niels Jørgensen (fra) Clausebølle 35 (år) 62 1/4 (tommer høj) (tjent i) 4 (år) 28de January 1776 udløst til fæste
den 27de April /: aar i Staden(steden?) ??? og den 12te Juni 1776 Enr(ulleret) Christen Hansen Sposberg 27 Aar
udgaaen til ??? 1777 d. 8 April /: D i steden Enr(ulleret) Christen Madsen (fra) Riistinge
20 Aar 66 Tom udgaaen til Garden til Hest 1783.

Som jeg læser det er Niels Jørgensen fra Klavsebølle (i Tullebølle sogn), Christen Hansen fra Spodsbjerg (i Longelse sogn) og Christen Madsen fra Ristinge (i Humble sogn).

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Kristian Skak-Nielsen

Ole Westermann

Mit forslag:

Niels Jørgensen Clausebølle 35 - 6¼ - (tjent) 4 Aar  Den 28de Januarii 1776 udløst til Fæste
den 27de April s. aar i steden Press og den 12te Juni 1776 Enr Christen Hansen Sposberg 27 a[ar]
udgaaen til Recruit 1777 den 8de April s. D i steden Enr Christen Madsen Riistinge
20 aar 66 Tom udgaaen til Garden til Hest 1783.

Det var jo almindeligt ved militæret at få tilnavn efter sognet, man kom fra.

mvh Ole

Kristian Skak-Nielsen

Hej Ole

Tak for hjælpen. Kolonnen lige efter navnet hedder Fødested, så det er jo klart angivet. De nævnte fødesteder (Klavsebølle, Spodsbjerg og Ristinge) er alle tre landsbyer i større sogne (hhv Tullebølle, Longelse og Humble).

Venlig hilsen
Kristian

Ole Westermann

Ja, når nu det er lokalt på Langeland (som jeg er rimeligt bekendt med), har man så anvendt landsbynavnet. På landsplan anvendes oftest sognenavnet.

mvh Ole