Er der nogen der kan hjælpe mig mig i min slægtsforskning?

Startet af Mark Valentin, 11 Mar 2024 - 20:44

Forrige emne - Næste emne

Mark Valentin

Har ikke så mange spor at gå efter, det første er mit efternavn Valentin. Har været nogle på teorier om at det stammer fra Sverige. En anden teori er at Valentin kommer fra en tysk præstefamilie.

Den teori bliver bakket op af min mormor og hendes lillebror. Min mormors lillebror startede slægtsforskning lige før krigen begyndte. Han kom ikke længer fordi han blev kaldt ind som soldat.

Han kom frem til at min mormor slægtsforskning, kom nede fra Heidelberg i Tyskland. Fra en slægt der hed Würtz, lillebror fandt ud af at slægt gik nede fra Heidelberg og helt op til Viborg.

Det er kun brostykker som lillebroren har fortalt. Der blev også lavet et slægt træ, her opstår problemet er at han ikke har tilføjet sine forældre. Dvs. ikke nogen bindeled til nogle af de andre medlemmer af slægten.

Er der nogen der kender noget til det?   

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Kathrine Tobiasen

Hej Mark

Würtz er en kartoffeltyskerslægt, som kom til Danmark fra Sydtyskland omkring 1760.

Jan Hyllested har skrevet en stor bog om slægten, som du evt. kan låne på biblioteket: Slægten Würtz.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Kirsten Andersen

Danskernes Historie Online har en samling om kartoffeltyskerne og hedekolonierne:

https://slaegtsbibliotek.dk/samlinger/hedekolonierne

Venlig hilsen
Kirsten Andersen
3650 Ølstykke
Medlem af Danske Slægtsforskere
(DIS-Danmark) siden 1993

Mark Valentin

Hej alle sammen

Har læst et sted angående om kartoffeltyskerslægten, ved ikke helt om det min mormors lillebror har fundet rigtigt. Der er ikke noget bindeled til resten af slægtstræet, fra hans han ikke mor eller far.

Ang. mit efternavn Valentin var der blev sagt del gange med den tyske præstefamilie over at det kommer fra Sverige. Mangler et bindeled til min fortid?

Mvh. Mark     

Inger Toudal

#5
Du må vel i gang med at finde forældre, bedsteforældre, oldeforældre osv.  -  dvs. arbejde dig bagud i din slægt.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Christian Konstmann Autzen

"Valentin" forekommer også i Danmark, så dette fornavn eller efternavn vil derfor ikke kunne tyde i retning af udlandet, herunder Tyskland.

Gør som Inger Toudal skriver, altså begynd med det, som du kender - dig selv og så gå bagud.

Skulle du så komme ind i kartoffeltysker-delen, så kan du givet finde noget om dem (1760'erne) på den tyske hjemmeside archion.de. De kom fra området syd for Frankfurt am Main.

https://www.archion.de/de/

Prøv dog først at finde ud af (på hjemmesiden), om nu din kirkebog findes på denne hjemmeside, idet det koster 20 euro pr. måned i abonnement.

Bemærk, at kartoffeltyskere både kom til den jyske hede (Herning-kanten) og så i hertugdømmet Slesvig. For dem i hertugdømmet Slesvig findes en bog "Kolonisten Atlas" over alle, som nedsatte sig i dette område, herunder deres efterkommere. Den kan lånes på biblioteket; der findes både en "gammel" udgave og en nyere, som så er opdateret i forhold til den "gamle".

I hertugdømmet findes kartoffeltyskerne sig både nord for og syd for den nuværende grænse fra 1920. Kirkebøgerne for Slesvig og Holsten findes også på den nævnte tyske hjemmeside.

Jeg har fundet mine kartoffeltysker-aner på denne hjemmeside, i byen Stein, som ligger lige øst for Karlsruhe. Familien Konstmann/Kunstmann, eller som de hedder dernede: Cunzmann/Kunzmann.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Mark Valentin

Hej alle sammen

Tak for alle den gode viden nu er der noget at gå i gang med.

Ved at gå baglæns kan der finde nogen der var adelige/højadelen/gejstlige er bare nysgerrig? 


Mvh. Mark

Keld Sørensen

JA da, ... men det er jo ikke sikkert, at det er nogle af dine aner ;)
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Christian Konstmann Autzen

Adelige - ja selvfølgelig, hvis de altså er med i din direkte anekreds.

Senest har jeg været lidt igang med mit barnebarns ægtefælle, og her kom jeg ind på Grove-slægten, som har et link til Grey adelsslægten i England i 1600-tallet. Og ved at google lidt fandt jeg en Engelsk hjemmeside, hvor adelsslægten var med, og helt tilbage til Harald Blåtands tid, og med en ane, som var død og blev begravet i Jerusalem (korstogsridder) - hvis ellers det er troværdigt nok.

Men, når du går igang, så tjek altid to gange, eller nok bedre 3 gange - for blot at være sikker på, at den ane, som du støder på, nu også er den korrekte. Jeg har selv været på vildspor flere gange.

Ved at google kan man finde meget på internettet - men alt skal dobbelttjekkes for en sikkerheds skyld; ingen er jo ufejlbarlige, heller ikke oplysninger, som lyder troværdige.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Britta Hansen

Jeg er i gang med at hjælpe Mark med begge familier Würtz og Valentin.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Mark Valentin

Hej Christian Konstmann Autzen

Tak fordi du ville fortælle om den forskning i forhold til adelige personer. Det er altid spændende at høre om engelsk adelige slægter men også om korsridderne ;)

Stor tak til Britta Hansen for at hjælpe mig med min slægtsforskning :)

Mvh. Mark