Tønder Amt, Arrild Sogn, kirkebog 1659-1814, opslag 60, # 9

Startet af Karsten Jacobsen, 03 Sep 2011 - 14:22

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Hjælp bliver værdsat:

Sywende Søndag efter Trini. lod
Peder Enmerche og H. døbe Deres
Datter og blef kaldet Hanna
(Fadderne:)
Maren Jens Kone H (Hvad kan det står for?)
Hanna Andersdatter af Visbierg
Ingeborg Christens Datter af Nybro
Thomas Jespersen af ?
Andreas Holmer af R(urup)

Mange hilsner
Karsten 

Nancy Petersen

Maren Jens Kone H(ønning)
Hanna Andersdatter af Visbierg
Ingeborg Christens Datter af Nybro
Thomas Jespersen af .... ? (gætter på, krusedullerne skal stå for Øbjerg, men tør ikke sværge)
Andreas Holmer af R(urup)

Vh
Nancy

Karsten Jacobsen

Tusind tak, Nancy!

(Enemark-klanen går - ifølge et slægtstræ, jeg har set - via slægten Rostgaard helt tilbage til Gorm den Gamle, så du er forhåbentlig også i at tyde runer, når vi når dertil...!)

Mange hilsner
Karsten

Nancy Petersen

 :D Jeg ved kun, hvad der står på Gorm den Gamle`s sten, den var vi oppe og se i april. Mit barnebarn på 12 ville absolut op og røre ved stenen, inden den blev pakket ind - Gorm er hendes Tip 32 - oldefar.

Men jeg var ikke klar over, at Rostgaard-slægten også havde forbindelse til Gorm den Gamle.

Vh
Nancy

Karsten Jacobsen

Nå, jeg kan se, ordet ekspert var faldet ud i mit forrige input...

Ifølge slægtstræer, som jeg næppe har en jordisk chance til at tjekke, går Rostgaard via Hvideslægten ind og rammer Knud den Hellige, Svend Estridsen, Svend Tveskæg, Harald Blåtand og Gorm den gamle.

Jeg så dog engang en matematisk formel, som udregnede, at Gorm gennem tiderne skulle have haft en milliard (ikke en million!) efterkommere. Så det må næsten være rub og stub, der kan føre sin familie tilbage til Gorm!

Hans Rostgaard er i øvrigt med i søslaget på Kolberger Heide, hvor Chr. IV mister sit øje. Han står ved siden af kongen og bliver såret i knæet af samme kanonkugle. Ifølge historien er det ham, der rækker kongen et klæde til at stoppe blødningen. Det berømte lommetørklæde fra Rosenborg er måske Hans'!? Eller også har Chr. IV først brugt lommetørlædet, da det værste af blødningen var ovre!?

Mange hilsner
Karsten